Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MK-Pracownia problemów opiekuńczo-wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MK-PMD-PPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MK-Pracownia problemów opiekuńczo-wychowawczych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wymagania wstępne: studenci powinni umieć wykorzystywać metodę obserwacji do interpretacji różnych sytuacji edukacyjnych, formułować wnioski i spostrzeżenia dotyczące obserwowanych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych

Skrócony opis:

Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami funkcjonowania przedszkola jako instytucji społecznej zajmującej się edukacją. Problematyka zadań praktycznych koncentruje się wokół tematów:

- Zadania edukacyjne i społeczne przedszkola, współpraca ze środowiskiem lokalnym

- Ukryty program architektury budynków

- Analiza procesu komunikowania się

- Kierowanie grupą dzieci i dyscyplina

- Zagadnienia oceniania w wielostronnym ujęciu

- Przyjaźnie i konflikty dziecięce. Struktura socjometryczna grupy

- Rozwój samodzielności dzieci

Pełny opis:

Zajęcia w ramach pracowni będą realizowane częściowo w formie ćwiczeń w gmachu Wydziału i częściowo w formie warsztatu na terenie przedszkola (w różnych grupach wiekowych). Tematy realizowane na ćwiczeniach przygotowują studentów do realizacji zadań w placówce m.in. prowadzenia samodzielnych obserwacji w ramach wyodrębnionych obszarów tematycznych. Końcowym efektem pracy studentów będzie portfolio – teczka podsumowująca wiedzę na temat głównych obszarów tematycznych z uwzględnieniem pogłębionej analizy jednego z nich, dowolnie wybranego przez studenta.

Literatura:

Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, 2009

- Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, 2001

- Meighan R., Socjologia edukacji, 1993

- Clifford E.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, 2008

- Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, 2000

- Klim - Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, 2011

- Dunn J., Przyjaźnie dzieci, 2008

- Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku

przedszkolnym, 2006

-Perrot E., Efektywne nauczanie, 1995

- Siarkiewicz E., Ostatni bastion czyli jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, 2000

-Haug-Schabel G., Agresja w przedszkolu, 2001

-Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, 1996

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu przedmiotu student:

Wiedza: 1.wie jakie zadania realizuje przedszkole i jakie są podstawowe dokumenty regulujące jego pracę, 2.wie czym jest ukryty program w instytucji edukacyjnej, 3.wie jakie są strategie dyscyplinowania dzieci w przedszkolu,4.zna czynniki determinujące ocenianie dzieci przez nauczyciela w przedszkolu 5.wie, jak nauczyciel komunikuje się z dziećmi i co na ten proces wpływa.6.zna mechanizmy rozwoju samodzielności u dzieci 7. Zna metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci

Umiejętności: 1.potrafi zinterpretować sytuację edukacyjną na podstawie hospitacji zajęcia/lekcji 2.potrafi wyjaśnić wpływ organizacji przestrzeni sali/klasy na sposób pracy nauczyciela i zachowania dzieci 3.potrafi wykorzystać określone narzędzia do diagnozowania sytuacji wychowawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie.

Kryteria: 50% uczestnictwo w zajęciach, 50% przygotowanie pracy semestralnej w formie teczki podsumowującej wyniki obserwacji studenta, zawierającej refleksje i przemyślenia na temat zaobserwowanych procesów i zjawisk w ramach omawianych obszarów tematycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)