MM - Animacja grup zadaniowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-AKD-AGZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Animacja grup zadaniowych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie studentów w metodykę pracy animacyjnej, przedstawienie podstawowych technik pracy z grupą i umożliwienie uczestnikom praktycznego działania w grupie zadaniowej. Studentom przedstawione zostaną zagadnienia związane z procesami komunikowania się w grupie oraz nabywaniem i rozwojem istotnych kompetencji społecznych ważnych z punktu widzenia pracy z grupą zadaniową. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności społecznych uczestników oraz uzyskanie przez nich wiedzy na temat kształtowania tego rodzaju kompetencji w grupie zadaniowej. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli możliwość praktycznego rozwijania kompetencji interpersonalnych w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych. Warsztaty mają za zadanie: - przygotować studentów do praktycznych działań z grupą, - wyposażyć w wiedzę i umiejętności niezbędne każdemu animatorowi w pracy zawodowej z grupą, - zaprezentować różnorodne elementy procesu komunikacji w grupie, - przedstawić uwarunkowania sprzyjające zaistnieniu w grupie możliwie optymalnej komunikacji interpersonalnej, - zapoznać z zasadami, metodami i technikami oraz strategiami tworzenia efektywnej grupy zadaniowej, - zapoznać z trudnościami, jakie mogą zaistnieć podczas pracy z grupą oraz sposobami radzenia sobie z nimi przez grupę, - stworzyć okazję do praktycznego działania z grupą. |
Literatura: |
R. B. Adler, L. B. Rosenfeld, R. F. Proctor II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2006. Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2010. Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków 2000. J. Szmagalski, Przewodzenie małym grupom - działania grupowe, CAK, Warszawa 1998 K. W. Vopel, Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw integracyjnych, Jedność, Kielce 1999. E. Kędzior-Niczyporuk (red.), Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, KLANZA, Lublin 1998. K. Vopel, Zakłócenia, blokady, kryzysy. Eksperymenty i ćwiczenia do nauki i pracy grupowej, Jedność, Kielce 2005. M. Legumi, Techniki i sposoby animowania grup, Jedność, Kielce 2007. M. Verfurth, Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych, Jedność, Kielce 2001. E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, PWN, Warszawa 1999. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. M. Argyle: Psychologia stosunków międzyludzkich, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1999; E. Aronson,T.P. Wilson, R.M. Akert: Psychologia społeczna, Zysk i S-ka Poznań 1997; M. Fleischer: Ogólna teoria komunikacji, Wrocław 2007; P. Hartley: Komunikacja w grupie, Poznań 2000; K. Jedliński: Trening interpersonalny, W.A.B. Warszawa 2000; M. L. Knapp, J. A. Hall: Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000; H. Retter:, Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańsk 2004. A. Cenini, Załogo, co znaczy ta cisza?. 35 technik animacji dyskusji w grupie, Jedność, Kielce 2003 M. Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna, 2004. E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002. P. Fortuna, Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, GWP, Gdańsk 2010. D.W. Johnson, Podaj dłoń, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992. A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009. M. Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., GWP, Gdańsk 2008. E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008. U. Baer, Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1997. Z. Zaorska, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin1997. M. Silberman, Aktywne ćwiczenia szkoleniowe. Uczenie przez doświadczenie, Wolters Kluwer Polska, 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: • Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów zachodzących w relacjach społecznych w grupie • Zna zasady, metody i techniki oraz strategie tworzenia efektywnej grupy zadaniowej • Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą uwarunkowań procesów komunikowania się w różnorodnych sytuacjach społecznych • Zna dynamikę procesu komunikacji w grupie • Definiuje poprawnie grupę zadaniową • Zna techniki motywowania do działania • Rozpoznaje potrzeby grupy na różnych płaszczyznach Umiejętności: • Umie integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej w celu projektowania działań praktycznych w zakresie pracy z grupą • Potrafi w jasny i klarowny sposób formułować wnioski dotyczące działań podejmowanych przez grupę • Potrafi przewidzieć trudności, jakie mogą zaistnieć podczas pracy z grupą • Umie radzić sobie z problemami napotkanymi podczas pracy z grupą zadaniową • Potrafi trafnie oceniać efektywność i etyczny charakter określonych zachowań w pracy grupy Kompetencje społeczne: • Dąży do efektywnego wzmacniania pracy każdego członka grupy • Indywidualizuje strategię postępowania zgodnie z aktualnymi potrzebami w grupie • Ceni zaangażowanie każdego członka grupy, dostrzega jego mocne i słabe strony • Efektywnie współpracuje z innymi w różnorodnych sytuacjach społecznych • W swoich działaniach z grupą kieruje się zasadą sprawiedliwości i szacunku dla grupy oraz każdego jej uczestnika |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci zobowiązani są do obecności (w semestrze dopuszczalne są dwie nieobecności), przygotowania do zajęć pod względem merytorycznym i praktycznym oraz aktywnego uczestnictwa. Studenci będą projektować i realizować różnorodne działania z grupą, co stanowić będzie podstawę oceny uczestników kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.