MM - Aktywne metody kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-AKD-AMK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Aktywne metody kształcenia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Aktywne metody kształcenia są elementem modułu metodycznego, którego realizacja ma rozwijać kompetencje pedagogiczne studentów. Z założenia wiedza i umiejętności zdobyte przez studentów na studiach zostaną uzupełnione o warsztat umożliwiający samodzielną konstrukcję jednostek dydaktycznych oraz pojedynczych zajęć. Akcent położony jest na praktyczne wykorzystywanie konstruktów teoretycznych do rozwiązywania realnych problemów kształcenia i wychowania. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykazanie celowości poszukiwania innowacji w planowaniu i konstruowaniu metod i form kształcenia na różnych etapach edukacji szkolnej. W trakcie zajęć doskonalona będzie umiejętność planowania zajęć z wykorzystaniem rozwiązań niestandardowych oraz poszerzenie repertuaru znanych i stosowanych metod. Podstawą do celowego doboru metod aktywizujących będzie określenie czynników warunkujących efektywność uczenia się. Wykorzystana zostanie wiedza z zakresu psychologii rozwojowej odnośnie możliwości intelektualnych, emocjonalnych oraz rozwoju kompetencji społecznych uczniów zależnych od etapu rozwojowego. Studenci zapoznają się z klasyfikacją i katalogiem metod aktywizujących i dokonają ich oceny wg wybranych kryteriów efektywności (studenci sami określą owe kryteria na podstawie swojej wiedzy). Będą też planować i realizować wybrane fragmenty zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Metody tradycyjne a metody aktywizujące 2. Uwarunkowania aktywności w procesie uczenia się 3. Style uczenia się i nauczanie polisensoryczne, piramida uczenia 4. Podział metod aktywizujących - wybrane przykłady metod aktywizujących 5. Uczenie się w małych grupach 5. Wady i zalety metod aktywizujących |
Literatura: |
1. Kędracka –Feldman Ewa : Aktywizować ? ależ to całkiem proste : wybrane metody i techniki aktywizacji uczniów. – Wyd. 2. – Warszawa : CODN, 1999. 2. Stefan Mieszalski : Aktywizować uczniów –co to znaczy? W: Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. Krzysztof Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000. 2. Tadeusz W. Nowacki, Aktywizujące metody w kształceniu . Wyd. 2.-Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Pracownia Edukacji Zawodowej, 1999. 3. Petty G., Nowoczesne nauczanie. GWP, Sopot 2010. oraz https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU8594 http://www.zet.edu.pl/sites/default/files/metody_aktywizujace.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Posiada podstawową wiedzę z zakresu aktywizowania procesów myślenia - Definiuje, opisuje i klasyfikuje metody i techniki aktywizujące Umiejętności - Dokonuje krytycznej analizy znanych metod aktywizujących - Prawidłowo określa kryteria doboru i konstrukcji metod aktywizujących - Samodzielnie planuje i realizuje zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących Postawy: Student: - Przejawia aktywność wobec stawianych zadań, angażuje się we współpracę - Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy z zakresu aktywizujących metod i technik - Ma świadomość niezbędności innowacji w procesie kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie i zrealizowanie zajęć metodą aktywizującą (30 min.) 2. Obecność i aktywność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Śródroczna praktyka obserwacyjno-metodyczna w placówce edukacyjnej (60 godz.) ma na celu umożliwienie obserwacji zajęć prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli. W trakcie praktyki studenci poprzez obserwację aktywności, zachowania i postaw uczniów, interakcji dorosły-dziecko, procesów prawidłowego komunikowania się wzbogacają wiedzę pedagogiczną w zakresie efektywnego wywierania wpływu na uczących się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.