MM - Warsztat badawczy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-AKD-WBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Warsztat badawczy pedagoga |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - Wykorzystanie wiedzy zdobytej w poprzednich etapach kształcenia w celu identyfikacji i rozwiązywania wybranych problemów społeczno-kulturalnych w formie praktycznej realizacji projektów empirycznych zarówno w zakresie projektowania własnych pomysłów badawczych jak i umiejętności gromadzenia danych zastanych, ich analizy i interpretacji oraz odniesienia otrzymanych wyników do zróżnicowanych kontekstów społecznych. - rzeczywistość społeczna jako dynamiczny system informacji funkcjonujący w niejednoznacznej przestrzeni społeczno-kulturalnej ścierających się postaw, idei i pragnień, nie bojących się łączyć różnych perspektyw teoretycznych. - znaczenie kultury w stymulowaniu procesów myślowych oraz w kształtowaniu wizji Świata. Tło kulturowe w kształtowaniu ludzkiej umysłowości i w procesach socjalizacyjnych. |
Skrócony opis: |
- Podstawowe problemy praktycznej realizacji projektów badawczych zarówno w zakresie budowania pomysłów badawczych jak niebezpieczeństwa i pułapki przetwarzania danych ich analizy i interpretacji otrzymanych wyników. - Zasady i metody w zakresie projektowania oraz realizacji diagnoz społecznych i kulturalnych. Rozumienie i krytyczna postawa wobec źródeł danych oraz wybieranych technik i narzędzi badawczych. - diagnoza i krytyka treści procesów komunikacji medialnej oraz powiązanie ich z głębszymi cechami społecznej struktury i kultury. - empirycznych konsekwencji teoretycznych sporów dotyczących pojmowania kultury i zróżnicowania kulturowego, różnych wymiarów tożsamości społecznej oraz komunikacji międzykulturowej - Zasady i standardy opracowania, redagowania i graficznej prezentacji raportów czy artykułów z analizy danych empirycznych dla potrzeb publikacyjnych. |
Pełny opis: |
W zależności od stopnia zaawansowania grupy w danym roku akademickim będą wybierane odpowiednie pozycje z zaproponowanej listy tematów i lektur. Tematyka zajęć: • Problemy konceptualizacji, operacjonalizacji i budowy narzędzi dla potrzeb badań społeczno-kulturalnych. Zagadnienia pomiaru, budowy indeksów, skal, segmentacji itp. • Redefinicja pojęć i modeli badawczych nad kulturą. Ujęcie tradycyjne a rozszerzone. Koncept tzw. kultury wysokiej – a współczesne teorie kultury. • Cechy dobrego narzędzia do rejestracji zbieranych danych społeczno-kulturalnych z uwzględnieniem dwu transmisji informacji (respondent → formularz i formularz → zbiór danych). • Forma pytania kwestionariuszowego a zmienność odpowiedzi. • Zasady klasyfikowania i kodowania odpowiedzi na pytania otwarte w badaniach uczestnictwa w kulturze. • Wybrane problemy reprezentatywności wyników diagnoz społeczno-kulturalnych. • Funkcjonowanie umysłu i pamięci a proces badawczy. Pułapki działania umysłu i pamięci badanych i badaczy. • Zapoznanie studentów z badaniami sondażowymi i pułapkami w interpretacji ich wyników. Dostarczenie doświadczeń w zakresie przygotowania sondaży, realizacji i opracowania. Poznanie zarówno mocnych, jak i słabych stron wybranych sondaży. • Orientacje społeczne Polaków w świetle badań społecznych. Kultura a polityka. Postawy i wybory polityczne a style uczestnictwa w kulturze. • Analizy oddziaływania mediów za pośrednictwem treści informacyjnych i przekazów o charakterze politycznym. Krytyczna ocena przekazów medialnych i Internetu. Badanie zjawiska współczesnej „nowomowy”. • Rola mediów jako źródło informacji, promocji i lobbingu. Metody badania i analizy przekazu informacyjnego i publicystycznego. Badania telemetryczne i interpretacja ich wyników. Oceny jakości osiąganych celów programowych mediów. • Eksperymenty psychologiczne w badaniach uwarunkowań sytuacyjnych ludzkich zachowań. • Problematyka wielokulturowości oraz kulturowe różnice we współczesnym świecie w świetle badań porównawczych. Kultury euroatlantyckie a kultury dalekowschodnie. • Badania społeczno-kulturalne a miejsce, w którym żyjemy. Dlaczego ludziom z różnych kultur tak trudno jest się porozumieć? W jakim stopniu o tym, kim jesteśmy, decydują warunki kulturowo-geograficzne? • Walory badań porównawczych na przykładzie rozważań nad wartościami tradycyjnymi oraz wartościami sprzyjającymi swobodnej ekspresji jako wymiarami zróżnicowania międzykulturowego. • Metody poznawania różnego rodzaju struktur organizacyjnych i instytucji życia społeczno-kulturalnego. Racjonalność organizacyjna a typologia struktur organizacyjnych. • Metody analizy wyników z diagnoz społecznych a umiejętność prezentowania ich w postaci raportu z badań. Zasady redagowanie publikacji naukowych. Forma a treść. Wskaźniki i efekty przekłamania formy. |
Literatura: |
- Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008; - Harrison L.E., Huntington S.P. (red.). Kultura ma znaczenie. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań. 2003. - Kamiński Z. Antoni, Władza a racjonalność. Studium z socjologi współczesnego kapitalizmu. - Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 r. - Mangione Thomas W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych, PWN, W-wa 1999; - Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków, 2002 r.; - Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą Inaczej. Tłum. Ewa Wojtych. Sopot: Smak Słowa.2009 r. - Reynolds Garr, Zenn prezentacji. Proste pomysły i ważne zasady, Helion, Gliwice 2009 r. - Sułek Antoni, Sondaż Polski, IFiS PAN, Warszawa 2001; - Artykuły z wybranych czasopism naukowych, prasy i tygodników opinii - Publikacje i raporty z wybranych badań społecznych - Prezentacje prowadzącego - Dokumenty filmowe |
Efekty uczenia się: |
Potrafi świadomie posługiwać się wybranymi metodami do generowania, przetwarzania, analizy danych z badań społeczno-kulturalnych i interpretacji ich wyników. Zna też granice etyczne i moralne posługiwania się narzędziami gromadzenia i analizy danych. Posiada nie tylko umiejętność mechanicznego stosowania różnych miar uczestnictwa w kulturze oraz technik analitycznych, ale także rozumie działanie dostępnych opcji, właściwą ich interpretację oraz wiedzę o zakresie stosowalności i ich znaczenie społeczne. Uwzględniając nowe zjawiska technologiczne i kulturowe oraz współczesne przemiany środowiska społeczno-kulturalnego uczestnicy zajęć zyskają świadomość empirycznych konsekwencji teoretycznych sporów dotyczących pojmowania kultury i zróżnicowania kulturowego, różnych wymiarów tożsamości społecznej oraz komunikacji międzykulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywna obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie nieobecności. Terminowe wykonanie prac pisemnych. Opracowanie projektu badawczego. Samodzielne wykonanie i opracowanie analizy wybranych danych. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki w wybranych ośrodkach badania opinii publicznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.