MM - Warsztat kompetencji społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-AKD-WKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Warsztat kompetencji społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami teorii komunikacji, rozwinięcie umiejętności komunikowania się w różnych przestrzeniach funkcjonowania człowieka, kształtowania własnego wizerunku w relacjach społecznych, a także świadomego korzystania z określonych modeli oraz wzorów w pracy wychowawczej z różnorodnymi grupami społecznymi. |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny obejmować będzie następujące zagadnienia: • Model kompetencji społecznych. • Komunikacja werbalna i niewerbalna. • Modele komunikacji. Wzory i style komunikacji. Kategoryzacja obiektów i zjawisk. • Relatywizm językowy i percepcja zjawisk. • Komunikacyjna koncepcja stosunków międzyludzkich. Zarządzanie przekazem niewerbalnym i werbalnym. • Zasady zachowania asertywnego. • Zasady wywierania wpływu społecznego. • Praca zespołowa i delegowanie zadań. • Strategie adaptacji społecznej. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć student ma kształtować i rozwijać kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu pedagoga animatora kultury i pedagoga doradcy edukacyjno-zawodowego w społeczeństwie wielokulturowym oraz w celu analizy stymulacji zachowań społecznych, w tym: stymulowanie umiejętności odkodowywania reguł społecznych, analizowania społecznych sytuacji, stymulowanie tak zwanej empatii poznawczej, stymulowanie monitorowania własnych i cudzych zachowań ekspresyjnych, budowanie pozytywnego obrazu siebie, wyzbywanie się lęków i ograniczeń społecznych, treningi zachowań asertywnych, stymulowanie zainteresowania życiem społecznym, różnorodnością sytuacji społecznych. |
Literatura: |
M. Argyle: Psychologia stosunków międzyludzkich, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1999; E. Aronson,T.P. Wilson, R.M. Akert: Psychologia społeczna, Zysk i S-ka Poznań 1997; M. Fleischer: Ogólna teoria komunikacji, Wrocław 2007; P. Hartley: Komunikacja w grupie, Poznań 2000; K. Jedliński: Trening interpersonalny, W.A.B. Warszawa 2000; M. L. Knapp, J. A. Hall: Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000; I. Kurcz: Psychologia języka i komunikacji, Wyd. Naukowe Scholar Warszawa 2000; K. Martowska: Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Z. Nęcki: Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000; H. Retter:, Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańsk 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student: WIEDZA Definiuje kluczowe dla zagadnienia kompetencji społecznych pojęcia. Opisuje model kompetencji społecznych. Rozumie zależności między składowymi struktury kompetencji społecznych. Ocenia efektywność różnych zachowań w sytuacjach wymagających asertywności. UMIEJĘTNOŚCI Planuje przebieg procesu komunikacji w różnych sytuacjach społecznych. Prawidłowo dobiera, w zależności od cech osobowościowo-temperamentalnych jednostki i informacji o niej posiadanych, taktykę zachowania. Prawidłowo ocenia swoje kompetencje w sytuacjach ekspozycji społecznej. Właściwie interpretuje uwarunkowania środowiska społecznego i adekwatnie stosuje asertywne strategie autopromocji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ma świadomość problemów etycznych związanych z procesem komunikacji społecznej oraz wrażliwość na kwestie etyczne. Potrafi nawiązać kontakt oraz współpracować z uczestnikami różnych sytuacji społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa następuje na podstawie: - bieżącej oceny przygotowania do zajęć, - kontroli obecności (dopuszczalne 2 nieobecności, 3 spóźnienia=1 nieobecność), - prezentacji na zadany temat, - przygotowanego scenariusza zajęć integracyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.