MOBS - Ewaluacja instytucji edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MOBS-EWA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MOBS - Ewaluacja instytucji edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs jest elementem modułu badań społecznych. Wraz z zajęciami z metodologii badań społecznych ma budować fundamenty myślenia naukowego w pedagogice. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Cele kursu 1. Poznanie podstaw metodologii badań ewaluacyjnych w edukacji. 2. Poznanie wyników wybranych badań ewaluacyjnych w edukacji. |
Pełny opis: |
Cele kursu: 1. Poznanie podstaw metodologii badań ewaluacyjnych w edukacji. 2. Poznanie wyników wybranych badań ewaluacyjnych. Treści kształcenia: 1. Problem przyczynowości i schematy badawcze stosowane w badaniach ewaluacyjnych w edukacji: eksperyment, metody kontrfaktyczne, metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD). 4. Systemy egzaminacyjne i ich funkcje. 5. Przykładowe programy badawcze monitorowania procesów edukacyjnych i wspierania ewaluacji pracy szkół w Polsce: • Porównywalne wyniki egzaminacyjne (PWE). • Monitorowanie nierówności edukacyjnych w skali kraju. 4. Przykładowe programy międzynarodowych badań ewaluacyjnych: • Problemy metodologiczne w międzynarodowych badaniach osiągnięć szkolnych. • Międzynarodowe badania prowadzone przez Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD): PISA, PIAAC. • Międzynarodowe badania prowadzone przez The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA): TIMSS, PIRLS. |
Literatura: |
- Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 12. Badania ewaluacyjne. - Dolata R., Sitek M. (red. ) (2015). Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Raport o stanie edukacji 2014. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Rozdziały 1-4. - Aktualne raporty krajowe z badań PISA, PIAAC, PIRLS i TIMSS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Znajomość pojęć z zakresu metodologii badań ewaluacyjnych w edukacji. - Znajomość wyników wybranych badań ewaluacyjnych w edukacji Umiejętności: - Krytyczna oceny metodologicznych aspektów badań ewaluacyjnych w edukacji. - Stosowanie wyników badań ewaluacyjnych w analizach funkcjonowania systemu edukacji. Postawy: - Rozumienie potrzeby wykorzystywania w polityce edukacyjnej i indywidualnych działaniach pedagogicznych wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę. Sprawdzian testowy (pytania otwarte i zamknięta) obejmuje treści z wykładu i literatury do wykładu. Ocena - pod warunkiem, że jest min. dostateczna - jest podstawą wystawienia oceny modułowej. W wypadku zaliczenia w sesji poprawkowej, do średniej wlicza się średnia z I i II terminu. Obecność na wykładzie nie jest sprawdzana. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | Roman Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Smulczyk | |
Prowadzący grup: | Roman Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.