MOBS - Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MOBS-MBS-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MOBS - Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ma zapoznać z podstawowymi pojęciami metodologii badań empirycznych w naukach społecznych. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia omawiane na wykładzie: Czym zajmuje się metodologia? Pożytki płynące z metodologii Problemy z tożsamością metodologiczną pedagogiki Podstawowe cechy wiedzy naukowej Podstawowe podejścia badawcze: nauki nomotetyczne i idiograficzne Pojęcie paradygmatu, podstawowe paradygmaty badawcze w naukach społecznych Problem przyczynowości i warunki poprawnego uzasadniania twierdzeń przyczynowo-skutkowych, korelacja pozorna i problem endogeniczności Eksperyment jako schemat badawczy i model „badania idealnego” Manipulacja eksperymentalna, zmienna niezależna i zależna, randomizacja, grupa kontrolna i placebo Różne schematy eksperymentalne Problem trafności wewnętrznej i zewnętrznej eksperymentu Podstawowe typy zależności przyczynowo-skutkowych: związek addytywny i interakcyjny Znaczenie hipotezy w badaniu naukowym Cechy dobrej hipotezy, falsyfikacjonizm Weryfikacja hipotezy a uznanie teorii Podejście indukcyjne Niepewność wnioskowań indukcyjnych Struktura tekstu naukowego Zasady pisania streszczenia raportu naukowego (abstraktu) Rekonstrukcja stanu wiedzy, jak robić przegląd literatury Zasady cytowania i tworzenia bibliografii Tworzenie ładu pojęciowego, funkcje i typy definicji Próbkowanie: próbka i populacja, losowanie próbki, reprezentatywność próbki, warunki uzasadnionej generalizacji, błąd próbkowania, teoretyczny dobór obiektów w studiach przypadków Podstawowe schematy badań ilościowych: przeglądowe, korelacyjne, porównawcze, eksperymentalne; poprzeczne i podłużne (panelowe), Pozyskiwanie danych ilościowych: obserwacja, wskaźniki, testy, ankiety Typy i zasady obserwacji naukowej, metody próbkowania, kwestionariusz obserwacji, komputerowe wspomaganie obserwacji Testy: co możny mierzyć za pomocą testów, trafność i rzetelność testu, główne źródła niepewności pomiarowej, szacowanie przedziałowe Jakie informacje przenoszą wyniki pomiaru. Typy skal pomiarowych Klasyczna a probabilistyczna teoria testów, podstawowe cechy Item Response Theory Pozyskiwanie danych jakościowych: obserwacja jakościowa (etnograficzna), wywiad pogłębiony, wywiad grupowy, Ilościowe dane zastane: publicznie dostępne dane administracyjne, publicznie dostępne dane naukowe (Archiwum Danych Społecznych, PISA) Jakościowe dane zastane: dokumenty, teksty kultury Dane a wyniki Podstawowe pojęcia statystyczne: rozkład i jego parametry, korelacja Podstawowe modele analizy danych ilościowych: analiza rozkładu, analiza porównawcza, analiza korelacyjna Narzędzia i zasady prezentacji wyników w raporcie badawczym: tabele, wykresy Etyczne aspekty badań naukowych Zważenie zysków i kosztów badania Rzetelność naukowa Zgoda na udział w badaniu Ochrona osób/instytucji badanych: anonimowość, poufność, ochrona danych osobowych Prawa autorskie, plagiat i autoplagiat |
Literatura: |
Earl Babbie (2008) Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (załącznik F nieobowiązkowy) David Silverman (2009) Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN M. Jakubowski, A. Pokropek (2009) Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Opanowanie podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań społecznych. Umiejętności: Zaplanowanie prostego badania społecznego. Krytyczna interpretacja wyników badań społecznych. Postawy: Rozumienie znaczenia metody naukowej w działalności pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Słuchacz powinien opanować podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych. Kryteria oceny Test sprawdzający znajomość podstawowych pojęć metodologicznych wprowadzonych na wkładzie i w podręczniku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.