MOBS - Metody badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MOBS-MtBS-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MOBS - Metody badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład jest elementem Modułu badań społecznych. Wykład pełni funkcję uzupełniającą (dla osób, które nie miały okazji opanować podstawowej wiedzy z zakresu metodologii badań społecznych) i rozszerzającą. Treści kursu MBS silnie wiążą się z wykładem Ewaluacja instytucji edukacyjnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs na poziomie zaawansowanym w zakresie metodologii badań społecznych. Szczególny nacisk kładzie się na badania podstawowe i metody zbierania danych. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: Blok I: powtórkowy. Co to jest nauka: nauka a inne typy wiedzy: osobista, potoczna, zawodowa, ideologie, nauka a religie; nauka a wartości; nauki empiryczne i nieempiryczne, znaczenie intersubiektywnej kontroli w procesie badawczym, czym zajmuje się metodologia, problemy z tożsamością metodologiczną pedagogiki. Badania podstawowe i stosowane w nauce: co to jest teoria i znaczenie teorii dla badań podstawowych, specyfika nauk społecznych: wielość paradygmatów i szkół naukowych, badania idiograficzne i nomotetyczne, struktura i logika procesu badawczego, przykład badania podstawowego; badania diagnostyczne, ewaluacyjne i badania w działaniu, znaczenie teorii w badaniach stosowanych, znaczenie metodologii w badaniach stosowanych. Podstawowe strategie prowadzenia badań: podejście dedukcyjne (weryfikacja hipotez) i indukcyjne (eksploracja) w badaniach podstawowych, znaczenie hipotezy, orientacja ilościowa i jakościowa, podstawowe paradygmaty w badaniach jakościowych, problem trafności i rzetelności w badaniach jakościowych. Konceptualizacja czyli osadzenie pomysłu badawczego w wybranej teorii i sformułowanie problemu badawczego. Pojęcie przyczynowości: determinizm vs indeterminizm, różne rozumienia przyczynowości, probabilistyczny charakter zjawisk społecznych, jak weryfikować hipotezy przyczynowe; pojęcie korelacji pozornej. Schematy badań: schematy eksperymentalne vs schematy nieeksperymentalne, podstawowe schematy eksperymentalne, trafność wewnętrzna i zewnętrzna eksperymentu, siła efektu i znaczenie replikowalności, schematy nieeksperymentalne: badania przekrojowe, podłużne, sekwencyjne, porównawcze; jednostka analizy i jednostka obserwacji, analizy wielo- i międzypoziomowe, błąd ekologiczny. Blok II: teorie pomiaru testowego Klasyczna teoria testów (KTT): definicja konstruktu, proces tworzenia testu, klasyczna koncepcja błędu pomiaru i rzetelności testu, pojęcie mocy różnicującej zadania i rzetelności, analiza statystyczne wspierające tworzenie testów, skalowanie wyniku surowego, skale standardowe i pozycyjne, koncepcje trafności testu. Teoria odpowiedzi na zadanie testowe (IRT): pojęcie zmiennej latentnej, koncepcja Rascha, krzywa charakterystyczna zadania, miary dopasowania, metody szacowania trudności zadań i poziomu umiejętności, modele 1PL, 2 PL, 3PL, mapowanie skali, wyznaczanie poziomów wykonania testu. Blok III: metody socjometryczne Blok IV: metody badań jakościowych Specyfika badań jakościowych: paradygmaty w badaniach jakościowych, metodologia i rodzaje badań jakościowych, jakość w badaniach jakościowych. Rodzaje danych i podejścia analityczne. Błędy i wyzwania w metodach jakościowych. Standardy etyczne. Budowanie schematu badawczego: problematyka badań jakościowych, cele badań jakościowych, pytania w badaniach jakościowych, fazy procesu badawczego, wybór metody badania; logika doboru próby, definicja kryteriów rekrutacyjnych/selekcyjnych Wybrane metody badań: Case studies; badania biograficzne; badania w działaniu (Action research), metoda etnograficzna, teoria ugruntowana Jakościowe techniki gromadzenia danych: wywiad; FGI (Focus Group Interview), obserwacja, analiza dokumentów; analiza materiałów audiowizualnych; analiza dyskursów, narracji Analiza danych jakościowych: wybór strategii analizy danych (przesłanki teoretyczne), kategoryzacja i kodowanie danych jakościowych, przetwarzanie danych jakościowych, komputerowe wspomagania analizy danych jakościowych (CAQUDAS) |
Literatura: |
Earl Babbie (2008) Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN David Silverman (2009) Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Wie, czym jest metoda naukowa i potrafi odróżnić problemy naukowe od nienaukowych. 2. Zna najważniejsze paradygmaty badawcze w naukach społecznych. 3. Zna podstawowe schematy badawcze. 4. Wie, jak robić przegląd literatury i definiować pojęcia. 5. Ma pogłębioną wiedzę o metodach doboru próby badawczej, pozyskiwania danych ilościowych i jakościowych, w tym danych zastanych, i modelach ich analizy. 6. Zna strukturę publikacji naukowej, zasady przywoływania i cytowania literatury, robienia przypisów i bibliografii. 7. Zna etyczne zasady prowadzenia badania naukowego i publikacji wyników kultura. Umiejętności 1. Poprawnie definiuje pojęcia naukowe z zakresu nauk społecznych, rozumie ich abstrakcyjność i relacje z rzeczywistością. 2. Potrafi zaplanować badanie naukowe podstawowe i stosowane, zrobić przegląd literatury, sformułować problem badawczy, dobrać metody zbierania i analizy danych. 3. Potrafi analizować wyniki badań społecznych, sformułować pogłębioną interpretację, potrafi krytycznie ocenić uzyskane wyniki. 4. Umie powiązać wyniki badań z refleksją pedagogiczną. Kompetencje społeczne 1. Potrafi przygotowywać i realizować projekty badawcze w zespole. 2. Potrafi być badaczem wrażliwym na społeczne i etyczne konsekwencje swoich działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
By uzupełnić wiedzę z podstaw metodologii badań społecznych należy przestudiować podręcznik: Babbie E. (2013, 2009 lub 2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Treści rozszerzające będą przekazywane na wykładzie. Po zakończeniu kursu odbędzie się pisemny sprawdzian. Obejmować będzie treści z podręcznika i wykładów. Będzie miał formę testu z pytaniami zarówno zamkniętymi jak i otwartymi. Wynik będzie wyrażony w punktach procentowych (czyli ze sprawdzianu będzie można dostać od 0 do maksymalnie 100 punktów procentowych). Uzyskanie 50% gwarantuje zaliczenie kursu. Zakres od 50 % w górę zostanie podzielony na przedziały punktowe powiązane z skalą ocen. Ocena ze sprawdzianu z Metod badań społecznych będzie cząstkową oceną egzaminacyjną z Modułu Badań Społecznych. Pod warunkiem zaliczenia wszystkich elementów składowych Modułu, ocena egzaminacyjna będzie średnią z ocen cząstkowych. W razie niepowodzenia w I terminie, poprawkowy sprawdzian odbędzie się w sesji poprawkowej (wrzesień). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | Roman Dolata, Monika Jakubowska-Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Smulczyk | |
Prowadzący grup: | Roman Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.