MPR - Projektowanie pracy w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MPR-PPW-PPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPR - Projektowanie pracy w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot jest realizowany równolegle z praktyką asystencką w szkole. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela-wychowawcy klas początkowych. Realizowane zadania i dyskusje służą także rozwijaniu umiejętności wykorzystania przez studentów wiedzy praktycznej w działaniu, dokumentowania i ewaluacji własnej pracy oraz rozwijają refleksję pedagogiczną i twórczą postawę wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole. |
Pełny opis: |
W szczególności zajęcia mają umożliwić studentom doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu poprzez analizowanie wyników obserwacji uczniów klas I-III szkoły podstawowej, w których odbywa się praktyka śródroczna oraz rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych tam doświadczanych. Na treść zajęć składa się też krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez klasowych i szkolnych. Podczas zajęć studenci dokonują krytycznej analizy i refleksji nad przebiegiem praktyk, w tym: 1. Analizują obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych 2. Projektują i ewaluują zajęcia związane z realizacją projektu oraz inne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone samodzielnie 3. Omawiają wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposoby oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania 4. Analizują zdarzenia krytyczne i projektują sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej 5. Omawiają zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami i doświadczenia własne w tym zakresie |
Literatura: |
Fisher R., Uczymy się uczyć, WSiP, 1999 Helm J.H., Katz J.G , Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN, 2003 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna -podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie „Żak”, 2006 Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesznoszkolna, IMPULS, 2015 K. Kruszewski, Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, 2000 Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP, 2000 Szczepka – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009 Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996 Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. Akademickie „Żak”, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/ka: posiada wiedzę na temat procesu adaptacji uczniów do szkoły, gotowości szkolnej dzieci zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów wie, jakimi metodami diagnozować, oceniać i wspierać rozwój dziecka o specjalnych zna metodę analizy zdarzeń krytycznych posiada wiedzę na temat metod, form i środków stosowanych w edukacji wczesnoszkolnej zna metody aktywizujące zna sposoby rozwiązywania sytuacji trudnych pojawiających się na terenie klasy oraz wie jak im przeciwdziałać wie, jak organizować współpracę z rodzicami Umiejętności: Student/ka: umie obserwować pracę nauczyciela wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji analizuje proces adaptacji dzieci do szkoły potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia analizuje zastosowane metody, formy i środki na zajęciach stosuje metody aktywizujące na zajęciach i krytycznie je ocenia potrafi rozwiązywać sytuacje trudne na terenie klasy, podejmuje dyskusje na temat przeciwdziałania im potrafi diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej umie oceniać i dokumentować własną pracę Kompetencje społeczne: Student/ka: rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania zajęć wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie zajęć rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych i podejmuje określone działania w zakresie poszerzania umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dokonuje samooceny własnych kompetencji postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna, której zakres i tematyka zostanie określona przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.