MS1 - Instytucje wspierające działalność pedagoga wielokulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-AKD-IW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Instytucje wspierające działalność pedagoga wielokulturowego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w problematykę współpracy oświaty z instytucjami wspierającymi działalność pedagoga w obszarze szkolnej wielokulturowości; przybliżenie zagadnienia tworzenia i funkcjonowania instytucji mogących wesprzeć działalność pedagoga wielokulturowego; kształtowanie umiejętności refleksji nad problematyką współpracy między placówkami oświatowymi i poznanymi instytucjami w celu optymalizacji działalności pedagoga w wielokulturowym środowisku dydaktyczno-wychowawczym. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w problematykę współpracy oświaty z instytucjami wspierającymi działalność pedagoga w obszarze szkolnej wielokulturowości; przybliżenie zagadnienia tworzenia i funkcjonowania instytucji mogących wesprzeć działalność pedagoga wielokulturowego; kształtowanie umiejętności refleksji nad problematyką współpracy między placówkami oświatowymi i poznanymi instytucjami w celu optymalizacji działalności pedagoga w wielokulturowym środowisku dydaktyczno-wychowawczym. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Wielokulturowość w parach międzynarodowych organizacji i instytucji oświatowych. 2. Placówki kształcenia równoległego a polityka oświatowa w aspekcie wielokulturowości. 3. Placówki kształcenia ustawicznego a polityka oświatowa w aspekcie wielokulturowości. 4. Instytucje poza oświatowe współpracujące ze środowiskiem szkolnym. 5. Instytucje i organizacje działające na rzecz cudzoziemców w Polsce i na świecie. 6. Organizacje mniejszości narodowych w relacjach oświatowych. 7. Współpraca podmiotów szkolnych z instytucjami zajmującymi się problematyką wielokulturowości. |
Literatura: |
1. Błuszkowski Jan. Stereotypy a tożsamość narodowa. - Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2005 2. Bokszański Zbigniew, Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN 2005; 3. Budakowska Elżbieta, Wielokulturowość: ponowoczesnym nacjonalizmem?, [w:] Jadwiga Królikowska (red.), Integralnokulturowe badanie kontaktu kulturowego. Wybrane problemy społeczne i prawne, WUW 2009, s. 152-161; 4. Chromiec Elżbieta. Dziecko wobec obcości kulturowej. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2004 5. Edukacja - różnica i tożsamość / pod red. Kazimierza Rędzińskiego i Iwony Wagner. - Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2005 6. Edukacja międzykulturowa : poradnik dla nauczyciela : praca zbiorowa / pod red. Anny Klimowicz. - Warszawa : Wydawnictwa CODN, 2004 7. Edukacja międzykulturowa jako wyzwanie XXI wieku / wstep, oprac. i red. nauk. Teresa Zaniewska ; Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku. - Białystok : Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2005 8. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Sławomir Łoziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, WUW 2008; 9. Ewa Nowicka, Sławomir Łodziński (red.), Kulturowe wymiary imigracji do Polski. Studia socjologiczne, Wydawnictwo Prolog, Warszawa 2006; 10. Rabczuk Wiktor. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2002 11. Sharing Integration Experiences. Innovative Community Practices. International Center for Migration, Ethnicity, and Citizenship, New School University, New York City. September 2004; 12. Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie / pod red. Karoliny Golemo, Tadeusza Palecznego, Elżbiety Wiącek. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. Artykuły w czasopismach: 13. Awramiuk Alina, Szkolnictwo dla mniejszości narodowych i etnicznych w roku szkolnym 2004/2005 // Języki Obce w Szkole. - 2005, nr 5, s. 47-55 14. Błeszyńska Krystyna M. Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie // Nowa Szkoła. - 2006, nr 5, s. 8-11 15. Czerniejewska Izabela. Barwny świat mniejszości kulturowych // Edukacja i Dialog. - 2006, nr 4, s. 44-49 16. Dembiński Mariusz. O tożsamościach w klasie szkolnej // Nowa Szkoła. - 2007, nr 6, s. 45-51 17. Dobrowolska Barbara. "Młodzież w budowie mostów między kulturami" - projekt edukacji międzykulturowej w gimnazjum : implikacje pedagogiczne // Wychowanie na co Dzień. - 2005, nr 9, Wkładka Metodyczna, s. IV-VIII 18. Duboniewicz Marta. Wzajemne przenikanie się kultur // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 9, s. 53-56 19. Dyba Krystyna. Szukać podobieństw, rozumieć różnice - edukacja międzykulturowa w szkole : jakiej edukacji nam potrzeba? // Dyrektor Szkoły. - 2002, nr 6, s. 11-13 20. Dziewulak D.: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych,Analizy BAS 2012 r. nr 18(85) http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/AD37E2470785EA34C1257AA00043AACE/%24File/Analiza_BAS_2012_85.pdf 21. Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych, Analizy BAS 2013 r. nr 6(95) http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/9BAF4B83D07F5123C1257B5F002E884F/$file/Analiza_BAS_2013_95.pdf 22. Idzik Izabela. Stereotyp kulturowy w edukacji // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 2, s. 20-22 23. Kąkol Anna. Mniejszości narodowe czyli Lekcja tolerancji : scenariusz zajęć wiedzy o społeczeństwie dla kasy pierwszej gimnazjum // Klanza w Szkole. - 2005, nr 1, s. 8-10 24. Kąkol Anna. Mniejszości narodowe czyli Lekcje tolerancji : scenariusz zajęć wiedzy o społeczeństwie dla klasy pierwszej gimnazjum // Wszystko dla Szkoły. - 2006, nr 9, s. 13-14 25. Michalin Urszula. Kształtowanie świadomości kulturowej oraz poprawianie komunikacji międzykulturowej jako niezbędny element edukacji w dobie globalizacji // Nauczyciel i Szkoła. - 2005, nr 1/2, s. 25-39 26. Nikitorowicz Jerzy. Edukacja międzykulturowa : założenia i realizacja // Rocznik Pedagogiczny. - 2004, T. 27, s. 129-144 27. Okła Grażyna, Centkowski Jerzy. Wielokulturowość a mniejszości narodowe w nauczaniu historii w Polsce // Wiadomości Historyczne. - 2006, nr 1, s. 20-29 28. Romanowicz Wiesław. Wielokulturowość - nowoczesny kierunek wychowania // Edukacja i Dialog. - 2006, nr 4, s. 35-37 29. Rusaczyk Janusz. Wielokulturowość w edukacji // Nowa Szkoła. - 2005, nr 5, s. 4-8 30. Schmidt-Behlau Beate. Europejska Sieć Międzykulturowej Edukacji Dorosłych // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. - 2005, nr 1, s. 44-50 31. Stańkowski Bogdan. Nauczanie religii w środowisku wielokulturowym : wyniki badań empirycznych w katolickich szkołach gimnazjalnych w Rzymie // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2005, nr 1, s. 187-201 32. Wiącek Krystyna. Wielokulturowość w szkole // Wszystko dla Szkoły. - 2007, nr 9, s. 13-14. |
Efekty uczenia się: |
1) Student po kursie Instytucji wspierających działalność pedagoga wielokulturowego posiada wiedzę na temat: a) zasad funkcjonowania instytucji kształcenia ustawicznego w środowisku wielokulturowym; b) zasad funkcjonowania instytucji kształcenia równoległego w środowisku wielokulturowym; c) funkcji i struktury instytucji zajmujących się problematyką wielokulturową d) źródeł i konsekwencji wielokulturowości dla organizacji procesu wychowawczego i edukacyjnego; e) organizacji mniejszości narodowych i możliwości ich współpracy ze środowiskiem szkolnym. 2) W zakresie umiejętności: a) potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu instytucji i organizacji zajmujących się problematyka wielokulturowości do analizowania i interpretowania zjawisk związanych z tą problematyką; b) rozpoznaje źródła i konsekwencje problemu wielokulturowości w instytucjach oświatowych; c) posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi zdiagnozować i wyjaśnić wychowankom, nauczycielom i rodzicom problemy natury wychowawczej i edukacyjnej występujące w kontekście odmienności kulturowej środowiska edukacyjnego; d) potrafi ocenić problem edukacyjny wynikający z wielokulturowości i uzyskać wsparcie pedagogiczne od instytucji zewnętrznej. 3) W zakresie kompetencji społecznych: a) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w rozumieniu problemu wielokulturowości w oświacie; b) ma świadomość wagi problemu wielokulturowości w procesie wychowania i kształcenia; c) rozumie potrzebę współpracy z instytucjami wspierającymi działalność pedagoga wielokulturowego; d) jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz wsparcia środowiska szkolnego w rozwiązywaniu problemów wynikających z kontekstu wielokulturowości placówki oświatowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceny studenta będzie stopień przyswojenia materiału prezentowanego podczas cyklu konwersatorium. Stopień ten zostanie sprawdzony podczas zajęć poprzez przygotowane referaty i dyskusję. Oceniana jest rzeczowość przedstawionych faktów, umiejętność argumentacji oraz własna refleksja na analizowany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.