MS2-Ocenianie w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-EPiW-OC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Ocenianie w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie studentów w problematykę oceniania szkolnego w aspekcie socjologicznym, psychologicznym i pedagogicznym. Główne zagadnienia to: - charakterystyka oceniania jako rodzaju interakcji społecznej - uwarunkowania i konsekwencje procesu oceniania, - zadania i funkcje oceniania, - opisywanie osiągnięć uczniów w kształceniu zintegrowanym. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć będą poruszane następujące zagadnienia: - Rodzaje i funkcje ocenianie - Związki między sprawdzaniem a ocenianiem osiągnięć uczniów, sprawdzanie holistyczne i analityczne, różne metody sprawdzania osiągnięć - Wewnątrzszkolne systemy oceniania oraz uwarunkowania prawne oceniania - Znaczenie celów kształcenia i standardów edukacyjnych w ocenianiu osiągnięć uczniów - Standaryzowane testy jako narzędzie oceniania osiągnięć uczniów - Psychologiczne aspekty oceniania uczniów - Ocenianie kształtujące: cele i zasady - Wybrane problemy oceny opisowej - Miejsce egzaminów zewnętrznych w systemie oceniania - Międzynarodowe programy badania osiągnięć: PISA, PIRLS, TIMSS |
Literatura: |
Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP. Dembo, M., H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP. Jakubowski, M. i Pokropek, A. (2009). Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: CKE. G. Noizet, J. P. Caverni (1988) Psychologiczne aspekty oceniania osiągnięć szkolnych. PWN Warszawa. Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., Wiliam, D. (2006). Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa: CEO. Dolata, R., i Szaleniec, H. (2012). Funkcje krajowych egzaminów w systemie edukacji. Polityka Społeczna, (Nr tematyczny 1), 37–41. |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę na temat funkcji, rodzajów, warunków stosowania oraz konsekwencji oceny szkolnej. Wiedza ta powinna stać się elementem umiejętności stosowania takiej oceny szkolnej, która sprzyja intensyfikacji efektów nauczania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia są dwie prace pisemne: 1. Test nauczycielski mierzący osiągnięcia szkolne uczniów w wybranym zakresie 2. Sprawdzian zaliczeniowy przeprowadzony na ostatnich zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.