MS2 - Edukacja plastyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWCZ-EPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Edukacja plastyczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie studentów w niezbedną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych. W trakcie zajęć zaistnieją: teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę, stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji, ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego. W trakcie zajęć zaistnieją: zarówno elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów, jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach, pokazy filmów o sztuce, dokumentacji z działań twórczych. |
Skrócony opis: |
Program zajęć zawiera teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę, jest to jednak układ otwarty, rozumiana jest jako pole możliwości, stwarza okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji, ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego. Bedzie to: wprowadzenie studentów w niezbedną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie studentów w niezbedną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych. 1. Ekspresja twórcza: a/ trening wrażliwości estetycznej b/wychowanie przez twórczość wraz ze zintegrowanymi formami ekspresji /muzyka, taniec, elementy dramy/ c/arteterapia: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki Główne zadania to: a/zdobywanie umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży b/przygotowanie do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki, zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego c/nabywanie umiejętności w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej d/działania twórcze studentów: zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby, kompozycji malarskiej, graficznej, przestrzennej-papieroplastyka, rysunku i innych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gloton R. C., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP, Warszawa1985 2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski, PWN, Warszawa 1977 3. Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997 4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987 5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie, PWN, Warszawa 1964 Literatura uzupełniająca: 1.Bukowski J., Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981 2.Limont W., Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998 3.Samoraj M., Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999 4.Trojanowska A., Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983 5.Wojnar I. (red.), Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975 6.Wojnar I., Pielasińska W. (red.), Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990 7.Zieliński J.A., O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966 oraz "Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996 |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Studenci zdobędą wiedzę i umiejetności z następujących obszarów: - z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego -stymulowania ekspresji twórczej dzieci i młodzieży -organizowania treningu wrażliwości estetycznej -wychowania przez twórczość wraz z organizacją zintegrowanych form ekspresji w zakresie muzyki, tańca, elementów dramy edukacyjnej -diagnozowania za pomocą rysunku, wykorzystania metod projekcyjnych do badania np. relacji w rodzinie, grupie -arteterapii: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki -tematyki i sposobów działań inspirujących, stwarzania warunków korzystnych dla twórczości - podstaw wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości 2. Umiejętności: -organizowania sytuacji korzystnych dla twórczości -rozwijania postaw twórczych -kształtowanie umiejętności projektowania otwartych sytuacji wychowawczych - umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży - pełnienia funkcji mandatariusza sztuki -w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej 3.Działania twórcze i artystyczne studentów: zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby, kompozycji malarskiej, graficznej, przestrzennej-papieroplastyka, rysunku, realizacji zintegrowanych form artystycznych np plastyczno-muzycznych, teatralnych /także teatr kukiełkowy/ i innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Stopień aktywności na zajęciach Stopień poprawności merytorycznej i metodycznej samodzielnie opracowanych scenariuszy zajęć plastycznych prezentowanych ustnie Przygotowanie prezentacji dotyczącej sztuki dziecka oraz z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz z literatury przedmiotu Wykonanie na zajęciach ćwiczeń plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni, zapoznanie sia z różnorodnymi technikami plstycznymi, przygotowanie konspektów lekcji i zuwzględnieniem metody projektów edukacyjnych. Dopuszczalna jest nieobecność na 2 zajeciach. |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.