MS2 - Edukacja przyrodnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWCZ-EPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Edukacja przyrodnicza |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym oraz młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących szeroko rozumianej ekologii, celów, zadań, treści i zasad edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji wczesnoszkolnej, metod i form dydaktycznych wykorzystywanych w tym obszarze oraz możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnymi i młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących podstawowych pojęć edukacji ekologicznej, w tym przybliżają pojecie rozwoju zrównoważonego. W ramach zajęć analizowane są podstawowe cele, zadania, treści i zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu poznawczego (J. Piaget) i konstruktywizmu społecznego (L.S. Wygotski, J.S. Bruner). Kurs przybliża także metody dydaktycznych charakterystyczne dla omawianego obszaru edukacji, skupiając się głównie na eksperymencie i obserwacji. Wskazywane jest znaczenie wymienionych sposobów pracy w rozwijaniu myślenia naukowego dzieci/uczniów – formułowania problemów badawczych, hipotez, projektowaniu procedur zbierania i analizowania danych oraz sprawdzania wniosków. Studenci poznają również i poddają krytycznej ocenie możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom/uczniom świata przyrody, nauki i techniki. Kolejnym obszarem tematycznym są zagadnienia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozpatrywane zarówno w nawiązaniu do podstaw teoretycznych, jak i proponowanych rozwiązań praktycznych. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia. |
Literatura: |
Dylak S., Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych, czyli uczyć inaczej Dylak S., Przyroda. Badania. Język. Przyrodnicze rozumowanie i komunikowanie się najmłodszych Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania Frątczak E., Frątczak J., Edukacja ekologiczna w kl.I-III Sławińska M., Konstruowanie znaczeń przyrodniczych w przedszkolu – empiria czy transmisja?, w: Karwowska-Struczyk M., Szpotowicz M., Sobierańska D.(red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje Sławińska M., Wiedza nazewnicza, wyjaśniająca i interpretacyjna na zajęciach w przedszkolu, w: Klus-Stańska D. (red.), Światy dziecięcych znaczeń Sobierańska D., Dzieci eksperymentują – strategie nauczania-uczenia się i zakres poznawczej autonomii uczniów w programach i podręcznikach dla klas początkowych, w: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Karwowska-Struczyk M., Szpotowicz M., Sobierańska D. (red.) Sobierańska D., Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole?, w: (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Klus-Stańska D. (red.) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Absolwent kursu zna i rozumie: - pojęcia zawiązane z edukacją ekologiczną (m.in. pojecie zrównoważonego rozwoju), - zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w przedszkolu i klasach początkowych w nawiązaniu do założeń konstruktywizmu, - przebieg wybranych zjawisk naturalnych, - przykładowe gatunki flory i fauny polskiej i światowej, - podstawowe pojęcia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozumie znaczenie działań w tych obszarach. Umiejętności Absolwent kursu potrafi: - wyszukiwać potrzebnych informacji w różnych źródłach wiedzy, - oceniać sytuacje edukacyjne w kontekście celów ogólnych przedszkola i szkoły dla I etapu kształcenia oraz celów edukacji przyrodniczo-społecznej, - świadomie i celowo wybierać metody, techniki i formy pracy w przedszkolu i na lekcjach w klasach I-III, - projektować sytuacje edukacyjne oparte na dialogowym modelu edukacji, - wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie konstruowania przez uczniów wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Kompetencje społeczne Absolwent kursu jest gotów do: - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, - prowadzenia zajęć dydaktycznych i realizowania zadań wychowawczych w przedszkolu i w szkole w sposób rzetelny i odpowiedzialny, - dokonywania ewaluacji własnych kompetencji w zakresie edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, - samodzielnego poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji przyrodniczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawa zaliczenia: obecność (dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - 2) i aktywność studenta na zajęciach, indywidualna oraz grupowa realizacja zadań dydaktycznych zawiązanych ze wskazanymi w programie zagadnieniami tematycznymi (opracowanie teoretyczne i praktyczne). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.