MS2 - Metoda projektu w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWCZ-MP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Metoda projektu w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest dokonanie analizy doświadczeń nabytych podczas realizacji metody projektów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście nabytej przez studentów wiedzy teoretycznej, a także pogłębienie i poszerzenie wiedzy na temat efektywności tej metody w procesie uczenia się małych dzieci w wyniku samodzielnie zaprojektowanej i przeprowadzonej ewaluacji uzyskanych rezultatów oddziaływań pedagogicznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawy teoretyczne, geneza i istota metody projektów. Specyfika pracy metodą projektu z małym dzieckiem. Znaczenie metody projektu w rozwoju i edukacji przedszkolaków i najmłodszych uczniów. Struktura i etapy pracy metoda projektów. Sposoby ewaluacji rezultatów projektu. Dokumentowanie przebiegu projektu Analiza i ocena różnych przykładowych projektów, realizowanych z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Konstruowanie typowych dla metody zajęć projektowych. |
Pełny opis: |
Geneza i istota metody projektów. Teorie konstruktywizmu poznawczego i społecznego jako podstawa realizacji metody projektu z małymi dziećmi. Neurobiologiczne podstawy uczenia się. Specyfika pracy metodą projektu z małym dzieckiem. Znaczenie metody projektu w rozwoju i edukacji przedszkolaków i najmłodszych uczniów. Rola tutoringu rówieśniczego w procesie uczenia się podczas zajęć realizowanych metodą projektu. Zaangażowanie różnych podmiotów w realizację projektu. Struktura i etapy pracy metoda projektów. Zasady doboru i organizacji typowych zajęć projektowych w przedszkolu i w szkole. Indywidualizacja pracy dzieci podczas realizacji projektu. Różne sposoby oceniania pracy uczestników projektu. Sposoby ewaluacji rezultatów projektu. Problemy pojawiające się podczas realizacji projektu z małymi dziećmi- pomysły na rozwiązywanie konfliktów,przezwyciężania trudności i motywowanie uczestników do dalszej pracy. Dokumentowanie przebiegu projektu Analiza i ocena różnych przykładowych projektów, realizowanych z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Konstruowanie typowych dla metody zajęć projektowych. Kompetencje pedagogiczne konieczne do realizacji metody projektów. |
Literatura: |
Katz L., Helm J.H., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej Gołębniak B.D., Uczenie metodą projektu Szymański M., O metodzie projektów SieńczewskaM.(red), Razem poprzez zmiany w kształceniu praktycznym przyszłych nauczycieli Sieńczewska M., Metoda projektów w przedszkolu, [w] Wychowanie w Przedszkolu,styczeń 2007; SieńczewskaM, Neurobiologiczne mechanizmy uczenia się SławińskaM, Tutoring rówieśniczy w edukacji, czyli jak uczniowie uczą się od siebie wzajemnie i co z tego wynika Żylińska M, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student: • zna strukturę i kolejne etapy metody projektów, • wymienia pozytywne i negatywne strony stosowania metody projektów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym • wie jaką rolę pełnią rodzice/opiekunowie prawni dzieci i środowisko lokalne w metodzie projektu, • zna sposoby aktywizowania rodziców i członków środowiska lokalnego do współpracy podczas realizacji projektu, • zna metody dokumentowania i ewaluacji projektu, Umiejętności: • wykorzystuje zdobytą wiedzę do planowania projektów badawczych z najmłodszymi dziećmi, • potrafi dokonać ewaluacji własnego projektu, • dokonuje refleksji i analizy własnego doświadczenia z realizacji zajęć metodą projektu, formułuje wnioski istotne dla planowania dalszego rozwoju zawodowego • potrafi ocenić inne projekty badawcze, Kompetencje społeczne: • potrafi zainteresować innych pedagogów metodą projektów, • dba o relacje współpracy w grupie podczas wspólnego przygotowywania zajęć projektowych, • skutecznie komunikuje się z ekspertami w dziedzinach, w których realizowany jest projekt. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, polegający na praktycznym poznaniu zasad konstruowania typowych zajęć projektowych i ocenie efektywności uczenia się dzieci w zaplanowanych sytuacjach edukacyjnych. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / mini wykłady, prezentacje multimedialne, filmy, schematy, projekty, scenariusze zajęć,/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania “burzy mózgów”, dyskusji, tworzenia webquestów, plakatów, schematów rysunkowych. Zaliczenie zajęć studenci uzyskują na podstawie: -przygotowanej zespołowo prezentacji i ćwiczeń, będącej wprowadzeniem do wybranego tematu zajęć -pisemnej oceny projektu dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, dokonanej według ustalonych kryteriów - uzyskania 50%punktów z testu pisemnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.