MS3 - Moduł specjalnościowy - Obszary i uwarunkowania animacji i edukacji nieformalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-AKN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Moduł specjalnościowy - Obszary i uwarunkowania animacji i edukacji nieformalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
20.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest wskazanie obszarów w jakich animacja oraz edukacja pozaformalna i nieformalna mogą być wykorzystywane oraz jakie są uwarunkowania zastosowania tego typu działań w poszczególnych środowiskach. |
Pełny opis: |
W ramach modułu student realizuje przedmioty dotyczące stosowania animacji i edukacji pozaformalnej i nieformalnej w różnych obszarach; m. in.: w ramach edukacji kulturalnej, animacji międzykulturowej i wielokulturowej, w pracy ze środowiskami wykluczonymi. Analizuje możliwości pracy w różnych instytucjach kulturalnych i społeczeństwa obywatelskiego oraz poznaje zasady komunikowania społecznego oraz teoretyczne uwarunkowania działań społecznych, które będą weryfikowane w praktyce. |
Literatura: |
D. Becker-Pestka, G. Kubiński, M. Łojko, Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Exante, Wrocław 2017. J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, 2015. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. Edukacja kulturowa. Poręcznik, (red.) R. Koschany, A. Skórzyńska, Poznań 2014. K. Pankowska, Kultura – sztuka - edukacja w świecie zmian, Warszawa 2013. M. Gołaczyńska, I. Guszpita (red.), Teatr-przestrzeń-ciało-dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, Wrocław 2006. M. Borowska, I. Dembicka-Starska, Mocni w promocji. Podręcznik dla organizacji pozarządowych Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe (raporty z badań Klon/Jawor – www.civipedia.ngo.pl) Ani książę ani kupiec: obywatel, red. J. Szacki, Znak, Warszawa 1997 Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. A. Gałązka, J. Herbst P. Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie I.Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000 Język w mediach masowych, red. Jerzy Bralczyk, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2012. J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007 Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007 A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna: - specyficzne warunki funkcjonowania grup i jednostek z różnymi potrzebami społecznymi oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania i wspierania rozwoju, - historię, kulturę i warunki funkcjonowania instytucji w obrębie kultury i społeczeństwa obywatelskiego, - prawne i etyczne uwarunkowania działalności animacyjnej w różnych obszarach społecznych i kulturalnych Student/ka potrafi: - analizować wybrane teorie działania społecznego oraz wskazywać na ich powiązania z praktycznym działaniem, - korzystać z różnych źródeł informacji właściwych dla danego obszaru działalności animacyjnej, - dostrzegać możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności dotyczących funkcjonowania instytucji w obrębie kultury oraz społeczeństwa obywatelskiego, - zaprojektować w dużym zespole, przeprowadzić i poddać ewaluacji projekt animacyjny, - zaplanować swoją dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego wskazując obszary, w których planuje się rozwijać, - zaplanować i organizować pracę zespołową odpowiedzialnie i odpowiednio do możliwości poszczególnych osób przydzielając zadania, współpracować z innymi podmiotami, współdziałać z innymi będąc członkiem zespołu, przyjmować różne role w zespole projektowym. Student/ka jest gotów/gotowa do: - ewaluacji realizowanych przez siebie projektów, wyciągania konstruktywnych wniosków do przyszłej pracy animacyjnej, - korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin podczas projektowania działalności w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej, - samodzielnego działania na rzecz organizowania środowiska lokalnego, współdziałania z różnymi podmiotami funkcjonującymi w obszarze trzeciego sektora, - założenia organizacji pozarządowej działającej na rzecz realizowania potrzeb danej społeczności lokalnej lub określonego środowiska wychowawczego, - przestrzegania etyki zawodowej animatora i edukatora w obszarze edukacji pozaformalnej podczas podejmowanych działań, - prezentowania odpowiedniej postawy podczas działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do USOSa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Drugim elementem składowym jest ocena z przygotowania i realizacji projektu opracowanego w ramach zajęć Teoria działania społecznego. Na ocenę z egzaminu składają się oceny z poszczególnych przedmiotów w ramach modułu oraz ocena ze zrealizowanego projektu. Projekt ma być przygotowany wspólnie całą grupą, a jego realizacja ma się odbyć w semestrze letnim. Projekt jest prezentowany przed komisją składającą się z osób prowadzących składowe modułu oraz studentami specjalności. Warunkiem wystawienia oceny z projektu jest: udział w planowaniu i przygotowaniu projektu (szczegółowy przydział zadań), obecność podczas realizacji projektu, przesłanie indywidualnego raportu końcowego (zadania zaplanowane, zadania zrealizowane, ocena efektów projektu, wnioski). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.