MS3 - Animacja międzykulturowa i edukacja do wielokulturowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-AKN-AM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Animacja międzykulturowa i edukacja do wielokulturowości |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką edukacji międzykulturowej, do wielokulturowości oraz dziedzin pokrewnych i ukazanie możliwości wykorzystania ich teoretycznych oraz empirycznych podstaw w działaniach animacyjnych. |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu studenci poznają charakterystyczną dla ww. obszarów pojęciowość i terminologię (m.in.: grupa etniczna, mniejszość narodowa, tożsamość narodowa/regionalna/międzykulturowa, wieloetniczność, wielokulturowość/multikulturalizm, bilingwizm, dyglosja, pogranicze kultur, zróżnicowanie religijne i wyznaniowe, cudzoziemcy, uchodźcy, emigranci ekonomiczni, goje, gastarbeiterzy, itp.). Zapoznają się z głównymi problemami leżącymi w zakresie edukacji międzykulturowej i do wielokulturowości (historia i perspektywy wielokulturowości w Polsce, główne mniejszości narodowe i etniczne na terenie kraju, cudzoziemcy w Polsce – struktura migrantów, szczególne uwzględnienie problematyki uchodźstwa, problemy psychospołeczne wynikające z multikulturalizmu na świecie i w Polsce – wybrane przykłady państw i regionów, podstawy formalno-prawne i polityka światowa w zakresie adaptacji i rozwiązywania problemów cudzoziemców a polityka państwa polskiego w omawianym zakresie, cudzoziemcy w polskim syst |
Literatura: |
Literatura: J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007 Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007 Szczurek-Boruta, Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości, Impuls, Kraków 2007 K. Jarecka-Stępień, Tradycja wielokulturowości w Polsce.Przeszłość i teraźniejszość, M. Ząbek (red.), Między piekłem a rajem,Wydawnictwo Trio, Warszawa 2007 (rozdziały: Przystanek Dębak; Zrozumieć Wietnamczyków; Afrykańscy kramarze ze Stadionu Dziesięciolecia; Migracje menadżerskie) W. Kloc- Nowak, Ukrainki na Polskim rynku pracy, Analizy, raporty, ekspertyzy Nr 9/2007 P. Macianis, Animacja międzykulturowa w warunkach pogranicza [w:] A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012 E. Nowicka-Rusek, T. Halik, Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Prolog, Warszawa 2006 ( badania dotyczące uczniów cudzoziemców) P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych, PWN, Warszawa 2009 Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce, pod red. W. Klausa, SIP, Warszawa 2006 A. Chrzanowska, K. Gracz, Uchodźcy w Polsce. Kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, SIP, Warszawa 2007 Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Integracja Kreatywna (teksty: D. Sypniewski, Język przemocy; K. Regulska, Nienawidzę Polski; M. Sobolewska, Kiedy znikają) Imigranci w polskim społeczeństwie, Vox Humana, Warszawa, 2009 ss. 43-80 (dotyczące islamu) Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunek imigrantów w Polsce,WUW, Warszawa 2007, s. 227-245 i 251-255 i inne wskazane przez prowadzącego także w zasobach internetowych; |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: wiedza: student zna i poprawnie stosuje podstawowe pojęcia i terminy z zakresu edukacji międzykulturowej i wielokulturowej; rozumie mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku wielokulturowości; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców ze szczególnym uwzględnieniem systemu oświatowego; umiejętności: - student potrafi projektować działania w zakresie animacji międzykulturowej, rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z odmiennością kulturową; postawy: - student deklaruje zrozumienie i wsparcie dla osób odmiennych kulturowo; jest otwarty na odmienność z tym związaną; wykazuje gotowość do rozwiązywania problemów społecznych wynikających z wielokulturowości.Wiedza 1. Zna elementarną terminologię używaną w różnych obszarach animacji i edukacji nieformalnej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. 2. Ma pogłębioną wiedzę o obszarach oraz instytucjach kultury w których można zastosować metody działań charakterystyczne dla animacji lub/i edukacji nieformalnej oraz wskazuje na ich powiązania z innymi dyscyplinami. 3. Ma uporządkowaną wiedzę na temat obszarów oraz społeczno-kulturowych, biologicznych i psychologicznych uwarunkowań animacji kulturalnej i edukacji nieformalnej. 4. Zna wybrane filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka będące podstawą animacji i edukacji nieformalnej. 5. Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, a także o różnych rodzajach, specyfice, procesach i relacjach zachodzących w środowiskach wychowawczych, strukturach społecznych i instytucjach funkcjonujących w obszarze animacji i edukacji nieformalnej. 6. Ma pogłębioną wiedzę na temat komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. 7. Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty oraz systemy w obrębie animacji i edukacji nieformalnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. 8. Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. 9. Ma podstawową wiedzę o metodach poznawania środowiska, w którym prowadzi działania animacyjne. 10. Ma pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji formalnej i nieformalnej – celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu instytucji. 11. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy z grupą i jednostką. Umiejętności 1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności animacyjnej i edukacji nieformalnej. 2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu animacji i edukacji nieformalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i społecznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. 3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. 4. Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań w obrębie edukacji nieformalnej i animacji; potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań. 5. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. 6. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. 7. Potrafi przygotować projekty społeczne i animacyjne wykorzystując wiedzę o podstawowych ujęciach teoretycznych, w ramach których analizuje, interpretuje oraz projektuje strategie działań pedagogicznych a także generuje rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych, prognozuje przebieg ich rozwiązania oraz przewiduje skutki planowanych działań. 8. Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów animacyjnych i edukacji nieformalnej oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. 9. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności pedagogicznej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki podejmowanych działań. Kompetencje 1. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. 2. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań animacyjnych w różnych środowiskach społecznych; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i oznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie animacji. 3. Rozumie wagę zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; potrafi rozstrzygać dylematy zawodowe i jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. 4. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania w obszarze edukacji nieformalnej oraz animacyjnej. 5. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu edukacji nieformalnej i animacji. 6. Rozumie wagę uczenia się przez całe życie i stałego doskonalenia swoich umiejętności zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
-aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach (znajomość zalecanych tekstów ujawniana w dyskusji) oraz przygotowanie przynajmniej raz w trakcie zajęć własnej prezentacji na zadany temat na podstawie wskazanego tekstu; -przygotowanie mini-projektu animacyjnego z zakresu edukacji międzykulturowej i do wielokulturowości dla wybranej grupy odbiorców; -wymagana frekwencja na zajęciach; -zaliczenie kolokwium końcowego sprawdzającego wiedzę;Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do usosa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Średnia ocena ze wszystkich przedmiotów powyżej 4,5 zwalnia z części ustnej egzaminu modułowego. Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Egzamin składa się z dwóch części. Pierwsza to przygotowanie (wspólnie całą grupą), realizacja i ewaluacja projektu przygotowywanego w ramach przedmiotu "Teoria działania społecznego". Druga to egzamin ustny z wiedzy obejmującej zakres przedmiotów tego modułu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Anna Frindt-Bajson | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.