MS3 - Działania w środowisku lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-AKN-DSL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Działania w środowisku lokalnym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z metodą działania service learnig oraz zgodnie z jej założeniami opracują i zrealizują projekt. |
Pełny opis: |
Student w ramach przedmiotu zapozna się z takimi zagadnieniami jak teoretyczne podstawy service learning, rozwój tej metody działań na świecie i w Polsce, założenia – zasady tworzenia i realizowania projektów service learning. Ponadto na zajęciach zostanie poruszona problematyka związana z kapitałem społecznym, jego podstawami teoretycznymi, aktualnym stanem – na świecie i w Polsce, konsekwencjami jego niskiego poziomu. W ramach zajęć studenci samodzielnie opracowują i następnie realizują projekt oparty na złożeniach service learning. Pierwszy semestr jest poświęcony poznawaniu tematu, analizowaniu założeń teoretycznych oraz szczegółowemu opracowaniu projektu. W drugim semestrze studenci samodzielnie realizują projekt zdając comiesięczne raporty z jego realizacji. |
Literatura: |
• Sieci współpracy i samokształcenia, Teoria i praktyka, red. Danuta Elsner, • Marta Majorczyk, Uczniowie do zadań specjalnych. Service learning, „Sygnał” 2019, • Kompas budzącej się szkoły • Italo Fiorin, Pedagogika uczenia się przez zaangażowanie, w: Pomocnik dydaktyczny dla nauczycieli i nauczycielek oraz edukatorów i edukatorek. Działaj lokalnie, zmieniaj globalnie, projekt Start the change, https://www.startthechange.eu/download/STC-calosc_1m.pdf • Marta Majorczyk, Service learning jako strategia uczenia–badania w ramach uczelnianych praktyk studenckich, w: Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole, https://www.depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16376/inkluzja_int_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y • Jacek Woźniak, Action learning i jego granice, • Diagnoza społeczna 2015, r. 6.3 Kapitał społeczny • Piotr Mikiewicz, Kapitał społeczny i edukacja, PWN • Piotr Sztompka, Kapitał społeczny, Znak, 2016 • Paweł Łukasiak, Patrycja Rokicka, Zintegrowana animacja społeczna na rzecz dobra wspólnego: społeczności lokalne a społeczności wirtualne, w: http://www.lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BIBLIOTEKA/manuale/Zintegrowana_animacja_spoleczna.pdf • Maria Mendel, Organizacja środowiska lokalnego, w: Animacja współpracy środowiskowej, red. M. Mendel Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe (raporty z badań Klon/Jawor – www.civipedia.ngo.pl) Pozostała literatura będzie wynikać ze specyfiki projektu przygotowywanego przez studentów |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna elementarną terminologię związaną z service learning oraz kapitałem społecznym. 2. Wie jakie są podstawy teoretyczne działań typu service learning. 3. Zna podstawowe teorie kapitału społecznego 4. Wie w jakich obszarach działalności społecznej można zastosować projekty service learning i z jakimi konsekwencjami się to wiąże 5. Wie z jakimi instytucjami można nawiązywać współpracę w ramach projektów service learning. 6. Zna aktualne wyniki badań dotyczące obrazu kapitału społecznego w Polsce i na świecie i wie jakie są tego uwarunkowania 7. Wie jak przeprowadzić rzetelną diagnozę środowiska i analizę jego problemów i potrzeb. 8. Zna przykłady projektów service learning. 9. Ma pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji formalnej i pozaformalnej – celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu instytucji. 10. Wie jakimi normami etycznymi należy się kierować realizując projekty service learning. Umiejętności 1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności animacyjnej i edukacji pozaformanej. 2. Potrafi samodzielnie wyszukać i krytycznie zanalizować materiały źródłowe będące podstawą tworzenia projektu service learning 4. Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań niezbędnych do realizacji projektów service learning; a także potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań. 5. Potrafi współpracować w dużym zespole, przyjmując różne role w grupie. 7. Potrafi, wykorzystując zdobytą wiedzę o podstawowych ujęciach teoretycznych, przygotować projekt opierający się na założeniach service learning, w ramach którego analizuje, interpretuje oraz projektuje strategie i prognozuje skutki planowanych działań. 8. Potrafi aktywnie angażować się w realizację projektu. 9. Działania podejmuje w sposób etyczny i zgodny z normami społecznymi. Kompetencje 1. Ma świadomość konieczności przyjmowania różnych ról w zespole, potrafi w tym aspekcie iść na kompromis. 2. Wykazuje aktywność i zaangażowaną postawę w realizacji projektu. 3. W sytuacjach trudnych kieruje się normami etycznymi, a jego postawa jest profesjonalna. 4. Odpowiedzialnie wywiązuje się z przyjętych na siebie zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest oceniany na podstawie: - zaangażowania w przygotowanie projektu service learning (udział w dyskusjach, wywiązywanie się z przyjętych zadań) - liczby zadań, które realizuje w ramach projektu service learning - przygotowanej prezentacji z wybranego tematu – z wykorzystaniem metod warsztatowych i aktywizujących grupę - kolokwium obejmującego wiedzę teoretyczną z przedmiotu Podstawą wystawienia oceny jest: - zaliczenie kolokwium - liczba zadań za które student jest odpowiedzialny w ramach projektu - przygotowanie i przedstawienie prezentacji z wybranej literatury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.