MS3 - Metody animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-AKN-MA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Metody animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi. Kurs rozpocznie się wprowadzeniem do problematyki wykluczenia społecznego, po czym na kolejnych spotkaniach będą analizowane projekty działań animacyjnych i edukacyjnych dla wybranych grup wykluczonych, takich jak: - ubodzy i długotrwale bezrobotni - osoby z niepełnosprawnościami - starsze osoby samotne - uchodźcy i imigranci - osoby uzależnione - osoby opuszczający więzienia - bezdomni - osoby LGBT Część zajęć odbędzie się z udziałem zaproszonych gości-praktyków z wybranych organizacji, którzy wniosą bezcenny wkład podzielenia się ze studentami osobistymi doświadczeniami i problemami w pracy z wykluczonymi. |
Literatura: |
Becker-Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Exante, Wrocław 2017. Czapiński J., Panek T. (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, 2015. Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. Kaczanowska J. (red.), Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2005. Sosnowski T., Danilewicz W., Sobecki M. (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student - ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych form wykluczenia; - rozumie kontrowersje związane z definiowaniem wykluczenia; - rozumie wpływ zmian strukturalnych (transformacji) na wykluczenie społeczne i jego percepcję; - zna metody animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonych; - wie, jak dotrzeć do organizacji, instytucji, ośrodków zajmujących się odpowiednimi grupami wykluczonych. Umiejętności: - dostrzega przejawy wykluczenia w swoim otoczeniu; - potrafi odróżnić wykluczenie od pozorowanego wykluczenia (np. bezrobotni vs. nierobotni); - potrafi scharakteryzować specyfikę działalności poszczególnych organizacji zajmujących się problemami wykluczonych. Postawy: - jest wrażliwy na los osób wykluczonych w naszym kraju; - ma świadomość różnorodności metod animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi; - daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.