MS3 - Teoria działania społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-AKN-TD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Teoria działania społecznego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Koncepcje działania społecznego i praktyczne sposoby ich wdrożenia w środowiskach lokalnych. Liderzy zmian społecznych w środowiskach lokalnych. Założenia service learning. Opracowanie i zrealizowanie projektu. |
Pełny opis: |
W toku zajęć studenci zapoznają się z koncepcjami działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej oraz praktycznymi sposobami ich wdrożenia w środowiskach lokalnych. Poznają znaczenie działalności instytucji samorządowych, organizacji pozarządowych oraz instytucji prywatnych na polu edukacji pozaformalnej i animacji społeczno-kulturalnej. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w trakcie zajęć przyczyni się do przygotowania – na podstawowym poziomie – przywódców zmian społecznych w środowiskach lokalnych. Tematyka obejmuje: - koncepcje działania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem obszarów edukacji i kultury; - problemy zarządzania organizacjami społecznymi; - projekty działania społecznego; - prezentację i ewaluację projektów działania społecznego przygotowanych przez studentów; - service learning jako przykład działań społecznych; - problematykę kapitału społecznego w Polsce i na świecie. W ramach zajęć studenci samodzielnie opracowują i następnie realizują projekt oparty na wybranej koncepcji działania społecznego przy wykorzystaniu metod problem solving Pierwszy semestr jest poświęcony poznawaniu tematu, analizowaniu założeń teoretycznych oraz szczegółowemu opracowaniu projektu. W drugim semestrze studenci samodzielnie realizują projekt zdając comiesięczne raporty z jego realizacji. |
Literatura: |
- Berne Eric, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. - Drucker Peter, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka. - Animacja współpracy środowiskowej, red. M. Mendel. - Sztompka Piotr, Kapitał społeczny, Znak, 2016, część trzecia - Sztompka Piotr, Socjologia: analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002. - Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. Alina Gałązka, Jan Herbst. - Turner Victor, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie. - Woźniak Jacek, Action learning i jego granice, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a61e1576-7130-4216-8023-ec9d0888d53e/c/ZZL_HRM__2015_1_102__Wozniak_J_55-68.pdf - Rasfeld Margaret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła. - Analiza potrzeb, red. A. Szlęk, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu Część 5, http://www.mlodziez.org.pl/sites/mlodziez.org.pl/files/publication/2565/pajp_v_www.pdf - Ewaluacja w pracy metodą projektu, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu Część 4, https://2014-2020.erasmusplus.org.pl/wp-content/uploads/2014/02/pajp_iv_ewaluacja_w_pracy.pdf - Zarządzanie projektem, Poradnik dla samorządów terytorialnych, red. S. Mazur, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/plain-content?id=11167 oraz literatura wynikająca z tematyki realizowanego projektu |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna elementarną terminologię związaną z service learning oraz kapitałem społecznym. - Charakteryzuje teoretyczne koncepcje działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej. - Zna podstawowe teorie kapitału społecznego. - Wie w jakich obszarach działalności społecznej można zastosować wybrane metody działań społecznych i z jakimi konsekwencjami się to wiąże. - Zna aktualne wyniki badań dotyczące obrazu kapitału społecznego w Polsce i na świecie i wie jakie są tego uwarunkowania. - Wie jak przeprowadzić rzetelną diagnozę środowiska i analizę jego problemów i potrzeb. - Wie jakimi normami etycznymi należy się kierować realizując projekty z obszaru działania społecznego. Umiejętności - Dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności animacyjnej i edukacji pozaformanej. - Samodzielnie wyszukuje i krytycznie analizuje materiały źródłowe będące podstawą tworzenia projektu zgodnego z wybraną metodą działania społecznego. - Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań niezbędnych do realizacji projektów w obszarze działań społecznych; a także potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań. - Analizuje dane środowisko lokalne pod względem jego potrzeb społecznych. - Odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych, przygotowuje projekt opierający się na założeniach wybranej metody działania społecznego, w ramach którego analizuje, interpretuje oraz projektuje strategie i prognozuje skutki planowanych działań. - Aktywnie angażuje się w realizację projektu. - Współpracuje w dużym zespole, przyjmując różne role w grupie. - Działania podejmuje w sposób etyczny i zgodny z normami społecznymi. Kompetencje - Ma świadomość konieczności przyjmowania różnych ról w zespole, potrafi w tym aspekcie iść na kompromis. - Wykazuje aktywność i zaangażowaną postawę w realizacji projektu. - W sytuacjach trudnych kieruje się normami etycznymi, a jego postawa jest profesjonalna. - Odpowiedzialnie wywiązuje się z przyjętych na siebie zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest oceniany na podstawie: - zaangażowania w przygotowanie projektu (udział w dyskusjach, wywiązywanie się z przyjętych zadań) oraz realizację i ewaluację projektu; - liczby zadań, które realizuje w ramach projektu; - przygotowanej prezentacji z wybranego tematu – z wykorzystaniem metod warsztatowych i aktywizujących grupę; - kolokwium obejmującego wiedzę teoretyczną z przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.