Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Edukacja matematyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3-EPiW-EM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Edukacja matematyczna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rozwojem i kształtowaniem pojęć oraz umiejętności matematycznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą m.in.:

• analizie celów i zadań szkoły na I etapie edukacyjnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój umiejętności matematycznych dzieci;

• konstruktywistycznemu podejściu do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencjom dla praktyki szkolnej;

• metodom tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka;

• procesowi kształtowania pojęcia liczby i rozwijania sprawności rachunkowej dzieci;

• roli zadań tekstowych w matematycznym rozwoju dziecka oraz strategiom rozwiązywania zadań tekstowych;

• rolą gier w rozwoju matematycznym dziecka i w procesie realizacji zadań ogólnych szkoły;

• procesowi rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci;

• sposobom budowania motywacji dzieci do uczenia się matematyki;

• procesowi projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych w szkole.

Literatura:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci konstruowania gier?

W. W. Sawyer, Myślenie obrazowe w matematyce elementarnej.

Z. Semadeni (red)., Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się:

• wiedzą dotyczącą celów edukacji matematycznej w klasach 1-3 oraz sposobów ich realizacji;

• wiedzą na temat światowych tendencji w obszarze edukacji matematycznej;

• umiejętnością refleksyjnego spojrzenia na codzienność polskiego nauczania początkowego w obszarze edukacji matematycznej;

• umiejętnością planowania sytuacji dydaktycznych o różnym poziomie zaawansowania matematycznego

Metody i kryteria oceniania:

• aktywność na zajęciach;

• zaliczenie kolokwium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)