MS3 - Edukacja matematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-EPiW-EM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Edukacja matematyczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rozwojem i kształtowaniem pojęć oraz umiejętności matematycznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą m.in.: • analizie celów i zadań szkoły na I etapie edukacyjnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój umiejętności matematycznych dzieci; • konstruktywistycznemu podejściu do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencjom dla praktyki szkolnej; • metodom tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka; • procesowi kształtowania pojęcia liczby i rozwijania sprawności rachunkowej dzieci; • roli zadań tekstowych w matematycznym rozwoju dziecka oraz strategiom rozwiązywania zadań tekstowych; • rolą gier w rozwoju matematycznym dziecka i w procesie realizacji zadań ogólnych szkoły; • procesowi rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci; • sposobom budowania motywacji dzieci do uczenia się matematyki; • procesowi projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych w szkole. |
Literatura: |
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci konstruowania gier? W. W. Sawyer, Myślenie obrazowe w matematyce elementarnej. Z. Semadeni (red)., Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się: • wiedzą dotyczącą celów edukacji matematycznej w klasach 1-3 oraz sposobów ich realizacji; • wiedzą na temat światowych tendencji w obszarze edukacji matematycznej; • umiejętnością refleksyjnego spojrzenia na codzienność polskiego nauczania początkowego w obszarze edukacji matematycznej; • umiejętnością planowania sytuacji dydaktycznych o różnym poziomie zaawansowania matematycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
• aktywność na zajęciach; • zaliczenie kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.