MS3 - Edukacja przyrodnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-EPiW-EP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Edukacja przyrodnicza |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących szeroko rozumianej ekologii, celów, zadań, treści i zasad edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, metod i form dydaktycznych wykorzystywanych w tym obszarze oraz możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących podstawowych pojęć edukacji ekologicznej, w tym przybliżają pojecie rozwoju zrównoważonego. W ramach zajęć analizowane są podstawowe cele, zadania, treści i zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu poznawczego (J. Paiget) i konstruktywizmu społecznego (L.S. Wygoski). Kurs przybliża także metody dydaktycznych charakterystyczne dla omawianego obszaru edukacji, skupiając się głównie na eksperymencie i obserwacji. Wskazywane jest znaczenie wymienionych sposobów pracy w rozwijaniu myślenia naukowego uczniów – formułowania problemów badawczych, hipotez, projektowaniu procedur zbierania i analizowania danych oraz sprawdzania wniosków. Studenci poznają również i poddają krytycznej ocenie możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki. Kolejnym obszarem tematycznym są zagadnienia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozpatrywane zarówno w nawiązaniu do podstaw teoretycznych, jak i proponowanych rozwiązań praktycznych. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia. |
Literatura: |
Dylak S., Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych, czyli uczyć inaczej Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna Klus-Stańska D. (red.), Światy dziecięcych znaczeń Frątczak E., Frątczak J., Edukacja ekologiczna w kl.I-III Kalinowska A., Ekologia – wybór przyszłości Karwowska-Struczyk M., Szpotowicz M., Sobierańska D., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje Schmollgruber C., Mitterbauer E., Uczyć się, wiedzieć działać – metody wychowania ekologicznego Soida D., Jak edukację z klocków budować? Zasady i techniki edukacji ekologicznej |
Efekty uczenia się: |
Student definiuje pojęcia zawiązane z edukacją ekologiczną (m.in. pojecie zrównoważonego rozwoju), wylicza i charakteryzuje zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach początkowych w nawiązaniu do założeń konstruktywizmu, opisuje i wyjaśnia przebieg wybranych zjawisk naturalnych, rozpoznaje i opisuje przykładowe gatunki flory i fauny polskiej i światowej, zna podstawowe pojęcia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozumie znaczenie działań w tych obszarach, wyszukuje potrzebne informacje w różnych źródłach wiedzy, ocenia sytuacje edukacyjne w kontekście celów ogólnych przedszkola i szkoły dla I etapu kształcenia oraz celów edukacji przyrodniczo-społecznej, świadomie i celowo wybiera metody, techniki i formy pracy w przedszkolu i na lekcjach w klasach I-III, projektuje sytuacje edukacyjne oparte na dialogowym modelu edukacji, zna zasady oraz potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie konstruowania przez uczniów wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie punktowej podlegają następujące elementy pracy studenta: obecność i aktywność na zajęciach, indywidualna oraz grupowa realizacja zadań dydaktycznych zawiązanych ze wskazanymi w programie zagadnieniami tematycznymi (opracowanie teoretyczne i praktyczne), opracowanie w grupie scenariusza zajęć zintegrowanych zawierającego treści edukacji przyrodniczo-społecznej oraz przygotowanie zaplanowanych w nim pomocy dydaktycznych. Zdobytą, sumaryczną liczbę punktów student porównuje z określoną skalą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.