MS3 - Nauczyciel w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-EPiW-NSz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Nauczyciel w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany równolegle z praktyką nauczycielską w szkole. Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych aspektów pracy zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji, przygotowanie do realizacji określonych zadań w placówce oraz analiza doświadczeń z praktyk, odbywających się w klasach I-III szkoły podstawowej. Problematyka zajęć koncentruje się wokół różnych aspektów funkcjonowania szkoły jako instytucji społecznej. Realizowane zadania i dyskusje służą także doskonaleniu umiejętności wykorzystania przez studentów wiedzy praktycznej w działaniu, dokumentowania i ewaluacji własnej pracy oraz rozwijają refleksję pedagogiczną i twórczą postawę wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole. |
Pełny opis: |
Pełny opis Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych zagadnień funkcjonowania szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych oraz doskonalenie umiejętności prowadzenia dokumentacji szkolnej i oceny nabytych kompetencji pedagogicznych. Podczas zajęć studenci dokonują krytycznej analizy i refleksji nad przebiegiem praktyk, w tym: 1. Analizują obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych 2. Projektują i ewaluują zajęcia związane z realizacją projektu oraz inne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone samodzielnie 3. Omawiają wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposoby oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania 4. Analizują zdarzenia krytyczne i projektują sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej |
Literatura: |
Fisher R., Uczymy się uczyć, WSiP, 1999 Helm J.H., Katz J.G , Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN, 2003 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna -podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie „Żak”, 2006 Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesznoszkolna, IMPULS, 2015 K. Kruszewski, Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, 2000 Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP, 2000 Szczepka – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009 Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996 Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. Akademickie „Żak”, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: posiada wiedzę na temat celów, funkcji, zadań i prawnych uwarunkowań funkcjonowania szkoły zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów klas I-III wie, jakimi metodami diagnozować, oceniać i wspierać rozwój dziecka o specjalnych potrzebach (zdolnych i z trudnościami w uczeniu się) zna metodę analizy zdarzeń krytycznych posiada wiedzę na temat procesu komunikowania się nauczyciela z dziećmi oraz dzieci w kontaktach rówieśniczych, zna sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci Umiejętności Student: potrafi korzystać z dokumentacji szkolnej oraz ją prowadzić umie obserwować pracę nauczyciela wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, w tym: realizowane z wykorzystaniem metody projektów potrafi diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci potrafi organizować społeczne kontakty dzieci, wykorzystując wiedzę na temat komunikacji i procesów grupowych potrafi krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i realizowanymi sytuacjami edukacyjnymi podczas praktyk w szkole posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej umie oceniać i dokumentować własną pracę Kompetencje społeczne: Student/ka: rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania zajęć wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie zajęć rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych i podejmuje określone działania w zakresie poszerzania umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dokonuje samooceny własnych kompetencji postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Praca pisemna, której zakres i tematyka zostanie określona przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.