Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MSPP - Moduł Społecznych podstaw pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MSPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MSPP - Moduł Społecznych podstaw pedagogiki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Moduł składa się z wybranych zagadnień z zakresu nauk społecznych, które są traktowane jako kontekst dla analiz pedagogicznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Ma podstawową wiedzę w zakresie teorii rozwoju człowieka, socjologii wychowania i prawa, pozwalającą na wyjaśnianie zachowań jednostki, funkcjonowania różnorodnych grup społecznych i struktur instytucjonalnych, zna podstawowe pojęcia z zakresu tych nauk i najważniejsze teorie, zna podstawowe metody badań psychologicznych i socjologicznych wykorzystywane w budowaniu tych teorii.

2. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu różnorodnych grup i instytucji społecznych związanych z procesami edukacyjnymi .

3. Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych pozwalającą opisywać i wyjaśniać kluczowe dla procesów edukacyjnych zjawiska, takie jak: kształtowanie się postaw, nabywanie umiejętności, procesy grupowe, procesy międzygrupowe, kształtowanie się struktury społecznej (typy ładu społecznego, stratyfikacja, władza), nowe media w komunikacji, globalizacja.

4. Zna podstawowe pojęcia nauk społecznych pozwalające wielostronnie wartościować procesy edukacyjne, takie jak spójność społeczna, nierówności społeczne, kapitał społeczny i kapitał ludzki

5. Ma podstawową wiedzę o sytuacji dziecka i nastolatka oraz rodziców w różnych gałęziach prawa: cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, oświatowego, karnego

6. Zna społeczne efekty edukacji, rozumie uwarunkowania systemu alokacji jednostek w strukturze społecznej.

7. Ma uporządkowaną wiedzę o polityce i organizacji oświaty oraz procesach reformowania oświaty, funkcjach i zadaniach szkoły jako środowiska socjalizacyjnego, zna społeczne i prawne zasady współpracy szkoły z rodziną.

8. Zna uwarunkowania psychologiczne i socjologiczne sukcesu edukacyjnego, wie jakie są przyczyny i konsekwencje społecznych nierówności, ze szczególnym uwzględnieniem nierówności edukacyjnych, zna prawne zasady pomocy pedagogiczno-psychologicznej w szkołach i placówkach.

9. Ma podstawową wiedzę o procesie globalizacji i jej wpływie na zmiany w dziedzinie edukacji i prawa, zna rolę mediów elektronicznych w socjalizacji dzieci i młodzieży.

Umiejętności

1. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu teorii rozwoju, socjologii wychowania i prawa w celu analizowania motywów jednostek, funkcjonowania grup społecznych i struktur systemowych,

2. Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu nauk społecznych w celu projektowania działań edukacyjnych (w tym wychowawczych) i oceny ich skuteczności.

3. Potrafi zastosować podstawowe metody badawcze nauk wybranych społecznych w celu diagnozy zjawisk społecznych związanych z wychowaniem i edukacją.

4. Potrafi zidentyfikować i wyjaśnić problemy współczesnego wychowania i edukacji, znaleźć nieprawidłowości oraz przejawy nierówności w rodzinie i instytucjach edukacyjnych, ocenić warunki, w jakich toczą się procesy socjalizacji i edukacji, wskazać rozwiązania korekcyjne, potrafi wykorzystać adekwatne akty prawne do oceny funkcjonowania środowisk socjalizacyjnych.

5. Potrafi ocenić społeczne i psychologiczne skutki reform edukacji.

6. Potrafi wskazać i zastosować adekwatne przepisy prawa do rozwiązywania problemów z zakresu socjalizacji i edukacji, potrafi wykorzystać adekwatne akty prawne do oceny funkcjonowania środowisk socjalizacyjnych i edukacyjnych

7. potrafi wskazać zagrożenia i szanse globalizacji społecznej i kulturalnej, analizuje wpływ globalizacji na procesy socjalizacji, postawy ludzkie, cele edukacji.

Kompetencje społeczne

1. Rozumie konieczność uzupełniania i pogłębiania wiedzy z zakresu nauk społecznych dla rozwoju kompetencji zawodowych.

2. Rozumie potrzebę znajomości prawa z dziedziny edukacji i podejmuje aktywność samokształceniową w tym zakresie.

3. Potrafi komunikować się i współpracować z innymi, podejmować różne role w procesie przygotowywania się do przyszłego zawodu.

4. Wie, że dzisiaj rozumienie świata społecznego i wykonywanie pracy zawodowej wymaga uczenia się przez całe życie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)