MSPP - Moduł społecznych podstaw pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MSPP-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MSPP - Moduł społecznych podstaw pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Najważniejsze cele kształcenia w MSPP to: - zrozumienie, czym jest metoda naukowa i jakie ma znaczenie w refleksji i praktyce pedagogicznej, - opanowanie umiejętności wykorzystania współczesnej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, społecznej i socjologii w analizowaniu, projektowaniu i ewaluacji działań pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Problematyka szczegółowa w zakresie metodologii badań społecznych: - podstawowe paradygmaty w naukach społecznych, - badania podstawowe i stosowane, rodzaje badań stosowanych, - struktura postępowania naukowego, znaczenie pytań i hipotez badawczych, - orientacja ilościowa i jakościowa w badaniach społecznych, - problem przyczynowości, - problem reprezentatywności próby i generalizacji wyników z próby na populację, metody doboru próby/przypadków do badań, - podstawowe schematy badawcze, - najważniejsze metody zbierania danych wykorzystywanych w badaniach ilościowych i jakościowych, pojęcie triangulacji, - modele analizy danych, praca z programami komputerowymi wspomagającymi analizę danych ilościowych (SPSS) i jakościowych (f4, Atlas.ti, MAXQDA), - pisanie raportu z badań, - problemy etyczne związane z prowadzeniem badań. Problematyka szczegółowa w zakresie teoretycznych podstaw wychowania: - biologiczne mechanizmy rozwoju, pojęcie odziedziczalności, wyniki badań genetyki zachowania nad odziedziczalnością cech osobowości i zdolności, podstawowe agendy socjalizacyjne i ich wpływ na kształtowanie się cech behawioralnych, - behawiorystyczna teoria rozwoju człowieka, behawioralna aksjologia i teleologia wychowania, skąd się biorą nieprzystosowawcze nawyki, prawa uczenia się a metody wychowania, ekonomia żetonowa, spór o karę, krytyka behawioryzmu, - psychoanalityczna teoria rozwoju człowieka, psychoanalityczna aksjologia i teleologia wychowania, permisywizm wychowawczy, analiza transakcyjna a psychoanaliza, krytyka psychoanalizy, - humanistyczna teoria rozwoju człowieka: teoria C. Rogersa i A. Maslowa, humanistyczna aksjologia i teleologia wychowania, wychowanie do wysokiej samooceny, koncepcja wychowania bez porażek, krytyka podejścia humanistycznego, - poznawcza teoria rozwoju człowieka, podejście poznawcze a metody wychowania, pojęcie struktur poznawczych i reprezentacji, samokontrola, autonomia umysłowa i moralna, znaczenie twórczości, - psychologia społeczna a wychowanie, mechanizmy grupowe, relacje międzygrupowe, uprzedzenia i konflikty. Problematyka szczegółowa w zakresie socjologii wychowania: - ustalenia definicyjne, zakres dyscypliny, związki socjologii edukacji z pedagogiką, - polityka edukacji, system edukacyjny, szkoła a system społeczny - wybrane teorie i nurty socjologiczne: funkcjonalizm, interakcjonizm, neomarksizm, liberalizm i nurty neoliberalne, interrpretatywizm, konstrukcjonizm, - szkoła jako organizacja, kultura szkoły, - reformy systemu edukacji w Europie i w Polsce – ostatnie dekady, kierunek reform, pozytywne i negatywne konsekwencje reformy edukacji w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem reformy ustroju szkolnego i egzaminowania, - uwarunkowania sukcesu edukacyjnego, strategie selekcji społecznej i szkolnej, nierówności edukacyjne, - uwarunkowania socjalizacji rodzinnej i szkolnej, - globalizacja i masmedia a edukacja młodzieży, wartości i styl życia młodzieży, - rola zawodowa nauczyciela, kompetencje nauczycieli, status nauczyciela, satysfakcja zawodowa, awans zawodowy, - uczniowie w szkole, prawa uczniów, relacje nauczyciel-uczeń, problemy społeczne: uzależnienia i agresja wśród młodzieży. |
Literatura: |
Pinker S. (2005). Tabula rasa. Spór o naturę ludzką. Gdańsk: GWP. Nisbett R. E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Smak Słowa. Eysenck H. (2002) Zmierzch i upadek imperium Freuda. Kraków: WiR Partner. Sztompka P. (2002). Socjologia. Kraków: Wyd. Znak. Domański H. (red.) (2008). Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce. Warszawa Wyd. IFiS PAN . Giddens A. (2008). Socjologia. Warszawa: PWN Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i rozumie zasady naukowego rozumowania. Zna zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań i hipotez badawczych. Wie, jakie są metody doboru próby badawczej, jakie są schematy badawcze, metody gromadzenia danych ilościowych i jakościowych i podstawowe modele analizy zebranych danych. 2. Zna najważniejsze teorie rozwoju człowieka i jego funkcjonowania w grupie społecznej, potrafi wskazać ich implikacje dla refleksji pedagogicznej. Zna metody wychowania inspirowane wiedzą z zakresu psychologii rozwoju człowieka i psychologii społecznej. 3. Zna podstawowe pojęcia i najważniejsze teorie z zakresu socjologii wychowania. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu różnorodnych grup i instytucji społecznych związanych z procesami edukacyjnymi i wychowawczymi . Zna podstawowe prawidłowości przebiegu procesów grupowych i międzygrupowych, kształtowania się struktury społecznej (typy ładu społecznego, stratyfikacja, władza). Rozumie znaczenie nowych mediów i procesów globalizacja. 4. Ma uporządkowaną wiedzę o polityce i organizacji oświaty oraz procesach reformowania oświaty, funkcjach i zadaniach szkoły jako środowiska socjalizacyjnego, zna zasady współpracy szkoły z rodziną. Umiejętności 1. Potrafi krytycznie interpretować wyniki badań empirycznych, umie zaprojektować proste badanie naukowe, potrafi zastosować podstawowe metody badawcze nauk społecznych w celu diagnozy i ewaluacji zjawisk związanych z wychowaniem i kształceniem. Potrafi stosować metodę naukową w refleksji i praktyce pedagogicznej. 2. Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu teorii rozwoju człowieka, psychologii społecznej i socjologii wychowania w analizie zachowania jednostek, funkcjonowania grup społecznych i systemów oraz w projektowaniu i ewaluacji działań edukacyjnych i wychowawczych. Kompetencje społeczne 1. Rozumie znaczenie metody naukowej w refleksji i praktyce pedagogicznej. 2. Rozumie znaczenie uzupełniania i pogłębiania wiedzy z zakresu nauk społecznych dla rozwoju kompetencji zawodowych pedagoga, podejmuje aktywność samokształceniową w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena egzaminacyjna z MSPP jest wystawiana na podstawie ocen z elementów składowych. Jeżeli wszystkie elementy składowe są zaliczone, to ocena egzaminacyjna jest średnią z ocen cząstkowych. W wypadku zaliczenia elementu składowego w drugim terminie do średniej, na podstawie której wystawia się ocenę egzaminacyjną, wlicza się średnia z I i II podejścia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.