MSPP - Socjologia wychowania - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MSPP-SW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MSPP - Socjologia wychowania - wykład |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu teorii socjologicznych oraz badań nad edukacją stanowi podstawę do refleksji na temat systemu edukacji, jego znaczenia dla pozycji jednostki w toku kształcenia i po jego zakończeniu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest analiza i dyskusja podstawowych problemów socjologii wychowania takich jak: - system alokacji jednostek w strukturze społecznej (wykształcenie a pozycja społeczna), społeczne efekty edukacji - system transmisji wartości (ideologii), system formowania społeczeństwa, socjalizacja szkolna - polityka i organizacja oświaty, status społeczny nauczycieli - polityka edukacyjna i reformy edukacyjne - globalizacja Studenci poznają podstawowe teorie socjologiczne, które pozwalają wyjaśnić funkcjonowanie edukacji jako elementu systemu społecznego oraz wyniki badań empirycznych nad edukacją i jej efektami. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami socjologicznymi oraz teoriami socjologicznymi istotnymi dla rozumienia znaczenia edukacji w procesie alokacji społecznej i osiągania osobistych aspiracji edukacyjnych. Edukacja i jej instytucje analizowane sa w kontekście funkcjonowania systemu społecznego. Wykład jest poświęcony kwestiom szczególnie istotnym dla socjologii wychowania takim jak:: - system alokacji jednostek w strukturze społecznej (wykształcenie a pozycja społeczna), społeczne efekty edukacji - system transmisji wartości (ideologii), system formowania społeczeństwa, socjalizacja szkolna (Bourdieau i Passeron, Bernstein, Meighan) - polityka i organizacja oświaty, status społeczny nauczycieli - polityka edukacyjna i reformy edukacyjne - globalizacja Podczas wykładu omówione zostaną następujące szczegółowe zagadnienia: - Socjologia i socjologia edukacji - ustalenia definicyjne, zakres dyscypliny, związki socjologii edukacji z pedagogiką. Polityka edukacji, system edukacyjny, - Szkoła a system społeczny - wybrane teorie i nurty socjologiczne, a edukacja. Funkcjonalizm, interakcjonizm, neomarksizm, liberalizm i nurty neoliberalne, interrpretatywizm, konstrukcjonizm. Szkoła jako organizacja, kultura szkoły. - Reformy systemu edukacji w Europie i w Polsce – ostatnie dekady. Idee i cele edukacji, kierunek reform, pozytywne i negatywne konsekwencje reformy edukacji w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem reformy ustroju szkolnego i egzaminowania. - Uwarunkowania sukcesu edukacyjnego. Strategie selekcji społecznej i szkolnej. Uwarunkowania socjalizacji rodzinnej i szkolnej, nierówności edukacyjne. Poziom kompetencji polskich uczniów w świetle badań krajowych i międzynarodowych. - Globalizacja i masmedia a edukacja młodzieży. Wartości i styl życia młodzieży. - Rola zawodowa nauczyciela, kompetencje nauczycieli, status nauczyciela, satysfakcja zawodowa, awans zawodowy. - Uczniowie w szkole, prawa uczniów, relacje nauczyciel-uczeń, problemy społeczne - uzależnienia i agresja wśród młodzieży. Podczas omawiania powyższych zagadnień analizowane będą wyniki badań empirycznych polskich i międzynarodowych. |
Literatura: |
P. Sztompka (2002) Socjologia, Wyd. Znak, cz.I, IV-r.14 i 15, cz. V r. 17, cz. VI r. 19 i 20, cz. VII. H. Domański red. (2008) Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce, Wyd. IFiS PAN art.1 i 2 A. Giddens (2008) Socjologia, r. 1. 2, 10, 16, PWN A. Giddens (2001) Nowoczesność i tożsamość "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN Pierre Bourdieu, Jean Claude Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu M. Marody red. (2002) Wymiary życia społecznego, Wyd. Scholar |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student definiuje podstawowe dla socjologii wychowania pojęcia: socjalizacja, alokacja społeczna, nierówności społeczne i edukacyjne, naznaczenia, wykluczenie społeczne, aspiracje edukacyjne, globalizacja. 2. Student zna podstawowe teorie społeczne: funkcjonalizm, teorie konfliktu, liberalizm, postmodernizm, potrafi wskazać różnice w podejściu do procesów socjalizacji i edukacji w tych teoriach. 3. Student zna problemy współczesnej edukacji, w szczególności nierówności edukacyjne odwołując się do teorii socjologicznych i wyników badań empirycznych. 4. Student zna społeczne efekty edukacji, rozumie uwarunkowania systemu alokacji jednostek w strukturze społecznej. 5. Ma uporządkowaną wiedzę o polityce i organizacji oświaty oraz procesach reformowania oświaty, funkcjach i zadaniach szkoły jako środowiska socjalizacyjnego. 6. Zna uwarunkowania psychologiczne i socjologiczne sukcesu edukacyjnego. 7. Student ma podstawową wiedzę o procesie globalizacji i jej wpływie na zmiany w dziedzinie edukacji oraz zna rolę mediów elektronicznych w socjalizacji dzieci i młodzieży. Umiejętności: 1. Student potrafi interpretować procesy socjalizacji i edukacji odwołując sie do teorii z zakresu nauk społecznych. 2. Student potrafi analizować wyniki badań dotyczące kompetencji edukacyjnych. 3 . Student umie ocenić efekty reform edukacyjnych w Polsce 4. Student rozumie znaczenie więzi społecznych dla funkcjonowania jednostek i grup, docenia wagę kompetencji komunikacyjnych w procesach socjalizacji rodzinnej, szkolnej i pozaszkolnej. 5. Student potrafi zidentyfikować i wyjaśnić problemy współczesnego wychowania i edukacji, znaleźć nieprawidłowości oraz przejawy nierówności w rodzinie i instytucjach edukacyjnych. 6. Student potrafi wskazać zagrożenia i szanse globalizacji społecznej i kulturalnej, analizuje wpływ globalizacji na procesy socjalizacji i cele edukacji. Kompetencje społeczne: 1. Student potrafi uzupełniać i pogłębiać wiedzę z zakresu wybranych nauk społecznych potrzebną do rozwijania kompetencji zawodowych, w tym rozwiązywania konfliktów i problemów wychowawczych. 2. Student dyskutuje zagrożenia i szanse globalizacji społecznej i kulturalnej. 3. Rozumie, że dzisiaj rozumienie świata społecznego i wykonywanie pracy zawodowej wymaga uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne obejmujące materiał z wykładu (100%). Oceniane są: - znajomość i rozumienie pojęć i teorii społecznych wyjaśniających relację: jednostka - edukacja - system społeczny, - umiejętność refleksji i wyciągania wniosków odnoszących się do sfery edukacji jako źródła socjalizacji i wyznacznika przyszłej pozycji społecznej, - umiejętność oceny skutków reformowania edukacji w Polsce (i na świecie) w odniesieniu do stawianych celów i potrzeb społecznych oraz jednostkowych, - umiejętność interpretacji wyników badań edukacyjnych i analizy ich na gruncie poznanych teorii. |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | Anna Wiłkomirska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Prowadzący grup: | Anna Wiłkomirska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.