MPR-Moduł praktyk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MPR-PPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPR-Moduł praktyk |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć wchodzących w skład modułu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych aspektów pracy zawodowej nauczycieli placówek przedszkolnych i wczesnoszkolnych, przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela-wychowawcy edukacji początkowej oraz analiza doświadczeń z odbywanych praktyk. Zadania realizowane na przedmiotach składających się na moduł służą także doskonaleniu umiejętności wykorzystania przez studentów wiedzy praktycznej w działaniu, dokumentowania i ewaluacji własnej pracy oraz rozwijają refleksję pedagogiczną i twórczą postawę wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w przedszkolu i szkole. |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć wchodzacych w skład modułu koncentruje się wokół różnych aspektów funkcjonowania przedszkola i szkoły jako instytucji społecznej. Zajęcia praktykowe wchodzące w skład modułu mają za zadanie przygować studentów do pełnienia roli nauczycielawychowawcy w przedszkolu i szkole. Służa one nabyciu doświadczenia praktycznego, doskonalenia umiejętności wykorzystania wiedzy prakrycznej w działaniu, osiąganiu sprawności w projektowaniu, planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metody projektów, doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. |
Pełny opis: |
Zajęcia wchodzące w skład modułu mają umożliwić studentom doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu poprzez analizowanie wyników obserwacji dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej, w których odbywają się praktyki oraz rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych tam doświadczanych. Na treść zajęć składa się krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez grupowych, klasowych, przedszkolnych i szkolnych. Podczas zajęć studenci dokonują krytycznej analizy i refleksji nad przebiegiem praktyk, w tym: • analizują obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych • projektują i ewaluują zajęcia związane z realizacją projektu oraz inne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone samodzielnie • omawiają wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposoby oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania • analizują zdarzenia krytyczne i projektują sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie placówek edukacyjnych • omawiają zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami i doświadczenia własne w tym zakresie Celem przedmiotów wchodzących w skład modułu jest także pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych zagadnień funkcjonowania szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych. Na treść praktyk składają się: • poznanie dokumentów prawnych funkcjonowania przedszkola i szkoły: statutu, programu wcyhowawczego, programu profilaktycznego, programu wspólpracy z rodzicami, systemu oceniania, kompetencji rady pedagogicznej, innym regulaminami obowiązującymi na terenie przedszkola i szkoły • nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej: program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny • poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego • obserwowanie, projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć z dziecmi w przedszkolu i uczniami klas edukacji wczesnoszkolnej, realizowanych z wykorzystaniem metody projektów • analizowanie wyników obserwacji pracy nauczyciela/nauczycielki i dzieci wieku przedszkolnym oraz uczniów /uczennic klas, w których odbywa się praktyka • wykorzystywanie w procesie dydaktycznym metod aktywizujących oraz różnych form pracy z dziećmi w celu motywowania ich do uczenia się • diagnozowanie i indywidualizowanie pracy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych • poznanie zasad współpracy z różnymi instytucjami wspierającymi rozwój dziecka • ocenianie wiedzy i umiejętności dzieci. Ocenianie zachowania dzieci. Analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie placówek edukacyjnych • poznanie zasad organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami • dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych |
Literatura: |
zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów tworzących Moduł. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: • posiada wiedzę na temat celów, funkcji, zadań i prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedszkola i szkoły • zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym: wykorzystujących metodę projektu • zna metody aktywizujące rozwój i uczenie się dziecka • wie, jakimi metodami diagnozować i oceniać rozwój dziecka oraz jego osiągnięcia edukacyjne • posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach (zdolnych i z trudnościami w uczeniu się) • zna metodę analizy zdarzeń krytycznych • posiada wiedzę na temat procesu komunikowania się nauczyciela z dziećmi oraz dzieci w kontaktach rówieśniczych, zna sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci • wskazuje metody organizowania współpracy z rodzicami odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego • zna pojęcie ukrytego programu, wskazuje jego przejawy w organizacji przestrzeni i pracy przedszkola i szkoły • posiada wiedzę na temat organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci i środowiskiem lokalnym. Umiejętności: Student: • potrafi korzystać z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej oraz ją prowadzić • umie obserwować pracę nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji • potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, w tym: realizowane z wykorzystaniem metody projektów • umie świadomie i celowo wykorzystywać w procesie dydaktycznym metody aktywizujące, świadomie dobiera formy pracy dzieci oraz celowo organizuje przestrzeń • potrafi diagnozować i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych • potrafi oceniać wiedzę, umiejętności oraz zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym • potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci • potrafi organizować społeczne kontakty dzieci, wykorzystując wiedzę na temat komunikacji i procesów grupowych • potrafi wykorzystać różne formy i sposoby włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i placówką • potrafi krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i realizowanymi sytuacjami edukacyjnymi podczas praktyk w szkole i przedszkolu • posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych • potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej • umie oceniać i dokumentować własną pracę Kompetencje społeczne: Student: • rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania praktyk • wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie praktyk • współpracuje z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola i szkoły • jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, rodzicami i innymi sprzymierzeńcami w środowisku lokalnym • jest otwarty, empatyczny, refleksyjny i życzliwy w kontaktach z dziećmi • jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły • rozumie konieczność i podejmuje działania sprzyjające doskonaleniu kompetencji zawodowych (w zakresie umiejętności dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) oraz dokonuje samooceny własnych kompetencji • postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Egzamin ma charakter pracy pisemnej, przygotowywanej w domu. Warunkiem oddania pracy pisemnej jest otrzymanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu. Na zaliczenie modułu studenci przygotowuja tzw. credo pedagogiczne, w którym dokonują opisu (wraz z argumentacją) preferowanej/ preferowanych: · koncepcji pedagogicznej · wizji dziecka, · roli i funkcji nauczyciela, · wizji placówki edukacyjnej, · sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo, · preferowanych metod, form i środków dydaktycznych stosowanych w nauczaniu, · sposobów uczestnictwa rodziców w szkolnej edukacji Końcowa ocena jest wyliczana na podstawie średniej ważonej. Waga ocen wchodzących w skład modułu wynosi 0,6, waga oceny z pracy pisemnej 0,4. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.