Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MPR-Moduł praktyk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MPR-PPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MPR-Moduł praktyk
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć wchodzących w skład modułu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych aspektów pracy zawodowej

nauczycieli placówek przedszkolnych i wczesnoszkolnych, przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela-wychowawcy edukacji

początkowej oraz analiza doświadczeń z odbywanych praktyk.

Zadania realizowane na przedmiotach składających się na moduł służą także doskonaleniu umiejętności wykorzystania przez studentów

wiedzy praktycznej w działaniu, dokumentowania i ewaluacji własnej pracy oraz rozwijają refleksję pedagogiczną i twórczą postawę

wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w przedszkolu i szkole.


Skrócony opis:

Problematyka zajęć wchodzacych w skład modułu koncentruje się wokół różnych aspektów funkcjonowania przedszkola i szkoły jako

instytucji społecznej. Zajęcia praktykowe wchodzące w skład modułu mają za zadanie przygować studentów do pełnienia roli nauczycielawychowawcy

w przedszkolu i szkole. Służa one nabyciu doświadczenia praktycznego, doskonalenia umiejętności wykorzystania wiedzy

prakrycznej w działaniu, osiąganiu sprawności w projektowaniu, planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metody

projektów, doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy.

Pełny opis:

Zajęcia wchodzące w skład modułu mają umożliwić studentom doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym

działaniu poprzez analizowanie wyników obserwacji dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej, w których

odbywają się praktyki oraz rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych tam

doświadczanych. Na treść zajęć składa się krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca

doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez grupowych,

klasowych, przedszkolnych i szkolnych. Podczas zajęć studenci dokonują krytycznej analizy i refleksji nad przebiegiem praktyk, w tym:

• analizują obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

• projektują i ewaluują zajęcia związane z realizacją projektu oraz inne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone samodzielnie

• omawiają wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposoby oceniania ich wiedzy, umiejętności i

zachowania

• analizują zdarzenia krytyczne i projektują sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie placówek edukacyjnych

• omawiają zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami i doświadczenia własne w tym zakresie

Celem przedmiotów wchodzących w skład modułu jest także pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych zagadnień

funkcjonowania szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych.

Na treść praktyk składają się:

• poznanie dokumentów prawnych funkcjonowania przedszkola i szkoły: statutu, programu wcyhowawczego, programu profilaktycznego,

programu wspólpracy z rodzicami, systemu oceniania, kompetencji rady pedagogicznej, innym regulaminami obowiązującymi na terenie

przedszkola i szkoły

• nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej: program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny

• poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego

• obserwowanie, projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć z dziecmi w przedszkolu i uczniami klas edukacji

wczesnoszkolnej, realizowanych z wykorzystaniem metody projektów

• analizowanie wyników obserwacji pracy nauczyciela/nauczycielki i dzieci wieku przedszkolnym oraz uczniów /uczennic klas, w których

odbywa się praktyka

• wykorzystywanie w procesie dydaktycznym metod aktywizujących oraz różnych form pracy z dziećmi w celu motywowania ich do

uczenia się

• diagnozowanie i indywidualizowanie pracy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

• poznanie zasad współpracy z różnymi instytucjami wspierającymi rozwój dziecka

• ocenianie wiedzy i umiejętności dzieci. Ocenianie zachowania dzieci. Analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie

placówek edukacyjnych

• poznanie zasad organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami

• dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych

Literatura:

zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów tworzących Moduł.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

• posiada wiedzę na temat celów, funkcji, zadań i prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedszkola i szkoły

• zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym:

wykorzystujących metodę projektu

• zna metody aktywizujące rozwój i uczenie się dziecka

• wie, jakimi metodami diagnozować i oceniać rozwój dziecka oraz jego osiągnięcia edukacyjne

• posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach (zdolnych i z trudnościami w uczeniu się)

• zna metodę analizy zdarzeń krytycznych

• posiada wiedzę na temat procesu komunikowania się nauczyciela z dziećmi oraz dzieci w kontaktach rówieśniczych, zna sposoby

rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci

• wskazuje metody organizowania współpracy z rodzicami odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego

• zna pojęcie ukrytego programu, wskazuje jego przejawy w organizacji przestrzeni i pracy przedszkola i szkoły

• posiada wiedzę na temat organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci i środowiskiem lokalnym.

Umiejętności:

Student:

• potrafi korzystać z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej oraz ją prowadzić

• umie obserwować pracę nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji

• potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, w tym: realizowane z wykorzystaniem metody projektów

• umie świadomie i celowo wykorzystywać w procesie dydaktycznym metody aktywizujące, świadomie dobiera formy pracy dzieci oraz

celowo organizuje przestrzeń

• potrafi diagnozować i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

• potrafi oceniać wiedzę, umiejętności oraz zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

• potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci

• potrafi organizować społeczne kontakty dzieci, wykorzystując wiedzę na temat komunikacji i procesów grupowych

• potrafi wykorzystać różne formy i sposoby włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i placówką

• potrafi krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i realizowanymi sytuacjami edukacyjnymi podczas praktyk w

szkole i przedszkolu

• posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania,

analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych

• potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej

• umie oceniać i dokumentować własną pracę

Kompetencje społeczne:

Student:

• rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania praktyk

• wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie praktyk

• współpracuje z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola i szkoły

• jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, rodzicami i innymi sprzymierzeńcami w

środowisku lokalnym

• jest otwarty, empatyczny, refleksyjny i życzliwy w kontaktach z dziećmi

• jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły

• rozumie konieczność i podejmuje działania sprzyjające doskonaleniu kompetencji zawodowych (w zakresie umiejętności dydaktycznych,

wychowawczych, opiekuńczych) oraz dokonuje samooceny własnych kompetencji

• postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ma charakter pracy pisemnej, przygotowywanej w domu. Warunkiem oddania pracy pisemnej jest otrzymanie zaliczeń ze

wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu.

Na zaliczenie modułu studenci przygotowuja tzw. credo pedagogiczne, w którym dokonują opisu (wraz z argumentacją) preferowanej/

preferowanych:

· koncepcji pedagogicznej

· wizji dziecka,

· roli i funkcji nauczyciela,

· wizji placówki edukacyjnej,

· sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo,

· preferowanych metod, form i środków dydaktycznych stosowanych w nauczaniu,

· sposobów uczestnictwa rodziców w szkolnej edukacji

Końcowa ocena jest wyliczana na podstawie średniej ważonej. Waga ocen wchodzących w skład modułu wynosi 0,6, waga oceny z pracy pisemnej 0,4.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)