MPR-Praktyka nauczycielska w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MPR-PPW-PNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPR-Praktyka nauczycielska w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem praktyki jest umożliwienie studentom nie tylko obserwacji i analizy sytuacji edukacyjnych, ale także samodzielnego projektowania, a następnie prowadzenia zajęć dydaktycznych w przedszkolu. Celem praktyki jest bezpośrednie przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela poprzez tworzenie i wzbogacanie własnego warsztatu pracy. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Praktyka odbywa się w placówce przedszkolnej i jej integralną część stanowi kurs: Nauczyciel w przedszkolu. |
Pełny opis: |
Student podczas praktyki dyplomowej już nie tylko obserwuje pracę placówki przedszkolnej, ale w pełni aktywnie włącza się we wszystkie zadania. Organizuje swoją praktykę według ramowego rozkładu dnia, tworzy i wykorzystuje w pracy dokumentację przedszkola. Nie tylko uczestniczy, ale i samodzielnie projektuje oraz przeprowadza zajęcia edukacyjne z pełną świadomością metod, form i środków dydaktycznych, jakie należy zastosować. Dostrzega indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci i samodzielnie diagnozuje problemy wychowawcze oraz edukacyjne dzieci. Planuje działania naprawcze. Podejmuje refleksję pedagogiczną i dokumentuje ją celem przygotowania do przyszłej pracy pedagogicznej. |
Literatura: |
M. Sieńczewska (red.), (2014), Razem poprzez zmiany w kształceniu praktycznym przyszłych nauczycieli, Warszawska Firma Wydawnicza s.c. U. Szuścik (red.), (2013), Teoria i praktyka pedagogiczna w refleksji naukowej i praktycznej, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Efekty uczenia się: |
- student projektuje i kieruje różnorodnymi aktywnościami grupy przedszkolnej, do której został przydzielony; - obserwuje sytuacje edukacyjne i dokumentuje przebieg wybranych, - dokonuje refleksji pedagogicznej, dokumentuje ją, - dostrzega indywidualne problemy dzieci i planuje działania naprawcze, - omawia z nauczycielem własne wnioski, czerpie z rozmów informacje o grupie, porównuje własne spostrzeżenia, - współpracuje z pracownikami placówki oraz rodzicami dzieci poprzez codzienny kontakt z nimi i obserwację pracy nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obserwacja i refleksja pedagogiczna udokumentowana za pomocą arkuszy obserwacji i analizy; - opinia i zaświadczenie z placówki przedszkolnej o odbytej praktyce; - hospitacja, omówienie i ocena zajęć przez opiekuna praktyki. |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.