MPR-Praktyka pedagogiczna nauczycielska w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MPR-PPW-PNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPR-Praktyka pedagogiczna nauczycielska w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Praktyka ma umożliwić studentom/tkom osiąganie sprawności w planowaniu, projektowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) w szkole, z uwzględnieniem uczniów o zróżnicowanych możliwościach i potrzebach rozwojowych, rozwijanie refleksji i twórczej postawy wobec sytuacji edukacyjnych i wychowawczych mających miejsce na terenie placówki, doskonalenie umiejętności wykorzystania teorii w praktycznym działaniu oraz umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. |
Skrócony opis: |
Praktyka ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III szkoły podstawowej, powinna zapoznać z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji oraz z wybranymi obszarami funkcjonowania szkoły jako placówki społecznej. |
Pełny opis: |
Studenci/tki podczas praktyki w pełni, aktywnie włączają się we wszystkie działania organizowane przez nauczyciela-wychowawcę na terenie klasy i w wybrane działania szkoły. Organizują swoją praktykę według ramowego rozkładu dnia, tworzą i wykorzystują w pracy dokumentację (zapisy w dzienniku zajęć, plany miesięczne, roczne etc.). Samodzielnie projektują oraz przeprowadzają zajęcia edukacyjne z pełną świadomością metod, form i środków dydaktycznych, jakie należy zastosować. Dostrzegają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci i z pomocą nauczyciela je diagnozują oraz planują działania profilaktyczne, wspierające i terapeutyczne. Podejmują refleksję pedagogiczną i dokumentują własne doświadczenia celem przygotowania do przyszłej pracy zawodowej. Uwagi: Praktyka jest ściśle połączona z przedmiotem: Nauczyciel w szkole. |
Literatura: |
Arends R.I.., Uczymy się nauczać. WSiP, 1994 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Wyd. Akademickie „Żak”, 2006 Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP, 2000 Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019 Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie „Żak”, 2009 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania szkoły, - zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów klas I-III, - cele, metody, formy i środki dydaktyczne do pracy z dziećmi we wczesnym wieku szkolnym, - metody diagnozowania, oceniania i wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, - zasady tworzenia środowiska fizycznego i społecznego służącego procesom rozwoju i uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym, - zasady, funkcje, szanse i trudności współpracy przedszkola z rodzicami uczniów oraz podmiotami zewnętrznymi (w szczególności ze środowiskiem lokalnym, m.in. z instytucjami wsparcia rodziny), - znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej i metodycznej. W zakresie umiejętności student potrafi: - korzystać i prowadzić wybraną dokumentację szkolną, - wykorzystywać wiedzę teoretyczną i przedmiotową do przygotowania zajęć dla uczniów klas I-III oraz w procesie rozwiązywania problemów w grupie, - diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, - organizować elementy środowiska fizycznego i społecznego sprzyjające rozwojowi i uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym - organizować współpracę z rodziną ucznia i podmiotami zewnętrznymi z pożytkiem dla rozwoju i bezpieczeństwa uczniów, - krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i organizowanymi sytuacjami edukacyjnymi i wychowawczymi, dokumentować własne doświadczenia, - wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - aktywnej i twórczej pracy z dziećmi (także z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), współpracy z nauczycielami, innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę i podmiotami zewnętrznymi, - pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka, - refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, - doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych, - postępowania zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej, - podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: - aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk, - złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio): 3 zaprojektowanych samodzielnie przez studenta/tkę scenariuszy zajęć zintegrowanych wraz z refleksjami na temat ich realizacji, opracowanej na podstawie dokumentacji i informacji pochodzących od nauczyciela Karty indywidualnych potrzeb ucznia/uczennicy, - opinia nauczyciela – opiekuna praktyk. Podczas oceny prac pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką. |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.