MPR-Praktyka pedagogiczna asystencka w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MPR-PPW-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPR-Praktyka pedagogiczna asystencka w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praktyka asystencka ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III, powinna zapoznać z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli/lek wczesnej edukacji. |
Skrócony opis: |
Praktyka asystencka ma w szczególności umożliwić studetom/tkom: rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole, doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktycznym działaniu, osiąganie sprawności w projektowaniu, planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metody projektów, doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. |
Pełny opis: |
Praktyka asystencka ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III, powinna zapoznać z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli/lek wczesnej edukacji, a w szczególności umożliwić studetom/tkom: rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole, doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktycznym działaniu, osiąganie sprawności w projektowaniu, planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metody projektów, doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Na treść praktyki składa się: 1. Poznanie dokumentów prawnych funkcjonowania szkoły: statut, program wychowawczy, program profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, szkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły. 2. Nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny 3. Poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego. 4. Obserwowanie, projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć z uczniami kl. I-III, realizowanych z wykorzystaniem metody projektów. 5. Analizowanie wyników obserwacji pracy nauczyciela/nauczycielki i uczniów /uczennic klas, w których odbywa się praktyka. 6. Wykorzystywanie w procesie dydaktycznym metod aktywizujących oraz różnych form pracy z uczniami/uczennicami w celu motywowania ich do uczenia się. 7. Diagnozowanie i indywidualizowanie pracy uczniów/uczennic o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 8. Poznanie zasad współpracy z różnymi instytucjami wspierającymi rozwój dziecka. 9. Ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów/uczennic. Ocenianie zachowania ucznia/uczennicy. 10. Analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej. 11. Poznanie zasad organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami. 12. Dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych. |
Literatura: |
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, 2005 Fisher R., Uczymy się uczyć, WSiP, 1999 Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP, 2000 Rudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, 2010 Helm J.H., Katz J.G , Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN, 2003 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna -podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie „Żak”, 2006 Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. Akademickie „Żak”, 2009 Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP 1996 |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna: - podstawowe dokumenty prawne, na których opiera się praca szkoły, - zasady oceny pracy nauczyciela, wynikające z planu nadzoru pedagogicznego, - zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć, wykorzystujących metodę projektu, - metody aktywizujące, ich zalety i ograniczenia, - metody diagnozowania uczniów/uczennic i sposoby wspierania ich rozwoju, - metodę analizy zdarzeń krytycznych, - zasady i metody organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami. Student/ka umie: - korzystać i prowadzić dokumentację szkolną, - obserwować pracę nauczyciela/lki i analizować wyniki obserwacji, - projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, realizowane z wykorzystaniem metody projektów, - wykorzystywać w procesie dydaktycznym metody aktywizujące, - diagnozować i indywidualizować pracę uczniów/uczennic o specjalnych potrzebach edukacyjnych, - oceniać wiedzę, umiejętności oraz zachowanie uczniów/uczennic, - analizować i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej, - organizować proces współpracy z rodzicami, - oceniać i dokumentować własną pracę. W zakresie kompetencji społecznych student/ka: - rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania praktyk, - wykazuje aktywność i zaangażowanie w czasie praktyk, - współpracuje z nauczycielami/lkami i innymi pracownikami szkoły oraz z rodzicami, - postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktykę zalicza opiekun z Wydziału na podstawie dokumentacji przebiegu praktyki, opinii szkoły podstawowej oraz własnych spostrzeżeń pohospitacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.