Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-SN-EZDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele. Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw, koncepcji i metodyki edukacji zdrowotnej. Pomoc studentom: w dokonywania zmian w swoim stylu życia, rozwijaniu umiejętności osobistych i społecznych; planowaniu, prowadzeniu i ewaluacji zajęć w zakresie edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania i nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Przekazanie podstawowej wiedzy o metodach i technikach udzielania pierwszej pomocy w różnych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz zagrożeniach środowiskowych i kataklizmach, katastrofy i bioterrozm, skażenia radioaktywne Treści. Czynniki determinujące prozdrowotne style życia. Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej. Podstawy metodyki edukacji zdrowotnej. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - holistycznej koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących, - koncepcji współczesnej edukacji zdrowotnej i jej celów w różnych okresach życia, - edukacji zdrowotnej w rodzinie, przedszkolu i szkole, - rozwijania umiejętności osobistych i społecznych, - metodyki edukacji zdrowotnej – planowanie i ewaluacja, rola ucznia i nauczyciela, uczenie się przez doświadczanie, 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: − identyfikowania własnych potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej, − podejmowania działań dla zmiany zachowań zdrowotnych w kierunku prozdrowotnym, − rozpoznawania potrzeb dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej, − opracowywania scenariuszy zajęć, z wykorzystaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie. Treści. Tematy wykładów: 1. Edukacja zdrowotna – historia. 2. Koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej - komunikowanie się, badanie potrzeb. 3. Podstawy metodyki edukacji zdrowotnej. 4. Zasady planowania, realizacji i ewaluacji zajęć. 5. Holistyczna koncepcja zdrowia, koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji. 6. Metody aktywizujące, scenariusz zajęć. Edukacja zdrowotna w rodzinie, przedszkolu i szkole. 7. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych (życiowych – life skills). 8. Prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie, poczucie samoskuteczności. 9. Przekazanie podstawowej wiedzy o metodach i technikach udzielania pierwszej pomocy w różnych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz zagrożeniach środowiskowych i kataklizmach, katastrofy i bioterrozm, skażenia radioaktywne |
Literatura: |
Literatura: 1. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna ,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 2. Dutkiewicz K., Konieczny T. : Wychowanie fizyczne w edukacji klas młodszych. Warszawa 2011 3. Kierczak U. : Koncepcja edukacji fizycznej. Zdrowie-sport-rekreacja. Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Kraków 2010 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. 2009, nr 4, poz. 17. 5.Woynarowska B.: Jak tworzyłam szkołę promującą zdrowie. Warszawa 1995 s.14 -19 6. Demel M.: Pedagogika zdrowia [W]: Turos L.: Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Wydaw. Akad. Żak, Warszawa 1999 s. 236 – 544 7. Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie Przewodnik po metodach aktywizujących wyd. II . Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2003 8.Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Wydawnictwo Pedagogiczne, ZNP, Kielce, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia I. W zakresie wiedzy – student: 1. Omawia definicję, wymiary zdrowia, jego holistyczne ujęcie oraz czynniki je warunkujące, 2. Wie, na czym polega dbałość o zdrowie w różnych okresach życia. 3. Wyjaśnia co oznacza termin umiejętności osobiste i społeczne (życiowe) i jaki jest ich związek ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem. 4. Wymienia cele i zakres tematyczny edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole 5. Omawia cykl uczenia się przez doświadczanie i jego wykorzystanie w przygotowaniu scenariuszy zajęć 6. Omawia zasady planowania, realizacji i ewaluacji edukacji zdrowotnej II. W zakresie umiejętności – student: 1. Dokonuje oceny własnych zachowań zdrowotnych, 2. Prezentuje metody aktywizujące dostosowane do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, 3. Opracowuje scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej III. W zakresie kompetencji społecznych – student: 1. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży. 2. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności osobistych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia Zaliczenie pisemne na ocenę. Pytania z zestawu pytań, które student otrzymuje na drugich zajęciach. . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.