Pierwsza pomoc
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-SN-PP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pierwsza pomoc |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Skrócony opis: |
Cele. Przekazanie wiedzy o metodach i technikach udzielania pierwszej pomocy w różnych stanach zagrożenia życia i zdrowia. Opanowanie umiejętności organizacji i niesienia pomocy w miejscu zdarzenia/wypadku. Poznanie umiejętności współdziałania interdyscyplinarnego w przypadku ratowania zdrowia i życia w sytuacji katastrof, zdarzeń masowych i bioterroryzmu. Treści. Rozpoznanie sytuacji zagrożenia i ocena podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia życia. Zasady ogólne i i procedury udzielania pierwszej pomocy. Pierwsza pomoc nieprzytomnemu. Podstawowe czynności resuscytacyjne i reanimacyjne. - zasady reanimacji i resuscytacji dziecka i dorosłego. Udzielanie pierwszej pomocy w przypadku: krwotoków (zewnętrznych, wewnętrznych); innych wewnętrznych stanów zagrożenia życia; ran, w tym oparzeń i odmrożeń; wstrząsu; omdleń; zachłyśnięcia; utonięcia; powieszenia; rażenia piorunem; udaru cieplnego; ukąszenia; użądlenia; padaczki, złamań i innych urazów mnogich. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: • metod i technik udzielania pierwszej pomocy w różnych stanach zagrożenia życia i zdrowia; • organizacji i niesienia pomocy w miejscu zdarzenia/wypadku; • współdziałania interdyscyplinarnego w przypadku ratowania zdrowia i życia w sytuacji katastrof, zdarzeń masowych i i bioterroryzmu. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: • kształtowania sposobu myślenia i postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia własnego i innych; • tworzenia w miejscu nauczania/pracy środowiska fizycznego bezpiecznego dla zdrowia i życia, z uwzględnieniem zasad bhp i ergonomii. Treści 1. Rozpoznanie sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka. Ocena podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia życia (czynności układu oddechowego i krążenia). Praktyczne wykonanie pomiaru tętna, oddechu, ciśnienia. 2. Procedury udzielania pierwszej pomocy. Ogólne zasady przywracania i podtrzymywania podstawowych funkcji życiowych do chwili przyjazdu Zespołu Ratownictwa Medycznego na miejsce zdarzenia. System Państwowego Ratownictwa Medycznego w Polsce i zasady jego funkcjonowania. Łańcuch przeżycia. 3. Podstawowe czynności resuscytacyjne i reanimacyjne – praktyczne poznanie algorytmów udzielania pierwszej pomocy dzieciom i dorosłym. 4. Pierwsza pomoc nieprzytomnemu – pozycja boczna ustalona - zasady stosowania pozycji bocznej ustalonej tzw. bezpiecznej. Praktyczna nauka układania poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej. 5. Przywrócenie, podtrzymywanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych u dzieci (czynności układu oddechowego i krążenia), zasady reanimacji i resuscytacji dziecka(ocena podstawowych funkcji życiowych w stanie zagrożenia życia dziecka).Praktyczna nauka resuscytacji/reanimacji dziecka. 6. Przywrócenie, podtrzymywanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych u dorosłych(czynności układu oddechowego i krążenia). Resuscytacja/reanimacja dorosłego -podstawowe zasady przywracania i podtrzymywania funkcji życiowych u dorosłych. Praktyczna nauka czynności resuscytacyjnych u dorosłych. 7. Przywrócenie, podtrzymywanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych kobiety ciężarnej (czynności układu oddechowego i krążenia). Resuscytacja/reanimacja kobiety ciężarnej - zasady udzielania pierwszej pomocy kobiecie ciężarnej. Praktyczna nauka czynności resuscytacyjnych u ciężarnej. 8. Udzielanie pierwszej pomocy w przypadku różnych krwotoków i ran. Praktyczna nauka pierwszej pomocy w przypadku krwotoków i w przypadku różnych ran oraz oparzeń i odmrożeń. 9. Zabezpieczenie i stabilizacja różnych obszarów ciała uszkodzonych w wyniku działania czynników zewnętrznych. Pierwsza pomoc przy stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach i złamaniach. Praktyczna nauka zaopatrywania złamań otwartych i zamkniętych na miejscu zdarzenia. 10. Bezpieczna ewakuacja poszkodowanych z pojazdów - praktyczna nauka – symulacja. Organizacja i przeprowadzenie bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. 11. Stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego (sercowego, oddechowego, anafilaksji, metaboliczne) a możliwości udzielenia pierwszej pomocy. Praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy w: omdleniach, zachłyśnięciu u dzieci i dorosłych, padaczce, rażeniu prądem, piorunem, hipo i hiperglikemii - symulacje. 12. Stany zagrożenia życia pochodzenia ginekologiczno/położniczego a możliwości udzielenia pierwszej pomocy. Praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy w krwotoku z dróg rodnych, nagłym porodzie, gwałcie - symulacja. 13. Stany zagrożenia życia pochodzenia psychiatrycznego (samobójstwa o różnej etiologii) a możliwości udzielenia pierwszej pomocy – praktycznie - pierwsza pomoc w zatruciach (substancje chemiczne, leki, tlenek węgla)., utonięciu i powieszeniu - symulacja. 14. Udzielanie pomocy w miejscu katastrof i zdarzeń masowych – zasady segregacji medycznej i dekontaminacji poszkodowanych – praktyczne wykonanie – metoda planszowa. 15. Podejmowanie działań ratunkowych w szczególnych rodzajach zagrożeń środowiskowych: chorobie kesonowej, chorobie wysokościowej i wysokogórskiej oraz postępowanie ratunkowe w skażeniach biologicznych (zasady postępowania, dekontaminacja i eliminacja trucizn) oraz w skażeniach chemicznych, w tym chorobie popromiennej. Pierwsza pomoc w skażeniach biologicznych i chemicznych- symulacja. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Zawadzki A. (red.): Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL, Warszawa 2007 2. Panufnik K. i wsp.: Pierwsza pomoc. Wydawnictwo Forum, Poznań 2008 Literatura uzupełniająca 1. Colquhoun M.,C, iwsp.(red.): tł. Jakubaszko J.: ABC resuscytacji. Wydawnictwo Medyczne - Górnicki, Wrocław 2004 2. Driscoll P i wsp. (red.): tł. Jakubaszko J.: ABC postępowania w urazach. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2003 3. Leach Richard M., Ward Jaremy P.,T., Sylvester James T.: Stany nagłe w zarysie. PZWL, Warszawa 2008 4. Briggs S. M., Brinsfield K.H.(red.): Wczesne postępowanie medyczne w katastrofach. PZWL, Warszawa 2008 5. Kokot F. (red.): Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2008 6. Chomiczewski K. i wsp.: Bioterroryzm. PZWL, Warszawa 2008 7. Janiak M.K., Wójcik A.(red.): Medycyna zagrożeń i urazów radiacyjnych. PZWL, Warszawa 2008 8. Kowalczyk M. i wsp. : Medycyna katastrof chemicznych. PZWL, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia WIEDZA 1. Zna zasady nowoczesnej resuscytacji krążeniowo – oddechowej. 2. Zna zasady postępowania ratującego życie w stanach nagłego zagrożenia życia: pochodzenia zewnętrznego, wewnętrznego, zagrożeniach środowiskowych i zdarzeniach masowych, katastrofach oraz w sytuacjach szczególnych. UMIEJĘTNOŚCI 1. Umie uruchomić „łańcucha przeżycia” 2. Umie przeprowadzić reanimację/resuscytację bezprzyrządową dziecka i człowieka dorosłego 3. Umie udzielić pierwszej pomocy nieprzytomnemu 4. Umie udzielić pierwszej pomocy w różnych stanach nagłych (np krwotokach, ranach, złamaniach, omdleniach, zachłyśnięciu, utonięciu, rażeniu piorunem, oparzeniach, przy udarze cieplnym, ukąszeniach itd.) 5. Potrafi zaplanować bezpieczną ewakuację poszkodowanego z miejsca wypadku. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Rozumie konieczność przestrzegania zasad i procedur przy udzielaniu pierwszej pomocy ludziom w stanach nagłego zagrożenia życia. 2. Pokonuje własne opory przed wykonywaniem czynności ratunkowych u ludzi potrzebujących pomocy w zagrożeniach życia i zdrowia. 3. Dba o systematyczne wzbogacanie wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia 1. Zasady zaliczenia ćwiczeń – zaliczenie z oceną (średnia ocen z praktycznych umiejętności). Nieobecność musi być usprawiedliwiona i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. 2. Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student, który: − zaliczył nieobecności usprawiedliwione, − otrzymał oceny pozytywne z przewidzianych programem praktycznych zaliczeń umiejętności udzielania bezprzyrządowej pierwszej pomocy, - zdał test końcowy (efekty kształcenia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kasprzak, Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Damian Warzecha | |
Prowadzący grup: | Adam Kasprzak, Damian Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kasprzak, Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Damian Warzecha | |
Prowadzący grup: | Damian Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.