MHPP-Moduł Humanistycznych Podstaw Pedagogiki
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | MHPP-Moduł Humanistycznych Podstaw Pedagogiki |
| Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Celem modułu jest przekazanie studentom/kom podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu trzech pedagogicznych dyscyplin humanistycznych: filozoficznych podstaw pedagogiki, historii wychowania i edukacji kulturalnej. Problematyka modułu umożliwi studentom/kom poznanie i zrozumienie całościowego rozwoju człowieka w kontekście nauk humanistycznych. Moduł składa się z trzech części: 1. Filozoficzne podstawy pedagogiki, realizowane na: wykładach, konwersatorium i lektorium 2. Historia wychowania, realizowana na: wykładach, konwersatorium i lektorium 3. edukacja kulturalna, realizowana na: wykładach, konwersatorium i lektorium Moduł realizowany jest przez zespół pedagogów/żek, specjalistów/ek dyscyplin humanistycznych. Metody pracy: metody słowne, metody aktywizujące. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Zajęcia modułowe dotyczą następujących obszarów tematycznych : - Pojęcia filozofii wychowania - Współczesne problemy pedagogiki (naukowość pedagogiki i roli myślenia filozoficznego, tożsamość metodologiczna, związki pedagogiki z filozofią) - Podstawowe formy myśli i organizacji wychowania od starożytności do XX wieku. - Uwarunkowania współczesnej pedagogiki w przeszłości - Istota kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka - Konieczność i trudność edukacji kulturalnej we współczesnym świecie |
| Pełny opis: |
Problematyka modułu dostarczy wiedzy w zakresie następujących zagadnień: - Podstawowe kategorie historyczne filozofii wychowania (paideia, kultura, Bildung) - Założenia filozoficzne i geneza nowoczesnego uniwersytetu - Problemy teoretyczne i metodologiczne pedagogiki jako dyscypliny akademickiej - Miejsce pedagogiki w humanistyce i jej relacja do filozofii - Pedagogika wobec ideologii - Rozwój edukacji w perspektywie społeczno-politycznej i filozoficzno-kulturowej - Myśl pedagogiczna i jej wpływ na praktykę oświatową - Przemiany instytucji edukacyjnych od starożytności do XX wieku - Założenia metodologiczne badań historyczno-oświatowych (krytyka różnych typów źródeł) - Tradycje kształcenia nauczycieli - Pedagogiczna refleksja nad istotą kultury i sztuki w działaniach edukacyjnych - Edukacja kulturalna a rozwój człowieka - Edukacja kulturalna a uczestnictwo w kulturze - Praktyczny wymiar edukacji kulturalnej - Edukacja kulturalna a edukacja kulturowa - Zmiany we współczesnym rozumieniu edukacji kulturalnej - Nowe zadania i dylematy edukacji kulturalnej Szczegółowe treści modułu zawarte są w opisach wykładów, konwersatoriów i lektoriów. |
| Literatura: |
1. Martin Buber, Miejsce Kopernika w filozofii, tłum. Michał Galas, „Znak” 1995, nr 5 (480). 2. Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, ks. VII. 3. Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, księgi I, II, V [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, t.V. 4. Georg W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. Janusz Grabowski i Adam Landman, PWN, Warszawa 1958, t. II, ks. II Świat grecki. 5. Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, PWN, Warszawa 1984, rozdz. I i II. 6. Hans-Michael Baumgartner, Rozum skończony, tłum. Andrzej Maciej Kaniowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996, rozdz. Oświecenie – moment stanowiący o istocie filozofii. 7. Max Weber, Nauka jako zawód i powołanie, w: Polityka jako zawód i powołanie, Znak, Warszawa 1998. 8. Hans-Georg Gadamer, Cóż to jest prawda?, tłum. Małgorzata Łukasiewicz [w:] Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa 1979. 9. Peter Winch, Uogólnialność sądów moralnych [w:] Peter Winch, Etyka a działanie, Warszawa, PIW 1990. 10. Peter Winch, Etyczna nagroda i kara [w:] tamże. 11. Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. Helena Ostromęcka, Warszawa 2001, rozdz. I, IV, IX, X. 12. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2. 13. Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. 14. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, Warszawa 1965-1967. 15. Stanisław Litak, Historia wychowania, t. 1, Kraków 2004. 16. Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania, t. 2, Kraków 2005. 17. Stanisław Kot, Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. 18. Adam Fijałkowski, Orbis pictus - Świat malowany Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa 2008. 19. Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku - między tradycją a innowacją, red. Irena Szybiak, Adam Fijałkowski, Janina Kamińska, współpraca Katarzyna Buczek, Warszawa 2010. 20. Arendt H. „Między czasem minionym a przyszłym”, Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1994 21. H.-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992. 22. J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006. 23. D. Kerckhove de, „Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości”, Wyd. Mikom, Warszawa 1996. 24. W. Jakubowski Edukacja i kultura popularna, Kraków 2001. 25. „Kultura masowa”, antologia tekstów – wybór Cz. Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002. 26. N. Postman „Technopol. Triumf techniki nad kulturą”, Warszawa 1995. |
| Efekty uczenia się: |
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem: Kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W05, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_K01, K_K02, K_05 W zakresie wiedzy / zna i rozumie: 1. pedagogikę jako naukę humanistyczną (K_W01) 2. problem samowiedzy nauk humanistycznych (K_W01) 3. związek miedzy pedagogiką a filozofią oraz między pedagogiką a kulturą (K_W02) 4. relacje między filozofią a nauką w kontekście historycznym oraz implikacje pojawienia się świadomości historycznej (K_W02) 5. dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki oraz jej historycznych przemian (K_W01, K_W06) 6. kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych (K_W05) 7. cele, zadania, funkcje i formy edukacji kulturalnej; zna zasady upowszechniania kultury (K_W05, K_W07) W zakresie umiejętności / potrafi: 1. wykorzystywać wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk humanistycznych w celu analizy problemów edukacyjnych (K_U01) 2. obserwować i przetwarzać informacje kulturowo-społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01, K_U03) 3. samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych uczestników działań edukacyjnych (K_U06) 4. analizować i opisywać mechanizmy kultury, postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami w kulturze i próbować je rozwiązywać (K_U01, K_U02) 5. krytycznie podejść do różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego (K_U02) W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do: 1. pogłębiania świadomości w zakresie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, za zachowanie kodów kulturowych w ramach komunikacji międzypokoleniowej (K_K01) 2. podejmowania namysłu nad istotą kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka (K_K02) 3. pogłębiania świadomości w zakresie istotności procesu edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego (K_K01) 4. pracy w grupie z poszanowaniem odmiennych poglądów i szacunku wobec wszystkich osób uczestniczących w dyskusji (K_K05) 5. ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (K_01, K_02) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje egzamin modułowy. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego jest: 1. Uzyskanie zaliczenia z każdego z trzech wykładów obowiązkowych – forma pisemna. 2. Zaliczenie wymaganej liczby konwersatoriów i lektoriów. Egzamin modułowy jest egzaminem ustnym z oceną. Student składa egzamin przed jednym z przedstawicieli trzech zespołów modułowych. Lektury obowiązkowe do egzaminu modułowego: 1. Jacques Le Goff, Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1997. 2. Ellen Key, Stulecie dziecka, przekł. Iza Moszczeńska, Warszawa 2005. 3. Fryderyk Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, list 12, 14, 15 i 27, Warszawa 1972. 4. Zygmunt Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, rozdział 18: Co się stało z elitą kulturalną?, Kraków 2014. 5. Platon, Uczta, przekł. Władysław Witwicki - wydanie dowolne. 6. Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Warszawa 2011. |
| Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Dworakowska, Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Dworakowska, Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
