MHPP-Edukacja kulturalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP-EK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHPP-Edukacja kulturalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele, zadania i funkcje edukacji kulturalnej. Upowszechnianie kultury. Uczestnictwo w kulturze a oferta kulturalna. Poziom edukacji kulturalnej. Diagnoza potrzeb kulturalnych. Proces edukacji kulturalnej a idea kształcenia permanentnego. Edukacja kulturalna a przemiany technologiczne i ekonomiczne. Kultura popularna jako nowy kontekst edukacji kulturalnej. Współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej z punktu widzenia pedagogiki krytycznej (np. reprodukcja kulturowa) czy pedagogiki postmodernistycznej (np. problem kanonu). |
Pełny opis: |
Pełny opis: 1.Pedagogiczna refleksja nad istotą kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka. -Cele, zadania i funkcje edukacji kulturalnej. - Konieczność / trudność edukacji kulturalnej współczesnego człowieka w sytuacji kryzysu i kultury, i edukacji - Edukacja kulturalna a międzypokoleniowy przekaz kulturowy 2.Edukacja kulturalna szansą indywidualnego rozwoju człowieka - Edukacja kulturalna jako wychowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej. - Kanon i jego funkcje w edukacji kulturalnej. Przemiany w obrębie kanonu. 3.Edukacja kulturalna a uczestnictwo w kulturze - Formy uczestnictwa kulturalnego - bierne i czynne - Problemy upowszechniania i uprzystępniania kultury. 4.Praktyczny wymiar edukacji kulturalnej - Środowisko kulturalne współczesnego człowieka - Czas wolny a edukacja kulturalna. Kultura czasu wolnego - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy edukacji kulturalnej. - Poziom edukacji kulturalnej i kompetencje kulturalne współczesnego człowieka 5.Przemiany w edukacji kulturalnej współczesnego człowieka - Edukacja kulturalna a przemiany technologiczne i ekonomiczne. - Kultura popularna jako nowy kontekst edukacji kulturalnej. - Edukacja kulturalna a edukacja medialna. - Formy medialnego uczestnictwa kulturalnego (prasa, radio, telewizja, Internet) 6.Nowe zadania i dylematy edukacji kulturalnej - Proces edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego - Edukacja kulturalna w dobie wielokulturowości wg pedagogiki postmodernistycznej (np problem tożsamości kulturowej i ciągłości dziedzictwa kulturowego). - Współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej z punktu widzenia pedagogiki krytycznej (np. reprodukcja kulturowa). 7.Metodologia diagnostyki pedagogicznej w edukacji kulturalnej. - Uczestnictwo w kulturze a oferta kulturalna - Diagnoza potrzeb kulturalnych |
Literatura: |
Arendt H. „Między czasem minionym a przyszłym” (roz. „Kryzys edukacji” oraz „ O kryzysie w kulturze (…)” ), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1994 Bauman Z., "44 listy ze świata płynnej rzeczywistości" Kraków 2012. Baudrillard J.„Precesja symulakrów” w „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red.R.Nycz, Wyd.Baran i Suszczyński, Kraków 1996 Janion M. „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś”, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 1996 Kerckhove de D. „Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości”, Wyd.Mikom, Warszawa 1996 Jakubowski W. Edukacja i kultura popularna, Kraków 2001 „Kultura masowa”, antologia tekstów – wybór Cz.Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002 "Edukacja kulturowa. Poręcznik", (red.) R. Koschany, A. Skórzyńska, Poznań 2014. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student uzyskuje wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej. 2. Wie, co to jest problem samowiedzy nauk humanistycznych. 3. Wie, jaki jest związek miedzy humanistyką a filozofią oraz humanistyką i kulturą. 4. Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych. 5. Ma podstawową wiedzę na temat celów zadań, funkcji i form edukacji kulturalnej; zna zasady upowszechniania kultury. UMIEJĘTNOŚCI 1.posiada umiejętność obserwowania i przetwarzania informacji kulturowo-społecznych oraz ich interpretowania z punktu widzenia problemów edukacyjnych. 2. Potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych uczestników działań edukacyjnych. 3.Potrafi analizować i opisywać mechanizmy kultury, postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami w kulturze i próbować je rozwiązywać. 4. potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym diagnozę potrzeb kulturalnych i poziomu edukacji kulturalnej. 5. student dokonuje krytycznej analizy różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, za zachowanie kodów kulturowych w ramach komunikacji międzypokoleniowej. 2. Student jest świadomy wagi kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka. 3.Student jest świadomy istotności procesu edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego. 4. Student umie pracować w grupie szanują opinie innych osób (dyskusje). 5. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.