MHPP-Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP-FPP |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | MHPP-Filozoficzne podstawy pedagogiki |
| Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Skrócony opis: |
Wykład będzie składał się z dwóch części: historycznej i systematycznej. Część historyczna przedstawia podstawowe pojęcia (metafory) filozofii wychowania w kontekście czasowym, związanym z kulturą Zachodu. Część systematyczna poświęcona jest współczesnym problemom pedagogiki jako dyscypliny akademickiej: problemowi naukowości pedagogiki i roli myślenia filozoficznego w pedagogice; tożsamości metodologicznej pedagogiki; niejawnych założeń, leżących u podstaw poszczególnych pedagogii; ideologiczności pedagogiki; różnicy między myśleniem i rozumowaniem; związkami pedagogiki i filozofii. |
| Pełny opis: |
Część historyczna: 1) Grecka paideia (Sokrates; pedagogiczna rewolucja Platona; filozofia w polis). 2) Niemiecka idea Bildung i inne ideały wychowawcze nowożytności (Herder, inspiracje Rousseau; Wilhelm von Humboldt i neohumanizm: zanegowanie dawnych transcendentnych porządków; rola oświecenia). 3) Filozoficzne założenia leżące u podstaw nowego uniwersytetu (Humboldt, Kant, Schelling, Fichte, Schleiermacher). Tło historyczne; uniwersytet i państwo; struktura uniwersytetu. 4) Krytyka kształcenia (Nietzsche i Adorno). 5) Wyodrębnienie nauk szczegółowych (problem specjalizacji) i odejście od złożeń Humboldta; problem rynku. 6) Kryzys kształcenia. Część systematyczna: 1) Relacja miedzy filozofią a nauką w kontekście historycznym. Nauki teoretyczne a nauki praktyczne. Pedagogika jako „nauka praktyczna” w kontekście Arystotelesowego podziału nauk (episteme, techne, phronesis). 2) Samowiedza pedagogiki w kontekście tradycyjnej, pozytywistycznej wizji nauki. Niejednoznaczność pojęcia „doświadczenie”. 3) Instrumentalizacja myślenia – pragmatyzm. Ideologiczność pedagogiki humanistycznej, jej związki z gospodarką rynkową. 4) Pojęcie „uspołecznienie” w kontekście relacji miedzy sferą prywatną a sferą publiczną (starożytność a nowoczesność, etyczność bezpośrednia a etyczność zapośredniczona). 5) Filozoficzne założenia pedagogiki krytycznej. |
| Literatura: |
wykład autorski; literatura bezpośrednio nawiązująca do tematyki wykładu omawiana jest w trakcie Konwersatorium; Literatura uzupełniająca i poszerzająca omawiane zagadnienia omawiana jest w ramach Lektoriów. |
| Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu kształcenia student: 1) Potrafi scharakteryzować specyfikę starożytnej paidei i idei Bildung; 2) Zna założenia współczesnego uniwersytetu i potrafi pokazać jego genezę; 3) Rozpoznaje różnice między odmiennymi pedagogiami; 4) Opisuje założenia leżące u podstaw różnych dyskursów pedagogicznych; 5) Odróżnia pojęcie wiedzy od zbioru informacji, jak też pojęcie rozumowania od pojęcia rozumienia; 6) Odróżnia umiejętności przydatne do określonego zawodu od kształcenia na poziomie akademickim; 7) Umie poddać krytyce utożsamienie rozwoju osobowego z przystosowaniem do gospodarki rynkowej. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się sprawdzianem pisemnym, dopuszczającym do egzaminu modułowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
| Prowadzący grup: | Paulina Sosnowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
