MHPP-Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP-HW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHPP-Historia wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Wykłady zapoznają studenta z dziejami wychowania i myśli pedagogicznej od starożytności do XX wieku w ujęciu chronologicznym. Prezentują podstawowe formy i organizację wychowania na wybranych przykładach, a od wieków średnich ze szczególnym uwzględnieniem dziejów wychowania w Polsce, oraz ewolucję myśli pedagogicznej. Mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego, zapoznawać z krytyką różnych typów źródeł (traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy itp.). Ponadto rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i samodzielnego, krytycznego ustosunkowywania się do współczesnych zjawisk edukacyjnych w Polsce i w Europie. |
Pełny opis: |
1. Starożytne koncepcje wychowania (na podstawie „Kształcenia mówcy” Marka Fabiusza Kwintyliana). 2. Wychowanie i szkolnictwo w średniowieczu. 3. Powstanie i rozwój uniwersytetów w średniowieczu. 4. Poglądy Erazma z Rotterdamu, Tomasz Morusa i Jana Ludwika Vivesa na szkołę, wychowanie i nauczania. 5. Krytyka szkoły humanistycznej przez Michała Montaigne'a. 6. Andrzej Frycz Modrzewski i początki polskiej teorii wychowania. 7. Dydaktyka Jana Amosa Komeńskiego. 8. Racjonalizm Johna Locke’a i naturalizm Jana Jakuba Rousseau w dziejach oświaty. 9. Polskie reformy szkolne w okresie oświecenia (XVIII w.): reformy szkół jezuickich, Stanisław Konarski i szkoły pijarskie; Szkoła (Akademia) Rycerska w Warszawie; Komisja Edukacji Narodowej. 10. Polityka oświatowa państw zaborczych na ziemiach polskich w XIX w. 11. Liceum Warszawskie, Gimnazjum Krzemienieckie, Uniwersytet Wileński, Uniwersytet Warszawski. 12. Rozwój polskiej i obcej myśli pedagogicznej w XIX w. (Jan Śniadecki, Stanisław Staszic, Ewaryst Estkowski, Bronisław Trentowski, August Cieszkowski, Jan Henryk Pestalozzi, Fryderyk Adolf Diesterweg, Jan Fryderyk Herbart). 13. Działalność Rady Szkolnej Krajowej w okresie autonomii Galicji (Józef Dietl). 14. Reforma szkolna z 1862 r. (tzw. reforma Aleksandra Wielopolskiego) i jej losy. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po powstaniu styczniowym. 15. Germanizacja szkoły w zaborze pruskim w II poł. XIX w. - Kulturkampf. 16. Nurt nowego wychowania – wpływ psychologii i nauk społecznych (Wilhelm Wundt, Maria Montessori, Georg Kerschensteiner, Anton Makarenko), „Uniwersytet Latający” . 17. Rozwój myśli i praktyki pedagogicznej na przełomie XIX i XX w. (Jan Władysław Dawid, Józefa Joteyko, Aniela Szycówna, Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa, Maria Grzegorzewska). 18. Rozwój szkoły i ruch oświatowy w II Rzeczypospolitej – tzw. Sejm Nauczycielski (1919), Ustawa Jędrzejewiczowska z 1932 r. 19. Szkoła pod okupacją niemiecką i sowiecką w czasie II wojny światowej. Tajne nauczanie. 20. Pierwsze reformy szkolne w Polsce po 1945 r. 21. Rewolta studencka 1968 r. w Europie Zachodniej i jej wpływ na życie uniwersyteckie. Wyżej wymienione punkty są zagadnieniami egzaminacyjnymi. |
Literatura: |
Literatura w wyborze: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2. K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 Historia wychowania, red. Ł. Kurtubacha, Warszawa 1965-1967, t. 1-2. S. Litak, Historia wychowania, Kraków 2004, t. 1. J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Kraków 2005, t. 2. S. Kot, Historia wychowania, Warszawa 1994, t. 1-2. A. Fijałkowski, Orbis pictus - Świat malowany Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa 2008. Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku - między tradycją a innowacją, red. I. Szybiak, A. Fijałkowski, J. Kamińska, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej. - zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian. - zna terminologię pedagogiczną i jej źródła. - zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym. - zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej (rękopis, druk, prasa, fotografia). - zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych. - ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia. - potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych. - potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy). - potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych. - potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej. - wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków. - potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów. - potrafi pracować w zespole, szanując zdania innych i dokonując samooceny własnych sądów i przekonań. - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i kompetencji, rozumie konieczność ciągłego rozwoju. - ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych. - rozumie problemy etyki zawodowej pedagoga. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady prowadzone są trybem syntetycznym (podającym) z elementami trybu analitycznego (dyskusji), z zastosowaniem metody poglądowości. Udział w wykładach, w ramach wymogów całego MHPP, jest obowiązkowy. Wykłady kończą się pisemnym zaliczeniem, które jest podstawą dopuszczenia do egzaminu modułowego (zob. opis modułu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Fijałkowski, Paulina Sosnowska | |
Prowadzący grup: | Adam Fijałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | Adam Fijałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.