MK-Moduł Kierunkowy: Pedagogika małego dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MK-PMD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK-Moduł Kierunkowy: Pedagogika małego dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę na temat miejsca pedagogiki małego dziecka w systemie nauk społecznych i dyscyplin pokrewnych. Posiada wiedzę na temat współczesnych teorii kształcenia, wychowania i socjalizacji dzieci w wieku od urodzenia do końca I etapu edukacyjnego oraz ich filozoficznych, historycznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. Posiada wiedzę na temat subdyscyplin pedagogicznych: pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (ich uwarunkowań historycznych, politycznych i filozoficznych). Posiada wiedzę na temat wymagań programowych edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (podstawa programowa i inne dokumenty regulujące pracę nauczyciela w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym). Zna strategie nawiązywania partnerskich kontaktów z rodzicami dzieci, włączania i angażowania ich do współpracy na rzecz rozwoju dziecka w instytucji żłobkowej, przedszkolnej i szkolnej. Posiada wiedzę na temat zasad doboru i korzystania z literatury dziecięcej w pracy pedagogicznej. Posiada wiedzę na temat roli zabawy (aktywności swobodnej) jako podstawowej dla dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz warunków jej promowania i stymulowania. Zna wybrane pozycje z literatury dla dzieci, ma wiedzę na temat genezy tej literatury jej cech semantycznych i formalnych. Ma wiedzę na temat zasad i sposobów organizowania opieki nad dziećmi na terenie żłobka przedszkola i szkoły. Ma wiedzę na temat psychologicznych, pedagogicznych i socjologicznych aspektów zjawisk zachodzących w procesie edukacji i wychowania dzieci od urodzenia do końca I etapu edukacji (ukryty program, nierówności społeczne, zjawisko wykluczenia, biedy, konflikty między dziećmi i ich różne podłoże ) i sposobów ich rozwiązywania. Umiejętności Wykorzystuje wiedzę biologiczną, psychologiczną, kulturowo-społeczną i o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do projektowania i indywidualizowania pracy pedagogicznej. Potrafi integrować cele, funkcje i treści wychowania i edukacji w działaniach z dziećmi i wykorzystuje wiedzę o wielostronnym (holistycznym) podejściu do rozwoju i edukacji. Potrafi wykorzystać naturalne dyspozycje poznawcze (ciekawość, samodzielność poznawcza) i społeczne dziecka (przyjaźnie, dążenie do „bycia w grupie rówieśniczej”) w działaniach pedagogicznych. Potrafi scharakteryzować podstawowe paradygmaty naukowego dyskursu w pedagogice wczesnoszkolnej i określić ich psychologiczny, filozoficzny i pedagogiczny kontekst oraz edukacyjne implikacje Potrafi określić podstawowe zadania nauczyciela wczesnej edukacji i uzasadnić ich znaczenie w kontekście teorii psychologicznych i pedagogicznych Dostrzega podstawowe problemy edukacji i potrafi dokonać ich analizy w kontekście zmian społecznych i kulturowych Potrafi współpracować z rodzicami dzieci i zachęcać ich do aktywnego uczestnictwa w życiu instytucji edukacyjnych i opiekuńczych (żłobek, przedszkole, szkoła) Kompetencje społeczne Buduje relacje zaufania z rodzicami dziecka, wspiera ich w sytuacjach trudnych, doradza, negocjuje różne rozwiązania. Udziela skutecznej informacji zwrotnej, aby pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej. Skutecznie komunikuje się z innymi nauczycielami i specjalistami, ma swój twórczy udział w pracy zespołowej na rzecz doskonalenia pracy instytucji, w której pracuje. Wykazuje wysoki poziom rozwoju inteligencji społecznej i emocjonalnej, intersubiektywności i wrażliwości w kontaktach z dziećmi i dorosłymi. Współpracuje w zespole nauczycielskim i innymi osobami zaangażowanymi w pracę instytucji z rodzicami/opiekunami prawnymi (zwłaszcza niechętnie nastawionymi do instytucji), specjalistami i przedstawicielami lokalnej społeczności jako lider i współuczestnik wykonywanego zadania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.