Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MK-Moduł Kierunkowy: Pedagogika małego dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MK-PMD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MK-Moduł Kierunkowy: Pedagogika małego dziecka
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Efekty uczenia się:

Wiedza

 Posiada wiedzę na temat miejsca pedagogiki małego dziecka w systemie nauk społecznych i dyscyplin pokrewnych.

 Posiada wiedzę na temat współczesnych teorii kształcenia, wychowania i socjalizacji dzieci w wieku od urodzenia do końca I etapu edukacyjnego oraz ich filozoficznych, historycznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.

 Posiada wiedzę na temat subdyscyplin pedagogicznych: pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (ich uwarunkowań historycznych, politycznych i filozoficznych).

 Posiada wiedzę na temat wymagań programowych edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (podstawa programowa i inne dokumenty regulujące pracę nauczyciela w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym).

 Zna strategie nawiązywania partnerskich kontaktów z rodzicami dzieci, włączania i angażowania ich do współpracy na rzecz rozwoju dziecka w instytucji żłobkowej, przedszkolnej i szkolnej.

 Posiada wiedzę na temat zasad doboru i korzystania z literatury dziecięcej w pracy pedagogicznej.

 Posiada wiedzę na temat roli zabawy (aktywności swobodnej) jako podstawowej dla dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz warunków jej promowania i stymulowania.

 Zna wybrane pozycje z literatury dla dzieci, ma wiedzę na temat genezy tej literatury jej cech semantycznych i formalnych.

 Ma wiedzę na temat zasad i sposobów organizowania opieki nad dziećmi na terenie żłobka przedszkola i szkoły.

 Ma wiedzę na temat psychologicznych, pedagogicznych i socjologicznych aspektów zjawisk zachodzących w procesie edukacji i wychowania dzieci od urodzenia do końca I etapu edukacji (ukryty program, nierówności społeczne, zjawisko wykluczenia, biedy, konflikty między dziećmi i ich różne podłoże ) i sposobów ich rozwiązywania.

Umiejętności

 Wykorzystuje wiedzę biologiczną, psychologiczną, kulturowo-społeczną i o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do projektowania i indywidualizowania pracy pedagogicznej.

 Potrafi integrować cele, funkcje i treści wychowania i edukacji w działaniach z dziećmi i wykorzystuje wiedzę o wielostronnym (holistycznym) podejściu do rozwoju i edukacji.

 Potrafi wykorzystać naturalne dyspozycje poznawcze (ciekawość, samodzielność poznawcza) i społeczne dziecka (przyjaźnie, dążenie do „bycia w grupie rówieśniczej”) w działaniach pedagogicznych.

 Potrafi scharakteryzować podstawowe paradygmaty naukowego dyskursu w pedagogice wczesnoszkolnej i określić ich psychologiczny, filozoficzny i pedagogiczny kontekst oraz edukacyjne implikacje

 Potrafi określić podstawowe zadania nauczyciela wczesnej edukacji i uzasadnić ich znaczenie w kontekście teorii psychologicznych i pedagogicznych

 Dostrzega podstawowe problemy edukacji i potrafi dokonać ich analizy w kontekście zmian społecznych i kulturowych

 Potrafi współpracować z rodzicami dzieci i zachęcać ich do aktywnego uczestnictwa w życiu instytucji edukacyjnych i opiekuńczych (żłobek, przedszkole, szkoła)

Kompetencje społeczne

 Buduje relacje zaufania z rodzicami dziecka, wspiera ich w sytuacjach trudnych, doradza, negocjuje różne rozwiązania.

 Udziela skutecznej informacji zwrotnej, aby pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej.

 Skutecznie komunikuje się z innymi nauczycielami i specjalistami, ma swój twórczy udział w pracy zespołowej na rzecz doskonalenia pracy instytucji, w której pracuje.

 Wykazuje wysoki poziom rozwoju inteligencji społecznej i emocjonalnej, intersubiektywności i wrażliwości w kontaktach z dziećmi i dorosłymi.

 Współpracuje w zespole nauczycielskim i innymi osobami zaangażowanymi w pracę instytucji z rodzicami/opiekunami prawnymi (zwłaszcza niechętnie nastawionymi do instytucji), specjalistami i przedstawicielami lokalnej społeczności jako lider i współuczestnik wykonywanego zadania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)