MK-Pracownia problemów opiekuńczo-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MK-PMD-Pr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK-Pracownia problemów opiekuńczo-wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami funkcjonowania przedszkola jako instytucji społecznej zajmującej się edukacją. Problematyka zadań praktycznych koncentruje się wokół tematów: - Zadania edukacyjne i społeczne przedszkola, współpraca ze środowiskiem lokalnym - Ukryty program architektury budynków - Analiza procesu komunikowania się - Kierowanie grupą dzieci i dyscyplina - Zagadnienia oceniania w wielostronnym ujęciu - Przyjaźnie i konflikty dziecięce. Struktura socjometryczna grupy - Rozwój samodzielności dzieci |
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach pracowni będą realizowane częściowo w formie ćwiczeń w gmachu Wydziału i częściowo w formie warsztatu na terenie przedszkola (w różnych grupach wiekowych). Tematy realizowane na ćwiczeniach przygotowują studentów do realizacji zadań w placówce m.in. prowadzenia samodzielnych obserwacji w ramach wyodrębnionych obszarów tematycznych. Końcowym efektem pracy studentów będzie portfolio – teczka podsumowująca wiedzę na temat głównych obszarów tematycznych z uwzględnieniem pogłębionej analizy jednego z nich, dowolnie wybranego przez studenta. |
Literatura: |
Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, 2009 - Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, 2001 - Meighan R., Socjologia edukacji, 1993 - Clifford E.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, 2008 - Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, 2000 - Klim - Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, 2011 - Dunn J., Przyjaźnie dzieci, 2008 - Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, 2006 -Perrot E., Efektywne nauczanie, 1995 - Siarkiewicz E., Ostatni bastion czyli jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, 2000 -Haug-Schabel G., Agresja w przedszkolu, 2001 -Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, 1996 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student: Wiedza: 1.wie jakie zadania realizuje przedszkole i jakie są podstawowe dokumenty regulujące jego pracę, 2.wie czym jest ukryty program w instytucji edukacyjnej, 3.wie jakie są strategie dyscyplinowania dzieci w przedszkolu,4.zna czynniki determinujące ocenianie dzieci przez nauczyciela w przedszkolu 5.wie, jak nauczyciel komunikuje się z dziećmi i co na ten proces wpływa.6.zna mechanizmy rozwoju samodzielności u dzieci 7. Zna metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci Umiejętności: 1.potrafi zinterpretować sytuację edukacyjną na podstawie hospitacji zajęcia/lekcji 2.potrafi wyjaśnić wpływ organizacji przestrzeni sali/klasy na sposób pracy nauczyciela i zachowania dzieci 3.potrafi wykorzystać określone narzędzia do diagnozowania sytuacji wychowawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w skali 2-5. Kryteria: 50% uczestnictwo w zajęciach, 50% przygotowanie pracy semestralnej w formie teczki podsumowującej wyniki obserwacji studenta, zawierającej refleksje i przemyślenia na temat zaobserwowanych procesów i zjawisk w ramach omawianych obszarów tematycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.