MK-Zabawa jako podstawowa forma aktywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MK-PMD-ZAB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK-Zabawa jako podstawowa forma aktywności |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy wykorzystania zabawy w psychomotorycznym rozwoju dzieci. Zabawa jako najważniejszy rodzaj aktywności dziecka, zapewniający warunki aktywnego działania: wyrażania własnej inicjatywy, swobody działania, samodzielności i rozwijania zdolności twórczych. Zapoznanie studentów z metodyką prowadzenia różnorodnych form zabaw dla dzieci. |
Pełny opis: |
Teoretyczne podstawy wykorzystania zabawy w psychomotorycznym rozwoju dzieci. Zabawa jako najważniejszy rodzaj aktywności dziecka, zapewniający warunki aktywnego działania: wyrażania własnej inicjatywy, swobody działania, samodzielności i rozwijania zdolności twórczych. Zapoznanie studentów z metodyką prowadzenia różnorodnych form zabaw dla dzieci. Istota i cechy zabawy. Zabawa małego dziecka jako działalność spontaniczna, której inicjatorem jest dziecko, oraz jako sposób organizowania pracy wychowawczej z dzieckiem. Wpływ zabawy na rozwój procesów poznawczych (spostrzeganie, pamięć, uwaga, myślenie, wyobraźnia) i wielorakich doświadczeń stymulujących zmysły dziecka. Stymulująca, adaptacyjna, kreatywna i korekcyjna funkcja zabaw. Rodzaje zabaw. Zabawy swobodne i organizowane. -zabawy manipulacyjne -zabawy konstrukcyjne -zabawy tematyczne -zabawy ruchowe -zabawy dydaktyczne -zabawy umuzykalniające -zabawy z elementami działań teatralnych, muzycznych i plastycznych -zabawy sprzyjające polaryzacji półkul mózgowych według metody Denissona i innych -zabawy kształtujące lateralizację ciała -zabawy usprawniające funkcje ciała. Integracyjne funkcje zabawy z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz zaburzeniami wzroku i słuchu. -zabawy nawiązujące do kształtowania ideo motoryki i wyobraźni przestrzennej (alfabet ruchowy) |
Literatura: |
Bogdanowicz Z. (1968), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Wyd. PZWS, Warszawa Franus E. (1979), Rozwój małego dziecka, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa Hannaford C. (1995), Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, Wyd. „Medyk”, Warszawa Huizinga J. (1988), Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa Okoń W. (1981), Słownik Pedagogiczny, Warszawa Okoń W. (1987), Zabawa a rzeczywistość, WSiP, Warszawa Radwańska M., Zabawy muzyczno-ruchowe w rozwijaniu aktywności twórczej dziecka. [W:]Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E. (red.)(2007), Pedagogika małego dziecka. IBE, Warszawa Trześniowski R.( 1995), Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa Tyszkowa M. (1982), Aktywność dzieci i młodzieży, Warszawa Skład A., Demel M.,(1975) Teoria wychowania fizycznego , PWN Warszawa Skowrońska-Lebecka E.(1995) Dźwięk i gest ,Wyd „Żak”,Warszawa Stadnicka J. (1998), Terapia muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -student wie, jakie jest znaczenie zabawy w rozwoju dziecka -zna formy, metody i środki nauczania zabaw dla dzieci -zna różne klasyfikacje zabaw -określa funkcje, cele i cechy poszczególnych zabaw Umiejętności: -dobiera rodzaj zabawy zgodnie z potrzebami rozwojowymi dziecka -organizuje zabawę zgodnie z potrzebami rozwojowymi dziecka -rozwija zdolność do zmodyfikowania zabawy do możliwości dzieci oraz samodzielnego jej projektowania zgodnie z założeniami programowymi Kompetencje społeczne: -uwzględnia potrzebę podmiotowego traktowania dziecka, odnosi się do niego z szacunkiem -dokonuje wnikliwej samooceny własnych kompetencji -permanentnie pogłębia wiedzę i umiejętności w toku samokształcenia -rozwija innowacyjne postawy w wykorzystaniu i tworzeniu instrumentarium muzycznego, wielorakich przyborów konwencjonalnych i niekonwencjonalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Znajomość założeń programowych oraz samodzielnie przygotowana, udokumentowana prezentacja własnych propozycji zabaw z dołączonymi własnymi opracowaniami środków audiowizualnych i nagrań muzycznych (odpowiedni dobór muzyki),własnych niekonwencjonalnych przyborów, w oparciu o metody twórczego opracowania zabaw stymulujących ekspresję twórczą dzieci . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.