MS1-Matematyka dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS1-EP-MAT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Matematyka dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wybitny polski matematyk Hugo Steinhaus sformułował kiedyś takie, tylko w części żartobliwe, twierdzenie: Niezależnie od tego, co będziesz robić w przyszłości, po matematyce będziesz robić to lepiej. Matematyka może uczyć bardzo wielu rzeczy o uniwersalnej przydatności: dostrzegania prawidłowości, dostrzegania i badania związków (np. typu skutek-przyczyna), wnioskowania, argumentowania, przekonywania, … Może tworzyć warunki do formułowania hipotez na podstawie rozumowania indukcyjnego (w sensie przyrodniczym) i ich weryfikowania, do opanowywania sztuki rozumowania przez analogię, do formułowania uogólnień i badania przypadków szczególnych, do poznawania i stosowania rozumowania analitycznego oraz syntetycznego. Od lat zwraca się uwagę na te walory kształcące matematyki i akcentuje, żeby nie tylko uczyć matematyki, ale przede wszystkim – i to zwłaszcza na niższych poziomach edukacji! – uczyć przez matematykę czy dzięki matematyce. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pokazanie tej „ogólnorozwojowej” wartości matematyki oraz „życiowej” przydatności podstawowych, dla edukacji matematycznej w szkole podstawowej, zagadnień. Arytmetyka: liczby w Starożytnym Egipcie i Babilonii, kalendarz Majów, system pozycyjny, liczba a cyfra, liczby dziesiętne, szacowanie wielkości, obliczenia, w tym z pomocą kalkulatora, kalkulator jako narzędzie do odkrywania własności liczb i działań (hipotezy i ich weryfikacja, próby uzasadnień), gry strategiczne, strategie rozwiązywania zadań tekstowych. Geometria: eksperymenty o charakterze geometrycznym (doświadczenia z lusterkiem, zginanie kartki papieru, wycinanki, parkietaże...), pion i poziom, typy symetrii, analogia jako narzędzie twórczości geometrycznej. Algebra: sens i użyteczność symboliki matematycznej, zapis symboliczny jako uogólnienie dostrzeżonych prawidłowości, proste funkcje jako modele sytuacji rzeczywistych. Organizowanie danych: zbieranie i gromadzenie danych, różne formy ich prezentacji, podstawowe wielkości charakteryzujące dane: moda, mediana, średnia arytmetyczna. Elementy probabilistyki: doświadczenia i gry losowe, częstość doświadczalna a częstość teoretyczna, rozumowania o charakterze probabilistycznym. |
Literatura: |
Polya G. (1954), Induction and Analogy in Mathematics. Princeton: Princeton University Press. Polya G. (1990), Odkrycie matematyczne. Warszawa: PWN. Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? Warszawa: PWN. Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. Warszawa: WSiP. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – student: I. W zakresie wiedzy: 1. Ma podstawową wiedzę o różnych stosowanych zapisach liczb, w tym o dziesiętnym systemie pozycyjnym. 2. Zna różne strategie wykonywania obliczeń. 3. Zna różne niealgebraiczne strategie rozwiązywania zadań tekstowych. 4. Zna własności podstawowych brył i figur geometrycznych. 5. Zna sens symboliki algebraicznej. 6. Zna różne sposoby prezentowania danych. 7. Ma podstawową wiedzę o doświadczeniach losowych. II. W zakresie umiejętności: 1. Potrafi stosować różne formy zapisu liczb. 2. Potrafi zbudować strategię wygrywającą w prostej grze. 3. Potrafi stosować różne strategie obliczeniowe. 4. Potrafi stosować różne strategie rozwiązywania zadań tekstowych. 5. Potrafi rozwiązywać proste problemy o geometrycznym charakterze. 6. Potrafi poszukiwać, dostrzegać i zapisywać proste prawidłowości. 7. Potrafi przeanalizować zebrane dane statystyczne. 8. Potrafi przeprowadzić proste rozumowanie o charakterze probabilistycznym III. W zakresie kompetencji społecznych: 1. Potrafi rozwiązywać problemy matematyczne w grupie. 2. Ma świadomość, jakie zagrożenia powoduje niska kultura matematyczna społeczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia • Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. • Zaliczenie uzyskuje student, który: − opuścił nie więcej niż 2 zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione; − brał aktywny udział w zajęciach, wykonywał prace domowe; − zaliczył końcowe kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.