MS2-Ocenianie w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS2-EP-OC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Ocenianie w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat funkcji, rodzajów, warunków stosowania oraz konsekwencji oceny szkolnej. Wiedza ta powinna stać się elementem umiejętności stosowania takiej oceny szkolnej, która sprzyja intensyfikacji efektów nauczania. |
Pełny opis: |
I. Ocenianie szkolne w ujęciu tradycyjnym i potocznym. II. Czemu służy ocena szkolna? III Psychologiczne aspekty oceniania uczniów. IV. Pomiar umiejętności uczniów. Testy diagnostyczne. V. Testy diagnostyczne. Zasady konstruowania testów. Analiza i wykorzystanie wyników. VI. Test Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS). VII. Programy badania umiejętności uczniów: PISA. - VIII. Programy badania umiejętności uczniów: PIRLS i TIMSS. - IX. Ocenianie kształtujące – cele i zasady. X. Motywowanie do nauki jako element oceniania kształtującego. XI. Ocenianie kształtujące a praktyka szkolna. XII. Ocenianie opisowe: czym jest i dlaczego je stosujemy. XIII. Ocenianie opisowe. |
Literatura: |
B. Niemierko (1991) Między oceną szkolną a dydaktyką. WSiP Warszawa, rozdz. I i II M. H. Dembo (1997) Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa, WSiP, część 4 - rozdział 11, część 5 , Zastosowanie ocen w nauczaniu szkolnym. B. Niemierko (1999) Pomiar wyników kształcenia. Warszawa WSiP, rozdz. XIII. T. Tyszka (1999) Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk GWP, rozdz. 1, 2, 3, 4. G. Noizet, J. P. Caverni (1988) Psychologiczne aspekty oceniania osiągnięć szkolnych. PWN Warszawa, cz. II. M. H. Dembo (1997) Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa, WSiP, część 5 w całości. R. Dolata, B. Murawska, E. Putkiewicz, Monitorowanie osiągnięć szkolnych jako metoda wspierania lokalnego środowiska edukacyjnego. Wyd. Żak, Warszawa 2001, Wprowadzenie, Aneks – testy. B. Niemierko (1999) Pomiar wyników kształcenia. WSiP Warszawa, rozdz. II, III, IV. Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2003 w Polsce. Warszawa, MENiS. - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2006, 2009, 2012, 2015 w Polsce. Warszawa, MEN. Konarzewski K. (2007) Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie. PIRLS 2006. Warszawa, CKE.a - Konarzewski K. (2012) Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej. Warszawa CKE. P. Black, Ch. Harrison, C. Lee, B. Marshall, D. Wiliam (2006) Jak oceniać, aby uczyć? CEO Warszawa, rozdz. I, IV, V. M. Harmin (2008) Duch klasy. CEO Warszawa. R. Arends (1995) Uczymy się jak nauczać. WSiP Warszawa, rozdz. 4. D. Sterna (2008) Ocenianie kształtujące w praktyce. CEO Warszawa. R. Dolata (2001) Reforma wewnętrznego oceniania osiągnięć szkolnych uczniów w szkole podstawowej. W: K. Konarzewski Szkolnictwo w pierwszym roku reformy systemu oświaty, ISP Warszawa. Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej (1998) WOM Poznań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.