MS2-Podstawy diagnozy i monitorowania w pracy pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS2-EP-PD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Podstawy diagnozy i monitorowania w pracy pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Diagnoza pedagogiczna jest jednym z warunków skuteczności oddziaływań nauczycielskich. Dobrze przeprowadzona pozwala na właściwe odczytanie potrzeb wychowanków i adekwatne programowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej. Aby tak było niezbędna jest 1. teoretyczna wiedza n.t. diagnozy 2.opanowanie warsztatu badawczego (znajomość metod, technik diagnostycznych) a także 3. ukształtowanie odpowiedniej postawy etycznej, która jest wyznacznikiem prawidłowej relacji diagnostycznej (diagnosta – badany) . Te trzy elementy tworzą zespół kompetencji diagnostycznych, które warunkują wartość diagnozy. |
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane na wykładzie 1. Pojęcie diagnozy, jej rodzaje wg. wybranych kryteriów, ujęcia modelowe 2. Znaczenie diagnozy w pracy pedagogicznej. Związek diagnozy pedagogicznej z diagnozą psychologiczną 3. Kompetencje diagnostyczne nauczyciela, ich zakres. Proces diagnozowania jako relacja podmiotowa. Postawa etyczna diagnosty 4. Możliwości i ograniczenia diagnozy w warunkach przedszkolnych/szkolnych. Błędy w procesie diagnozowania i ich źródła 5. Opis wybranych metod, technik i narzędzi diagnozowania pedagogicznego 6. Metody wczesnego diagnozowania dziecka. Prace zespołu wczesnego wspomagania 7. Diagnoza środowiska rodzinnego 8. Istota diagnozy przedszkolnej. Konstruowanie indywidualnych programów wspomagania rozwoju dziecka. Dokumentacja rozwoju dziecka 9. Diagnoza gotowości dzieci do nauki szkolnej (dojrzałość przedszkolna) 10. Diagnozowanie środowiska szkolnego (problemy adaptacyjne, gotowość szkolna, trudności związane z uczeniem się, zachowania problemowe, identyfikowanie zdolności) 11. Badanie zjawisk zachodzących w grupach rówieśniczych – diagnoza grupowa. |
Literatura: |
• CODN, Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, 2002 • Gruszczyk – Kolczyńska E. Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, 2011 • Karwowska – Struczyk M., Hajnicz W., Obserwacja w poznaniu dziecka, 1998 • Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, 2009 • Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, 2007 • Jarosz E., Diagnoza psychopedagogiczna, 2006 • Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, 2001 • Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, 2007. • Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, 2011 • Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Potrafi wyjaśnić pojęcia „diagnoza”, „diagnozowanie”, diagnostyka i ich wzajemne zależności Potrafi wymienić rodzaje diagnoz w teorii i praktyce pedagogicznej Wie jakie są wyznaczniki prawidłowej relacji diagnostycznej Zna metody, techniki diagnostyczne, które można zastosować w warunkach przedszkolnych, szkolnych, ich możliwości i ograniczenia Potrafi formułować wnioski diagnostyczne z badań, na ich podstawie konstruować programy wpierania rozwoju dziecka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.