MS3-Moduł specjalnościowy 3: Wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS3-EP-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3-Moduł specjalnościowy 3: Wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy zapoznaniu studentów ze sposobami diagnozowania potrzeb rozwojowych dzieci oraz sposobami wspierania ich rozwoju w różnych sferach. Treści pozwalają także uzyskać orientację w zakresie nieprawidłowości rozwojowych a także wybitnych uzdolnień dzieci i postępowaniu wspierającym |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do kompetentnego stymulowania rozwoju dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Studenci poznają sylwetkę prawidłowego rozwoju dziecka w różnych sferach oraz odchylenia w tym zakresie. Poznają też metody postępowania dydaktyczno – wychowawczego służącemu zarówno wspieraniu rozwoju, gdy przebiega on prawidłowo jak również wówczas, gdy stwierdza się nieprawidłowości w tym zakresie. Słuchacze poznają także strategie wspierania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wybitnie uzdolnionych. Uczą się również diagnozowania i klasyfikowania potrzeb rozwojowych i wyznaczania na tej podstawie indywidualnych programów rozwojowych. |
Literatura: |
E. Filipiak - Rozwijanie zdolności uczenia się B. Skałbania - Diagnostyka pedagogiczna A. Bolejko, M. Zinczuk - Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce E. Gruszczyk - Kolczyńska; E. Zielińska - Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole M. Harmin - Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student ma wiedzę nt. cech prawidłowego rozwoju dzieci przedszkolnych i szkolnych - orientuje się w zaburzeniach rozwojowych dzieci i sposobach ich klasyfikowania - zna metody stymulowania rozwoju dzieci - orientuje się w odchyleniach rozwojowych dzieci i ich przyczynach - ma wiedzę nt. objawów, rodzajów oraz skutków edukacyjnych i poza edukacyjnych zaburzeń rozwojowych - zna wybrane sposoby i narzędzia diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i mających trudności edukacyjne - posiada wiedzę nt. zakresów, rodzajów,przyczyn i objawów trudności edukacyjnych dzieci - zna narzędzia służące monitorowaniu pracy pedagogicznej - ma wiedzę nt. specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i sposobów postępowania terapeutycznego wobec nich -posiada wiedzę nt. różnych sposobów oceniania osiągnięć szkolnych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego -posiada wiedzę pozwalającą nawiązywać współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, specjalistami i rodzicami dzieci na rzecz ich rozwoju edukacji -ma wiedzę pozwalającą wykorzystywać ocenianie szkolne na rzecz motywowania i aktywizowania edukacyjnego dzieci - zna zasady etyki zawodowej nauczyciela i terapeuty Umiejętności - potrafi klasyfikować nieprawidłowości rozwojowe - potrafi wyróżnić dziecko z zaburzeniami rozwojowymi lub uzdolnieniami z grupy - potrafi diagnozować potrzeby rozwojowe dzieci - potrafi konstruować i dobierać narzędzia służące monitorowaniu pracy pedagogicznej -potrafi posługiwać się narzędziami diagnozy pedagogicznej oraz analizować jej wyniki -potrafi kategoryzować nieprawidłowości rozwoju mowy dziecka i wskazywać odpowiednie działania wspierające -potrafi dobierać działania pedagogiczne do pracy z dziećmi zdolnymi i z trudnościami edukacyjnymi - potrafi nawiązywać współpracę z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami na rzecz wspierania rozwoju edukacji dzieci - wykorzystuje różne formy oceniania szkolnego dla wspierania edukacji dzieci Kompetencje społeczne - nawiązuje dobry kontakt z dziećmi - współpracuje z rodzicami i specjalistami na rzecz rozwoju dziecka - jest elastyczny i otwarty na zróżnicowane sytuacje edukacyjne i potrzeby dzieci - w ocenianiu,diagnozowaniu i terapii uczniów posługuje się zasadami etyki pedagogicznej -jest pomocny i wspierający w każdej trudnej dla dziecka sytuacji i podobnie postępuje w stosunku do jego rodziców -jest zaangażowany we współpracę z rodzicami uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
podstawowym kryterium oceny jest aktywne uczestnictwo studenta w zająciach oraz przygotowywanie projektów zwiazanych z oddziaływaniami terapeutycznymi wobec dzieci |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.