MS3-Logopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS3-EP-LO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3-Logopedia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają w problematykę logopedii jako nauki o zaburzeniach komunikacji językowej. Przedstawiają elementy logopedii istotne z punktu widzenia przyszłego pedagoga. Ukazują jej przedmiot oraz interdyscyplinarność wiedzy, którą możemy umiejscowić pomiędzy naukami: pedagogicznymi, psychologicznymi, medycznymi, lingwistycznymi. Zajęcia przygotowują studenta do poznawania i pogłębiania wiedzy związanej z zakłóceniami w rozwoju mowy i języka. |
Literatura: |
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red.) 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole. 2. Grabias S., (red.), 2001, Zaburzenia mowy, Lublin. 3. Kaczmarek L., 1988, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin. 4. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 1997, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, X, 37-48. 5. Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya [w:] J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa, 25-36. 6. Styczek I., 1980, Logopedia, Warszawa. 7. Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Warszawa. 8. Minczakiewicz E., 1998, Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków. 9. Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa 1994. 10. Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka, „Logopeda” 1(7)/2009. Inne pozycje będą podawane na bieżąco podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: student posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy i języka. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do wykonywanych przez siebie działań pedagogicznych. Dostrzega istotność i zasadność profilaktyki logopedycznej. Zna podstawowe wady wymowy. Potrafi ocenić konieczność konsultacji logopedycznej. Dostrzega różnice między mową a pismem. Potrafi opracować pomoce edukacyjne służące usprawnianiu językowemu dla dzieci z trudnościami w opanowywaniu komunikacji językowej |
Metody i kryteria oceniania: |
kurs kontrolowany, samodzielna prace wykonywane przez studentów. Test jednokrotnego wyboru na zakończenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.