MS3-Moduł specjalnościowy 3: Nauczyciel w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS3-PW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3-Moduł specjalnościowy 3: Nauczyciel w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z problematyką rozwoju i kształcenia języka dziecka w aspekcie lingwistycznym, socjolingwistycznym i pedagogicznym, poznają podstawowe zagadnienia związane z rozwojem i kształtowaniem pojęć oraz umiejętności matematycznych u dzieci, a także poddają krytycznej analizie różnorodne sposoby tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Omawiane aspekty dotyczą dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Praktyczny wymiar zajęć stanowią praktyki nauczycielskie w przedszkolu i szkole. |
Pełny opis: |
W skład treści opracowywanych podczas zajęć kursowych wchodzą następujące zagadnienia: - teoretyczne podstawy nabywania języka przez dzieci, język a kontekst społeczny, język płaszczyzną integracji doświadczeń dziecka, czytanie i pisanie – nowe umiejętności językowe niezbędne w procesie komunikacji, wybrane koncepcje kształcenia językowego w przedszkolu i szkole, różne formy wypowiedzi językowej, budzenie zainteresowań literackich dzieci, sposoby opracowywania prozy i poezji, gramatyka i ortografia w klasach początkowych, - konstruktywistyczne podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencje dla praktyki, metody tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka, proces kształtowania pojęcia liczby i rozwijania sprawności rachunkowej dzieci, rola zadań tekstowych w matematycznym rozwoju dziecka oraz strategie rozwiązywania zadań tekstowych, rola gier w rozwoju matematycznym dziecka, proces rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci, budowanie motywacji dzieci do uczenia się matematyki, proces projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych w przedszkolu i szkole, - cele, zadania, treści i zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu, eksperyment, obserwacja i technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki, edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, - różne aspekty funkcjonowania przedszkola i szkoły jako instytucji edukacyjnej, refleksja pedagogiczna i postawa twórcza wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w przedszkolu i szkole, wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktycznym działaniu, projektowanie, planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody projektów, dokumentowanie i ewaluacja własnej pracy. |
Literatura: |
Zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z przedmiotów mieszczących się w ramach modułu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiada wiedzę na temat specyfiki rozwoju społeczno-emocjonalnego, teorii socjalizacji, stylów wychowania, kierowania rozwojem dzieci i komunikowania werbalnego i niewerbalnego z dziećmi i innymi dorosłymi, i ich konsekwencji wychowawczych i edukacyjnych. Zna zasady tworzenia pozytywnego klimatu emocjonalnego i wspierającego stylu komunikowania się z dziećmi. Zna założenia konstruktywistycznych teorii uczenia się i nauczania z odniesieniem do początkowych etapów edukacji. Zna wybrane koncepcje psycholingwistyczne i socjolingwistyczne dotyczące przyswajania i rozwoju języka dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz metody pobudzania ekspresji językowej i teatralnej dzieci w przedszkolu i na pierwszym etapie kształcenia. Posiada wiedzę na temat gotowości dzieci w wieku wczesnoszkolnym do nauki czytania i pisania oraz zna różne metody nauczania czytania i pisania Zna metody rozwijania u dzieci myślenia matematycznego i umiejętności rozwiązywania problemów. Posiada wiedzę na temat zasad projektowania i realizowania zajęć z edukacji matematycznej, które sprzyjają rozwojowi umiejętności arytmetycznych, rozwiązywaniu zadań tekstowych, szukaniu prawidłowości i reguł. Ma podstawową wiedzę na temat ekologii, wybranych zjawisk i procesów przyrodniczych, zna podstawowe pojęcia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i międzykulturowej. Zna podstawowe zasady organizacji edukacji językowej, matematycznej i przyrodniczej w przedszkolu i w klasach początkowych w paradygmacie badawczym i konstruktywistycznym. Umiejętności: Projektuje sytuacje edukacyjne rozwijające umiejętności komunikacyjne i posługiwania się językiem (mówienie, czytanie pisanie), które sprzyjają wzbogacaniu zasobu słownikowego i elementów wiedzy o języku przez dzieci. Organizuje proces edukacji matematycznej dzieci z uwzględnieniem trzech rodzajów reprezentacji poznawczej: aktywności enaktywnej, ikonicznej, symbolicznej. Diagnozuje poziom opanowania przez dzieci umiejętności czytania i wypowiadania się w mowie i piśmie oraz umiejętności matematycznych, indywidualizuje proces edukacji. Potrafi zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem doświadczeń i eksperymentów badawczych w przedszkolu i w klasach 1-3 oraz zorganizować zajęcia przyrodnicze w naturalnym środowisku poza szkołą i przygotować dzieci do prowadzenia obserwacji i zbierania informacji z różnych źródeł. Projektuje i realizuje sytuacje edukacyjne sprzyjające samodzielności i aktywności poznawczej dzieci w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, projektuje sposoby aktywizowania uczniów. Wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji językowej, matematycznej i przyrodniczej. Poddaje krytycznej analizie i refleksji obserwacje dokonane podczas praktyk w przedszkolu i szkole, prowadzone przez siebie zajęcia, formułuje kierunki zmian i wnioski teoretyczne i praktyczne. Kompetencje społeczne: Rozumie znaczenie czytelnictwa i kontaktu z książką dla rozwoju zainteresowań i umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Ma świadomość roli języka i komunikatywnego porozumiewania się dla rozwoju i edukacji dzieci oraz myślenia matematycznego i działalności badawczej jako sposobu rozwijania aktywności poznawczej. Pracuje w zespole projektując i realizując zajęcia z edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej. W komunikowaniu z innymi podkreśla znaczenie refleksji pedagogicznej dla rozwoju zawodowego nauczyciela i edukacji dzieci. Dzieli się z innymi wiedzą na temat znaczenia działań społecznych i ekologicznych podejmowanych przez dzieci i placówkę na rzecz środowiska lokalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie modułu student otrzymuje ocenę, którą stanowi średnia ważona ocen z pisemnego egzaminu (z zakresu treści przedmiotów: Edukacja językowa, Edukacja matematyczna, Edukacja przyrodnicza, Edukacja fizyczna i zdrowotna) oraz ocen z Praktyk nauczycielskich w przedszkolu i szkole, Nauczyciela w przedszkolu i Nauczyciela w szkole. Egzamin pisemny obejmuje teoretyczne podstawy edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, fizycznej i zdrowotnej w przedszkolu i szkole, zagadnienia dotyczące metodyki organizacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz zadania o charakterze praktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.