MS3-Edukacja językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS3-PW-EJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3-Edukacja językowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką rozwoju i kształcenia języka dziecka w aspekcie lingwistycznym, socjolingwistycznym i pedagogicznym. Studenci poznają założenia, cele i treści edukacyjne w kl. I – III szkoły podstawowej |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy nabywania języka przez dzieci. Język a kontekst społeczny, różnicowanie wypowiedzi ze względu na cel i odbiorcę. Język płaszczyzną integracji doświadczeń dziecka. Czytanie i pisanie – nowe umiejętności językowe niezbędne w procesie komunikacji. Wybrane koncepcje kształcenia językowego na poziomie elementarnym. Różne formy wypowiedzi językowej. Budzenie zainteresowań literackich dzieci. Sposoby opracowywania prozy i poezji. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: modele uczenia się języka, funkcje języka, kompetencje językowe I komunikacyjne. Rozwój języka dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym,. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji. Sposoby wyzwalania aktywności językowej dzieci. Metody nauczania czytania i pisania. Sposoby opracowywania tekstów literackich (proza i poezja). Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Formy i sposoby konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. Narracja dziecięca. Pisanie i jego aspekty. Gramatyka w klasach początkowych. |
Literatura: |
B. Bokus, Tworzenie opowiadań przez dzieci G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.).Badania nad rozwojem języka dziecka E. Malmquist, Nauka czytania w szkole podstawowej D. Klus- Stańska, M. Dagiel (red.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej M. Żytko, Pisanie – żywy język dziecka |
Efekty uczenia się: |
- student zna tradycyjne i alternatywne metody nauki czytania i pisania - zna zasady pracy z tekstem narracyjnym i poetyckim - zna zasady i metody nauki gramatyki i ortografii w klasach I – III - projektuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci - konstruuje scenariusze do zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem treści językowych - jest otwarty i tolerancyjny w ocenie wypowiedzi językowych dziecka w mowie i piśmie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie prac pisemnych przygotowywanych indywidualnie i w grupach oraz referatów i projektów sytuacji edukacyjnych związanych z przedmiotem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.