MS3-Nauczyciel w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS3-PW-NP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3-Nauczyciel w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela w przedszkolu poprzez: zgłębiane wybranych aspektów teoretycznych związanych z funkcją opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną nauczyciela przedszkola; rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu; rozwijanie twórczej postawy wobec sytuacji wychowawczo – dydaktycznych i refleksji pedagogicznej m.in. w oparciu o analizę przeprowadzonych w placówce obserwacji. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe: Różne formy edukacji przedszkolnej – praca nauczyciela w publicznych i niepublicznych placówkach przedszkolnych; Funkcje i kompetencje nauczyciela przedszkola we współczesnych rozważaniach teoretycznych i wskazaniach metodycznych. Karta Nauczyciela i awans zawodowy nauczyciela - analiza praw i obowiązków nauczyciela w świetle obowiązujących aktów prawnych. Nadzór pedagogiczny - nauczyciel i przedszkole na cenzurowanym. Planowanie i organizowanie zajęć w przedszkolu (m.in. plan roczny, miesięczny, tygodniowy, konkursy, wycieczki, etc.) Metody aktywizujące w pracy nauczyciela; Jawne i ukryte wymiary systemu edukacji przedszkolnej (komunikacja, aranżacja wnętrz, treści edukacyjne, przekazywanie wartości). Dokumentowanie działań pedagogicznych w pracy nauczyciela. Komunikacja interpersonalna w pracy nauczyciela. Nauczyciel jako organizator współpracy z rodziną i lokalną społecznością; Zebrania z rodzicami i typy rodziców. Obserwacja i diagnoza w pracy nauczyciela. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb dzieci jako podstawa organizacji sytuacji edukacyjnej; Praca nauczyciela w grupie zróżnicowanej wiekowo. |
Literatura: |
1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, 2005. 2. Brudnik E. , Moszyńska A., Owczarska B. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000. 3. Bulera M., Żuchelkowska K., Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, 2006. 4. Dmochowska H., Współczesne modele kształcenia nauczycieli przedszkola, 2007. 5. Karwowska – Struczyk M., Dokumentacja narzędziem uczenia się/nauczania dziecka i nauczyciela W: Karwowska – Struczyk M., Słodownik – Rycaj E., Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia, 2007. 6. Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, 2012. 7. Laska E.(red.), Nauczyciele wobec wczesnej edukacji dzieci, 2007. 8. Poradnik MEN, Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 9. Siarkiewicz E., Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, 2000. 10. Waloszek D., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, 2010. 11. Waloszek D (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, 2009. 12. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, 1995. 13. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674) 14. inne Rozporządzenia MEN oraz MENiS |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: • zna i stosuje metody aktywizujące w działaniach pedagogicznych; • rozumie znaczenie i potrafi planować projektować współpracę z rodzicami; • posiada wiedzę na temat różnych sposobów dokumentowania pracy przedszkolnej, znaczenia i metod obserwacji dzieci w przedszkolu; • ma wiedzę na temat praw i obowiązków nauczyciela wychowania przedszkolnego na podstawie wybranych aktów prawnych. UMIEJĘTNOŚCI: • potrafi w sposób elastyczny przystosować zaprojektowane metody i formy zajęć do sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w grupie dzieci przedszkolnych; • potrafi dokonać analizy jawnych i ukrytych aspektów społecznego życia przedszkola |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.