MS4-Moduł specjalnościowy 4-Animacja społeczno-kulturalna i instytucje kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS4-ASK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS4-Moduł specjalnościowy 4-Animacja społeczno-kulturalna i instytucje kultury |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami działalności animacyjnej i możliwościami jej realizowania we współpracy z różnymi instytucjami. Moduł jest podsumowaniem zdobytej wiedzy i umiejętności z obszaru danej specjalności, co wyraża się w samodzielnie przygotowanym projekcie animacyjnym. |
Pełny opis: |
Moduł dotyczy obszarów działań animacyjnych i możliwych sposobów współpracy z różnymi instytucjami. Celem modułu jest również sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych podczas studiowania specjalności Animacja Kultury i Edukacja Nieformalna, co przejawia się w samodzielnie przygotowany, zrealizowanym i poddanym ewaluacji projekcie. Studenci w ramach modułu zapoznają się ze sposobami poznawania środowiska społecznego, teoretycznymi założeniami podejmowania działania, funkcjonowaniem instytucji w obszarze kultury i społeczeństwa obywatelskiego, a także z podłożem i aspektami działań kulturalnych. |
Literatura: |
• Piotr Sztompka, Socjologia: analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002. • Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. Alina Gałązka, Jan Herbst • Peter Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka, • Victor Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie • Eric Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna elementarną terminologię używaną w różnych obszarach animacji i edukacji nieformalnej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. 2. Ma pogłębioną wiedzę o obszarach oraz instytucjach kultury w których można zastosować metody działań charakterystyczne dla animacji lub/i edukacji nieformalnej oraz wskazuje na ich powiązania z innymi dyscyplinami. 3. Ma uporządkowaną wiedzę na temat obszarów oraz społeczno-kulturowych, biologicznych i psychologicznych uwarunkowań animacji kulturalnej i edukacji nieformalnej. 4. Zna wybrane filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka będące podstawą animacji i edukacji nieformalnej. 5. Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, a także o różnych rodzajach, specyfice, procesach i relacjach zachodzących w środowiskach wychowawczych, strukturach społecznych i instytucjach funkcjonujących w obszarze animacji i edukacji nieformalnej. 6. Ma pogłębioną wiedzę na temat komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. 7. Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty oraz systemy w obrębie animacji i edukacji nieformalnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. 8. Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. 9. Ma podstawową wiedzę o metodach poznawania środowiska, w którym prowadzi działania animacyjne. 10. Ma pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji formalnej i nieformalnej – celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu instytucji. 11. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy z grupą i jednostką. Umiejętności 1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności animacyjnej i edukacji nieformalnej. 2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu animacji i edukacji nieformalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i społecznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. 3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. 4. Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań w obrębie edukacji nieformalnej i animacji; potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań. 5. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. 6. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. 7. Potrafi przygotować projekty społeczne i animacyjne wykorzystując wiedzę o podstawowych ujęciach teoretycznych, w ramach których analizuje, interpretuje oraz projektuje strategie działań pedagogicznych a także generuje rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych, prognozuje przebieg ich rozwiązania oraz przewiduje skutki planowanych działań. 8. Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów animacyjnych i edukacji nieformalnej oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. 9. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności pedagogicznej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki podejmowanych działań. Kompetencje 1. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. 2. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań animacyjnych w różnych środowiskach społecznych; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i oznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie animacji. 3. Rozumie wagę zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; potrafi rozstrzygać dylematy zawodowe i jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. 4. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania w obszarze edukacji nieformalnej oraz animacyjnej. 5. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu edukacji nieformalnej i animacji. 6. Rozumie wagę uczenia się przez całe życie i stałego doskonalenia swoich umiejętności zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do USOSa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Drugim elementem składowym jest ocena z przygotowania i realizacji projektu opracowanego w ramach zajęć Teoria działania społecznego. Na ocenę z egzaminu składają się oceny z poszczególnych przedmiotów w ramach modułu oraz ocena ze zrealizowanego projektu. Projekt ma być przygotowany wspólnie całą grupą, a jego realizacja ma się odbyć w semestrze letnim. Warunkiem wystawienia oceny z projektu jest: udział w planowaniu i przygotowaniu projektu (szczegółowy przydział zadań), obecność podczas realizacji projektu, przesłanie indywidualnego raportu końcowego (zadania zaplanowane, zadania zrealizowane, ocena efektów projektu, wnioski). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.