MS4-Teoria działania społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS4-ASK-TDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS4-Teoria działania społecznego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Koncepcje działania społecznego i praktyczne sposoby ich wdrożenia w środowiskach lokalnych. Znaczenie instytucji samorządowych i organizacji pozarządowych oraz instytucji prywatnych, instytucji i organizacji powoływanych i wspieranych przez samorządy terytorialne. Liderzy zmian społecznych w środowiskach lokalnych. |
Pełny opis: |
W toku zajęć studenci zapoznają się z koncepcjami działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej oraz praktycznymi sposobami ich wdrożenia w środowiskach lokalnych. Poznają znaczenie instytucji samorządowych i organizacji pozarządowych oraz instytucji prywatnych czy też instytucji i organizacji powoływanych i wspieranych przez samorządy terytorialne. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w trakcie zajęć przyczyni się do przygotowania – na podstawowym poziomie – przywódców zmian społecznych w środowiskach lokalnych, którzy dzięki nabytej wiedzy i umiejętnościom będą mogli działać skuteczniej w obszarach edukacji, kultury i pracy socjalnej. Tematyka obejmuje: - koncepcje działania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem obszarów edukacji i kultury - problemy zarządzania organizacjami społecznymi - projekty działania społecznego - prezentację i ewaluację projektów działania społecznego przygotowanych przez studentów |
Literatura: |
• Piotr Sztompka, Socjologia: analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002. • Ewa Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów przykładów projektów działania • Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. Alina Gałązka, Jan Herbst • Peter Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka, • Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, red. nauk. Ewa Kantowicz, Andrzej Olubiński • Victor Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie • Johson Spencer, Kto zabrał mój ser?, • Eric Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich • Deepak Malhotra, To ja zabrałem Twój ser |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - charakteryzuje teoretyczne koncepcje działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej - charakteryzuje style działania w obrębie organizacji trzeciego sektora Umiejętności - analizuje dane środowisko lokalne pod względem jego potrzeb społecznych, - przygotuje projekt działania dla organizacji społecznej - umie zrealizować przygotowany przez siebie projekt - dokonuje ewaluacji przeprowadzonego projektu Kompetencje - przyjmuje świadomie określoną rolę w projekcie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - napisanie projektu, przeprowadzanie i dokonanie ewaluacji - przygotowanie prezentacji z określonej literatury - kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.