MBH-Moduł Badań Humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MBH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBH-Moduł Badań Humanistycznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Moduł obejmuje zagadnienia i problematykę dotyczącą badań humanistycznych i ich miejsca w pedagogice. W skład modułu wchodzą zajęcia ze Współczesnych kierunków pedagogicznych oraz z Filozofii edukacji. |
Pełny opis: |
Moduł badań humanistycznych to zbiór kursów z zakresu humanistycznie rozumianej pedagogiki. Zajęcia mają na celu wzmocnienie wiedzy i kompetencji studentów zwłaszcza w zakresie wykorzystywania możliwości interpretacyjnych, które otwierają przed uczestnikami zajęcia składowe Modułu. Student uczestniczy w dwóch wykładach (obowiązkowe zaliczenie) i w konwersatorium (do wyboru jedno z propozycji w danych roku akademickim). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do egzaminu z Modułu badań humanistycznych B. Skarga, O nieutylitarności humanistyki, [w:] tejże, O filozofię bać się nie musimy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 121-129. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Oficyna Nukowa „Impuls”, Kraków 2006 (obowiazują dwa wybrane rozdziały). D. Kubinowski, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010 (prosimy o zapoznanie się z całością ksiażki i dokładną lekturę dwóch wybranych rozdziałów z części pierwszej lub trzeciej). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1.Student posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą współczesnej pedagogiki, jej zróżnicowania oraz kontekstów teoretycznych i praktycznych. 2.Posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji zaangażowanych w procesy edukacyjne i ich wzajemnych relacjach. 3.Zna zróżnicowanie myśli pedagogicznej i ważność jej powiązań z różnymi rodzajami wiedzy, zwłaszcza filozoficznej i naukowej . 4. Ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie w kontekście procesu wychowania. 5. Uzyskuje wiedzę w zakresie współczesnych tendencji interpretacyjnych dotyczących relacji między filozofią i edukacją. 6. Zna teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad procesami edukacyjnymi właściwe dla perspektywy badań humanistycznych. 7. Ma poszerzoną wiedzę o uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i ich zmienności historycznej. UMIEJĘTNOŚCI 1. Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do precyzowania i analizy problemów edukacyjnych. 2. Potrafi dostrzegać problematykę pedagogiczną w ramach procesów i zjawisk społecznych, a także dyscyplin właściwych dla studiów pedagogicznych. 3.Umie, drogę samodzielnych działań poznawczych poszerzyć i pogłębić zakres wiedzy zdobytej w ramach zajęć. 4.Potrafi podejmować próby prowadzenia badań dotyczących dostrzeżonych przez siebie problemów pedagogicznych. 5.Umie podejmować próby ukazania sposobów rozwiązywania dostrzeżonych problemów. 6. Umie postrzegać problematykę pedagogiczną przez pryzmat wybranych kategorii , takich jak : dialog, tolerancja, wolność. 7. Umie postrzegać i interpretować problematykę edukacyjną z perspektywy nauk społecznych, humanistycznych, filozofii KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student ma świadomość własnej odpowiedzialności, odpowiedzialności pedagoga za charakter podejmowanych działań. 2. Odnosi się refleksyjnie do roli wychowania w procesie kształtowania człowieka i rzeczywistości społecznej, kulturowej. 3. Otwiera się na odmienność poglądów i racji, współtworzy sytuację dialogu. 4. Ma poszerzoną świadomość procesualnego podejścia do własnej wiedzy i umiejętności, a także permanencji zawodowego i osobistego rozwoju. 5. Dostrzega wartość weryfikacji swoich poglądów i krytycznego stosunku do różnych , znaczących dla wychowania , aspektów rzeczywistości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wykładów oraz jednego, wybranego konwersatorium lub seminarium z modułu. Egzamin ustny, obejmuje problematykę Współczesnych kierunków pedagogicznych i Filozofii edukacji. W czasie egzaminu student losuje pytania, które sprawdzają osiągnięcie założonych dla modułu efektów uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń, Małgorzata Przanowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Godoń, Małgorzata Przanowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.