MM-Trening umiejętności wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MM/PW-TU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MM-Trening umiejętności wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem kursu jest przygotowanie świadomego swojej roli, refleksyjnego nauczyciela, wyposażonego w różnorodny zasób umiejętności zawodowych. Zajęcia mają za zadanie przekazać wiedzę na temat różnych kontekstów i uwarunkowań przebiegu procesu wychowania. Udział w warsztatach rozwija kompetencje pedagogiczne przyszłych nauczycieli w zakresie wspierania wychowanka w rozwoju osobistym, a także doskonali umiejętności rozwiązywania różnych problemów w relacjach nauczyciel- uczeń- rodzice. Wymiernym rezultatem zajęć będzie: - podniesienie skuteczności oddziaływań wychowawczych, - efektywne radzenie sobie z problemami wychowawczymi, - zmniejszenie bezradności wychowawczej, - poprawa relacji interpersonalnych w klasie, - podniesienie jakości kontaktów wychowawca-rodzice-uczniowie, - konstruowanie programów/projektów o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć z uczestnicy będą mieli okazję doskonalić umiejętności komunikowania się z uczniami, rodzicami i innymi osobami współdziałającymi w procesie edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem różnych technik udzielania informacji zwrotnej i aktywnego słuchania. Poznają wybrane metody i formy pracy, służące budowaniu pozytywnego klimatu wychowawczego, poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu prawidłowych stosunków interpersonalnych w grupie. Będą praktycznie wykorzystywać różne strategie rozwiązywania problemów wychowawczych,najczęściej występujących w pracy z dziećmi na terenie przedszkola i szkoły podstawowej |
Literatura: |
E. Petlák, Klimat szkoły, klimat klasy, M.Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania R. Brown, Procesy grupowe A.Brzezińska,M.Czub, N. Ożadowicz, Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego D.Klus-Stańska D, Adaptacja szkolna siedmiolatków G. Huther , U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty?, W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, M. Budzyński, P.Czekierda, J.Traczyński, Z.Zalewski, A.Zembrzuska(red) Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej M.Deptuła, Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia I. Czerniejewska, A. Marek , Uchodźca w mojej klasie A.Oblacińska (red) ,Wspieranie dziecka z nadwaga i otyłością w społeczności szkolnej M. O’Moore, S. J.Minton, Przemoc w szkole R. M. Kowalski, S. P. Limber, P.W.Agatston, Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży P. Ekman, Dlaczego dzieci kłamią J. Szymańska, Programy profilaktyczne T.Lewandowska-Kidoń, Drama w kształceniu pedagogicznym |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA -posiada wiedzę psychologiczno-pedagogiczną o wychowankach ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi oraz wiedzę na temat zróżnicowania środowisk ich życia, specyfiki procesów w nich zachodzących oraz konsekwencji edukacyjnych; -zna podstawowe metody rozwiązywania problemów wychowawczych oraz aktywizowania uczniów w procesie edukacji, -zna strategie służące nawiązywaniu pozytywnych kontaktów z rodzicami i prawnymi opiekunami, włączania ich i motywowania do współpracy na rzecz pozytywnego funkcjonowania dzieci na terenie placówki edukacyjnej -zna zasady konstruowania i realizacji programów/projektów o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym, profilaktycznym UMIEJĘTNOŚCI -posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, negocjować i rozwiązywać konflikty, tworzyć pozytywny klimat komunikacji z wychowankami, rodzicami, gronem pedagogicznym i środowiskiem lokalnym; -potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) -potrafi zaprojektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne , ocenić przydatność programów, metod, i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych; -potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji -potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii KOMPETENCJE SPOŁECZNE -rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności wychowawczych, -potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; -posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, polegający na konkretnym konstruowaniu i prowadzeniu oddziaływań o charakterze pedagogicznym. Uczestnicy będą analizować konkretne sytuacje edukacyjne, poznawać możliwości zastosowania różnych metod i form w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaprojektowane symulacje umożliwią sprawdzenie i ocenę skuteczności wybranego rozwiązania, poszukiwanie innych oraz wybranie spośród kilku propozycji najbardziej optymalnego.W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / mini wykłady, prezentacje multimedialne, filmy, schematy, programy, projekty, scenariusze zajęć/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania “burzy mózgów”, dyskusji, odgrywania scenek, tworzenia webquestów, plakatów, schematów rysunkowych. Zaliczenie zajęć studenci uzyskują na podstawie: - przygotowanej zespołowo prezentacji i ćwiczeń, będącej wprowadzeniem do wybranego tematu zajęć, -zespołowego opracowania rozwiązania wybranego problemu wychowawczego - pisemnej oceny programu wychowawczego/profilaktycznego według wcześniej ustalonych kryteriów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.